Vad gjorde ni med vinsten i Skogens Mästare?

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Castorskolan i Bjurholm vann Skogens Mästare 2016 som är en tävling för sjundeklassare och anordnas av Skogen i Skolan. Tävlingen arrangeras också av flera regioner. Skolorna får en inbjudan med ett antal uppgifter som ska utföras och skickas in till respektive Regionsamordnare. Uppgifterna baseras på Skogen i Skolans läromedel. Därefter väljs fyra skolklasser ut till en final. Alla fyra får prispengar till klassen och vinnaren får 20.000 kronor. Första intervjun görs med Per Strömgren, lärare för klassen som vann Skogens Mästare i Skogen i Skolans region Västerbotten.

Vad har ni gjort för vinstpengarna?
Pengarna är inte använda utan sparas för att klassen ska kunna genomföra en klassaktivitet som vi gemensamt ska besluta vid ett senare tillfälleom.

Hur upplevde ni Skogens Mästare på vägen till finalen?
Hela klassen var väldigt positiva till tävlingen och visade stort intresse av att vara delaktiga då de på ett genomarbetat sätt utförde en forskningsuppgift om skogen, samlade in och namngav blad och barr, inhämtade faktakunskaper ur materialet ”Boken om skogen” och genomförde ett test av dessa kunskaper.

Hur upplevde ni finalen?
Onsdag den 26:e oktober åkte två pojkar och två flickor tillsammans med en lärare till finalen på Naturbruksgymnasiet i Burträsk.
Finalen bestod av ett teoretiskt delmoment där hela klassen hemma på skolan deltog per telefon, samt ett praktiskt delmoment utomhus. Spännande och kluriga uppgifter i finalen, både de praktiska och teoretiska.

Hur många elever var det i klassen och hur valdes de elever ut som deltog i finalen?
Det är 27 elever i klassen och de hade gemensamt bestämt att de två pojkar respektive flickor som hade flest rätt på det teoretiska provet skulle få åka till finalen.

Blev eleverna mer intresserade av skog och att vara utomhus?
Bjurholm är en traditionell skogsbygd så många elever har redan kopplingar till jobb inom skogsbruk och skogen som fritidsintresse genom sina föräldrar och andra bekanta.

Kommer du att ställa upp med en ny klass i år?
Om jag kommer att undervisa en åk 7 nästa läsår så ställer vi upp. Om inte så gör nog den NO-lärare som undervisar åk 7 detta, då det är ett inarbetat koncept att jobba med denna tävling i flera ämnen på skolan.

Är det flera intresserade lärare och elever på skolan?
Under tävlingen sker gemensamt ämnesövergripande arbete med både svenska-  och SO-undervisningen.

Hur länge har du varit lärare på skolan?
Sedan 2000.

Har Skogens Mästare gjort dig som lärare mer intresserad av skog och utomhuspedagogik?
Jag var intresserad redan innan deltagandet i denna tävling, men intresset har ökat ytterligare något. Jag tycker att Skogens Mästare är ett trevligt genomarbetat koncept, på alla plan.

Årets tävling i Skogens Mästare i Västerbotten pågår och finalen är planerad till slutet av oktober.

Castorskolan från Bjurholm vann 2016 års Skogens Mästare i Västerbotten

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.

Sidor