Vi välkomnar Matti Erikoinen till Skogen i Skolans region Västernorrland!

Written by admin On the 0 Comments
Matti Erikoinen, Regionsamordnare Region Västernorrland
Matti är Regionsamordnare inom Skogen i Skolan och tjänstgör som Skogskonsulent på Skogsstyrelsen. Dessutom jobbar han med arbetsledning inom Skogsstyrelsens arbetsmarknadsuppdrag med syfte att öka integration och minska arbetslöshet. Matti Erikoinen studerade naturvetenskap på gymnasiet och sedan blev det Jägmästarprogrammet under fem års tid på SLU.

Matti Erikoinen är både sammankallande för Härnösands kommungrupp samt regionsamordnare i Västernorrland.
– Arbetet i kommungruppen innebär att jag är med och planerar skogsdagar och praoveckor för högstadieelever i Härnösands kommun. Min roll som regionsamordnare har jag haft så kort tid att jag ännu inte hunnit jobba i den rollen. Jag har dock hunnit nosa på rollen och genomfört final för tävlingen Skogens Mästare, inspirationsdagar för lärare samt utedagar för föreskolelärarstudenter på Mittuniversitetet. Jag har även deltagit på yrkesmässor och skogsdagar i andra kommuner.

På Skogsstyrelsen arbetar han rådgivning. Det innebär att Matti träffar markägare på skogsträffar, skogsstjänstemän och entreprenörer genom dialoger om miljöhänsyn i skogsbruket och han är även kursledare på distanskurser om skogsbruk.

– I en del av min tjänst är jag även med arbetsledning inom Skogsstyrelsens arbetsmarknadsuppdrag. Uppdraget syftar till att hjälpa invandrare och långtidsarbetslösa in i arbetslivet samt till att fylla bristen på arbetskraft inom gröna näringar. Jag leder och utbildar arbetslag i att utföra allmännyttiga arbetsuppgifter inom de gröna näringarna.

Vad studerade du och varför passar ditt jobb bra för en Jägmästare?
– Jag pluggade naturvetenskap på gymnasiet, gjorde lumpen, reste och jobbade med massor av olika saker innan universitetsstudierna. Mitt jobb passar inte bra för alla Jägmästare, men om man är duktig på och bekväm med att instruera och leda folk är mitt jobb möjligen extra lämpligt. Om man tycker om att hålla sig á jour och vara bred i sin kunskap passar mitt jobb också bra. Många Jägmästare är ju sällan supernischade på ett ämne utan ganska breda i sin kunskap och det skulle kunna vara ett argument till varför mitt jobb passar bra för en jägmästare.

Vad är det bästa med Jägmästarprogrammet?
– Det bästa med utbildningen var den nära kontakten med landets forskare och experter inom många av de ämnen jag läste. Det innebar att det sällan var svårt att få hjälp av experter och för mig bidrog det till en mera personlig relation med vetenskapen och forskningen.

Vilka råd har du till de som vill bli Jägmästare?
– Till dem som vill studera på Jägmästarprogrammet: Go for it! När du kommer till de valbara kurserna, välj det som på riktigt intresserar dig! Till de som inte funderat på det: om du är intresserad av t.ex. biologi, ekologi, ekonomi, virkeslära eller logistik så kan Jägmästarprogrammet vara en väg för dig eftersom programmet är oerhört brett. Det är åtminstone värt att kolla igenom kursutbudet innan du avskriver det i tron att det endast handlar om hur man på bästa sätt odlar och hugger ner skog.

Vi önskar Matti Erikoinen lycka till i fortsättningen med uppdraget som Regionsamordnare för Skogen i Skolans region Västernorrland!

Mer information

Uppdaterad:
    Annons
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli

Sidor