Vi välkomnar Matti Erikoinen till Skogen i Skolans region Västernorrland!

Written by admin On the 0 Comments
Matti Erikoinen, Regionsamordnare Region Västernorrland
Matti är Regionsamordnare inom Skogen i Skolan och tjänstgör som Skogskonsulent på Skogsstyrelsen. Dessutom jobbar han med arbetsledning inom Skogsstyrelsens arbetsmarknadsuppdrag med syfte att öka integration och minska arbetslöshet. Matti Erikoinen studerade naturvetenskap på gymnasiet och sedan blev det Jägmästarprogrammet under fem års tid på SLU.

Matti Erikoinen är både sammankallande för Härnösands kommungrupp samt regionsamordnare i Västernorrland.
– Arbetet i kommungruppen innebär att jag är med och planerar skogsdagar och praoveckor för högstadieelever i Härnösands kommun. Min roll som regionsamordnare har jag haft så kort tid att jag ännu inte hunnit jobba i den rollen. Jag har dock hunnit nosa på rollen och genomfört final för tävlingen Skogens Mästare, inspirationsdagar för lärare samt utedagar för föreskolelärarstudenter på Mittuniversitetet. Jag har även deltagit på yrkesmässor och skogsdagar i andra kommuner.

På Skogsstyrelsen arbetar han rådgivning. Det innebär att Matti träffar markägare på skogsträffar, skogsstjänstemän och entreprenörer genom dialoger om miljöhänsyn i skogsbruket och han är även kursledare på distanskurser om skogsbruk.

– I en del av min tjänst är jag även med arbetsledning inom Skogsstyrelsens arbetsmarknadsuppdrag. Uppdraget syftar till att hjälpa invandrare och långtidsarbetslösa in i arbetslivet samt till att fylla bristen på arbetskraft inom gröna näringar. Jag leder och utbildar arbetslag i att utföra allmännyttiga arbetsuppgifter inom de gröna näringarna.

Vad studerade du och varför passar ditt jobb bra för en Jägmästare?
– Jag pluggade naturvetenskap på gymnasiet, gjorde lumpen, reste och jobbade med massor av olika saker innan universitetsstudierna. Mitt jobb passar inte bra för alla Jägmästare, men om man är duktig på och bekväm med att instruera och leda folk är mitt jobb möjligen extra lämpligt. Om man tycker om att hålla sig á jour och vara bred i sin kunskap passar mitt jobb också bra. Många Jägmästare är ju sällan supernischade på ett ämne utan ganska breda i sin kunskap och det skulle kunna vara ett argument till varför mitt jobb passar bra för en jägmästare.

Vad är det bästa med Jägmästarprogrammet?
– Det bästa med utbildningen var den nära kontakten med landets forskare och experter inom många av de ämnen jag läste. Det innebar att det sällan var svårt att få hjälp av experter och för mig bidrog det till en mera personlig relation med vetenskapen och forskningen.

Vilka råd har du till de som vill bli Jägmästare?
– Till dem som vill studera på Jägmästarprogrammet: Go for it! När du kommer till de valbara kurserna, välj det som på riktigt intresserar dig! Till de som inte funderat på det: om du är intresserad av t.ex. biologi, ekologi, ekonomi, virkeslära eller logistik så kan Jägmästarprogrammet vara en väg för dig eftersom programmet är oerhört brett. Det är åtminstone värt att kolla igenom kursutbudet innan du avskriver det i tron att det endast handlar om hur man på bästa sätt odlar och hugger ner skog.

Vi önskar Matti Erikoinen lycka till i fortsättningen med uppdraget som Regionsamordnare för Skogen i Skolans region Västernorrland!

Mer information

Uppdaterad:
    Annons
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.

Sidor