Vad gjorde ni med vinsten i Skogens Mästare?

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Uppsala musikklasser, klass 7-4, vann Skogens Mästare 2016 för andra gången! Tävlingen är till för sjundeklassare och anordnas av Skogen i Skolan. Tävlingen arrangeras också av flera regioner. Skolorna får en inbjudan med ett antal uppgifter som ska utföras och skickas in till respektive Regionsamordnare. Uppgifterna baseras på Skogen i Skolans läromedel. Därefter väljs fyra skolklasser ut till en final. Alla fyra får prispengar till klassen och vinnaren får 20.000 kronor. Andra intervjun görs med Emelie Geijstedt, lärare för klassen som vann Skogens Mästare i Skogen i Skolans region Mälardalen.

Vinnare av Skogens Mästare 2016 i Mälardalen - Uppsala musikklasser 7-4Vinnare av Skogens Mästare 2016 i Mälardalen - Uppsala musikklasser 7-4
Skogens Mästare innehåller flera moment som ska klaras av innan själva finalen. De 25 klasserna kunde välja på tre uppgifter. Antingen fick de lämna in en löv- eller barrinsamling med så många trädslag som möjligt från elevernas närmiljö, med rätt namn på svenska och latin. De kunde också göra en forskningsuppgift under temat Skogen och klimatet eller göra en intervju med en yrkesverksam person inom skogsnäringen. Alla uppgifterna skulle redovisas via inskannade bilder, filer eller på papper. Martin Klenz är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och arrangerar Skogens Mästare för Skogen i Skolans region Mälardalen. För fjärde året stod Ösby naturbruksgymnasium som värd för finalen.

Delmomenten i finalen bestod av både teori och praktik. Dagen inleddes med två teoretiska prov om skogen och klimatet. Därefter fick de prova sina kunskaper i fyra praktiska grenar: volymmätning på en stock och klimatkompensering vid bilkörning, höjdmätning med tiondelsmetoden, trädinventering med stapeldiagram, stafettlopp med hämtning av det rätta, skogliga föremålet.

De fyra klasser som sedan valdes ut blev Fredsborgsskolan klass Kappa och Theta, Läraskolan från Bålsta och Uppsala musikklasser klass 7-4, där fyra elever från varje klass bildade varsitt lag. Uppsala musikklasser klass 7-4 vann finalen för andra gången och tog därmed emot 20.000 kronor i prispengar!

Vad har ni gjort för vinstpengarna?
Vi åkte med hela årskurs sju på skolan till Tom Tits experiment i Södertälje nu på vårterminen. Pengarna räckte inte till alla omkostnader så skolan sponsrade med resten. Vi ville att alla sjuor skulle få ta del av vinsten på ett lärorikt sätt i år och det var väldigt uppskattat hos eleverna.

Hur upplevde ni Skogens Mästare på vägen till finalen?
Det var ett innehållsrikt häfte som vi jobbade med men flera av eleverna tyckte att herbariumet var roligast och letade reda på väldigt många trädarter på sin fritid. Det slutade med att vi även i år fyllde en vägg med fina löv i biologisalen.

Hur upplevde ni finalen?
Det är alltid roligt med en utflykt och de elever som fick åka med tyckte att det var en rolig dag. Det var roligt som lärare att se eleverna sammarbeta med uppgifterna för att lösa de uppgifter de ställdes inför.

Hur många elever var det i klassen och hur valdes de elever ut som deltog i finalen?
Det var 21 elever i gruppen som vann och de som fick åka till finalen var de elever som gjorde bäst ifrån sig på tävlingens olika delar.

Blev eleverna mer intresserade av skog och att vara utomhus?
Det är svårt att säga om det har satt några spår så här efteråt men under tiden då de måste ut och leta löv till herbariumet var de nog ute mer än vanligt.

Det var andra gången som din klass vann Skogens Mästare. Kommer du att ställa upp med en ny klass under kommande år?
Ja det har jag planer på att göra.

Är det flera intresserade lärare och elever på skolan?
Jag är den enda biologiläraren på skolan och vi har hittills enbart gjort detta på biologilektionerna. Bland eleverna har framgångarna i tävlingen spritt sig och det är flera som är sugna på att vara med nästa år när de går i sjuan. Vi får väl se om det kan bli ett samarbete med fler ämnen i framtiden.

Hur länge har du varit lärare på skolan?
Nu till våren har jag varit lärare här i fyra år.

Har Skogens Mästare gjort dig som lärare mer intresserad av skog och utomhuspedagogik?
Skogen var jag intresserad av redan innan Skogens Mästare och jag tror snarare att tävlingen var ett sätt för mig att få en anledning att ha mer undervisning kring skogen. Utomhuspedagogiken har jag dock inte utökat på grund av Skogens Mästare, lite har jag redan men det är ju alltid trevligt att komma ut mer.

Skogens Mästare 2018
Under 2017 kommer inte tävlingen Skogens Mästare att anordnas i Region Mälardalen utan det sker först 2018. Däremot är du som lärare välkommen till konferensen Ute är inne som går av stapeln den 21-22/9 2017 i Nynäshamn. Konferensen handlar om kreativa lärprocesser, nyfikna elever, ökad måluppfyllelse och minskat utanförskap.

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Utomhuspedagogik behöver inte alls vara svårt!

    I vår Skolskogsryggsäck finns massor av färdigt material för dig som vill komma igång med undervisning utomhus. Genom att följa övningarna i vår ryggsäck så kommer eleverna att få röra sig runt i skogen och lösa olika uppgifter, detta medan du som lärare står i mitten och är spindeln i nätet.
  • Basläger och uteklassrum byggs i Värmland för utomhuspedagogik!

    I Värmland samverkar Skogen i Skolan med Naturnära Jobb genom att bygga och ställa i ordning basläger och flera uteklassrum i regionens skolskogar.
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti

Sidor