Vi söker en Regionsamordnare till Skogen i Skolans Region Mälardalen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Regionsamordnare Skogen i skolan Skogen i Skolan Mälardalen söker en person som kan driva och utveckla arbetet med information och utbildning för lärare, lärarstudenter, studie- och yrkesvägledare (SYV-are) samt elever. Denna tjänst finansieras av de ingående parterna i styrgruppen för Skogen i Skolan Mälardalen. Den har en garanterad finansiering i tre år, med en stor potential till mer, mycket beroende av resultatet. Skogsbranschens rekryteringsbas minskar i takt med pensionsavgångar och andra samhälleliga strukturförändringar. Därför är denna verksamhet nu prioriterad.

Om tjänsten
Du ska forma en verksamhet i Mälardalen som ökar medvetenheten om skogsbruksnäringen hos grundskoleelever. Genom erfarenhet vet vi att det bästa sättet att nå dit är att utbilda lärare, lärarstudenter och SYV-are, de som har mest kontakt med eleverna. Du ska bygga och vårda relationer med människor i dessa grupper samt utveckla arbetssätt för att nå dem. I arbetet ingår även att hålla i utbildningar i skogen med Skogen i Skolans material samt hjälpa lärare och lärarstudenter att själva kunna hålla lektioner och övningar i skogen.

Du kommer att arbeta självständigt, med stöd av styrgruppen, nationella kansliet samt andra regionsamordnare i landet. Du ska upprätta en treårsplan för verksamheten, sätta mål och budget.

Du ansvarar för regionens webbplats samt uppdateringar på sociala medier.

Mycket av jobbet kommer att ske i fält, ute på skolor och i skogen. Arbetet sker i länen Stockholm, Uppsala, Västmanland och Sörmland – här finns 1/3 av Sveriges grundskoleelever.

Kvalifikationer och personliga egenskaper
Du ska ha kunskap om skolans förutsättningar, behov och möjligheter. Pedagogisk förmåga är en förutsättning, pedagogisk utbildning är en merit.

Du bör vara intresserad av skog och natur, skoglig kunskap är meriterande.

Förutsättningar för tjänsten
Uppdraget kommer från styrgruppen för Skogen i Skolan Mälardalen. Det finns dock en stor frihet i att forma tjänsten och att lägga upp arbetet för att nå satta mål.

Det finns en flexibilitet i hur anställningsformen ska utformas. Det finns möjlighet till anställning eller att jobba som konsult. Vi tillhandahåller en kontorsplats, i Uppsala eller Stockholm.

B-körkort är ett krav

Välkommen att kontakta oss
Om tjänsten; upplägg och förväntningar – Johanna Ydringer, styrgruppen SiS Mälardalen – tfn 026 15 11 59

Eller gå in på webbplatsen för mer information om verksamheten, www.skogeniskolan.se

Välkommen med din ansökan senast 10 mars till johanna.ydringer@billerudkorsnas.com!

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli
  • Charlotte Kalla och SCA tar nytt initiativ för att stärka barn och ungas kontakt med naturen

    Charlotte Kalla och SCA lanserar nu tre filmer med tips kopplat till träning, skog och natur. Filmerna är en del av initiativet Kalla Champs och syftar till att uppmuntra framförallt barn och unga att stärka sin relation till naturen. / SCA

Sidor