Skogslönn

Vetenskapligt namn: Acer platanoides

Skogslönnen invandrade till Sverige för cirka 7000 år sedan, under värmetiden. Det är ett av landets härdigaste lövträd och förkommer vild upp till södra Norrland. I sydligaste delarna av Sverige växer även naverlönn.

Skoglönnen trivs på näringsrik, djup och frisk mark och kan blir knappt 20 meter på 100 år. Som högst brukar trädet nå en höjd på cirka 30 meter och ungefär 620 cm i omkrets. Det är ett värdefullt alléträd och uppskattas för lövens vackra färger på hösten.

Skogslönnen blommar med tvåkönade blommor i april/maj, precis innan löven spricker ut. Många kallar lönnens frukt för ”näsor”. Om man öppnar en frukt och petar bort fröet, kan man genom dess klibbighet fästa den på näsan så det ser ut som en grön lösnäsa.

Skoglönnen angrips ofta av rötsvampar och når därför sällan en hög ålder. Trädet blir sällan över 150 år gammalt. Lönntjärfläck är en bladsjukdom som orsakas av svamp och som är vanlig inom de områden som lönnen växer inom.

Veden är vit till gulvit och har oftast ingen tydlig kärnved. Historiskt sett har trädets virke använts till exempelvis husgeråd och stråkinstrument. Idag använder man det till möbler, faner och parkett, samt musikinstrument.

Skogslönn