Vad gjorde ni med vinsten i Skogens Mästare?

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Riitta Rennerhag, lärare för årkurs 7 i Lidens skola i Sundsvall, vann 2015 års final för Skogens Mästare i Skogen i Skolans Region Västernorrland. Här berättar Riita mer om vad de planerar att göra för vinstsumman och hur de upplevde finalen.

Vad har ni gjort för vinstpengarna?
Vi har i dagsläget ännu inte spenderat några slantar. Att vinna titeln och 10 000 kr i ”skogens mästare ” blev uppmärksammat, bla genom en intervju i lokalradion. Under pågående sändnig när eleverna fick frågan vad de vill göra för slantarna, blev svaret att de inte visste säkert just nu... men ville att det skulle vara något minnesvärt som klassen skulle få göra.

Utifrån det så gavs chansen/fick vi erbjudandet om att representera Medelpad när Hembygdsförbundet firar 100 år och Skansen i Stockholm firar 125 år (skolan har ett pågående kulturprojekt då vi arbetar tillsammans med olika föreningar i vår närhet).

Så den 26-28/8, åker klassen buss till Stockholm och övernattar på Globen hotell med oss mentorer och Hembygdsföreningen. Där ska vi vid Hembygdsförbundets skogskoja, visa och leda olika aktiviteter. Det blir bl. Kolbullar, lekar, frågeslinga med frågor från ”skogens mästare”. Vi kommer att dela in oss i lag då halva styrkan finns där på lördag och halva på söndag. I dagsläget är vi i gång med att fixa kläder som passar in i tiden. Det blir kjolar, klänningar, förkläden och hucklen, shorts och skjortor.

Till det här arrangemanget kommer Hembygdsföreningar från hela landet, så det blir en stor tillställning. Lördagen avslutas med ett festligt födelsedagskalas på Skansen!

Naturligtvis önskar eleverna och vi mentorer att även hinna med lite annat.

Hur upplevde ni Skogens Mästare på vägen till finalen?
Eftersom det var första gången som vi jobbade med ”skogens mästare” var jag lite fundersam över om eleverna fick med sig de kunskaper som de behövde, både till tävlingen men även till Biologiämnet. Vilket visade sig att det blev riktigt fina  ämneskunskaper. Jag mixade undervisningen med ”Boken om skogen” med vårt eget material samt övriga titlar som vi fått med. Vi hade även som vi brukar exkursioner.

Hur upplevde ni finalen?
Finalen var oerhört spännande och det var jämnt mellan skolorna under många områden. Helt plötsligt så tar eleverna på Lidens skola flera svar efter varandra samt fixar utomhusuppgifterna jätte fint och drar  förbi sina motståndare och vinner tävlingen! Vilket är jätte roligt och vi blev så glada!

Hur många elever var det i klassen och hur valdes de elever ut som deltog i finalen?
De var 30 st i klassen. Att välja ut vilka elever som skulle representera var inte lätt.  Alla hade varit jätte duktiga på det första provresultatet. Uppsatserna var så fina och välskrivna med fantastiska upplevelser. Jag blev tvungen att hitta fler infalsvinklar till vilka som skulle erbjudas att åka. Jag fick då gå tillbaka till hur jag sett att de löste problem i grupp utifrån vår upptakt, friluftsliv med vandring, matlagning, samt övernattning i tält. Något som vi har vid terminsstart med alla åk 7.  Det fick bli en mix av elever där gruppen skulle ha teoretiska och tekniska kompetenser samt god samarbetsförmåga.

Med mitt förslag på elever samt ändringar från eleverna i klassen så blev det slutliga resultatet de fyra valda eleverna.

Blev eleverna mer intresserade av skog och att vara utomhus?
Svårt att svara på, vår skola har redan nu en friluftslivsprofil. Så eleverna är vana att genomföra endel av undervisningen utomhus, så som utomusmatte, fältarbeten i naturvetenskap. Därtill kommer det som ligger inom friluftsliv, klättring, kanoting, fjällvandring och turskidåkning. 

Kommer du att ställa upp med en ny klass i år?
Ja, jag planerar att ställa upp med ny klass till hösten och hoppas naturligtvis att kommande åk 7 är/ blir lika inspirerad som jag att delta.

Är det flera intresserade lärare och elever på skolan?
Det här arbetet har genomförts av flera lärare och ämnen. Huvudämnet har eleverna tillsammans med mig Riitta Rennerhag, arbetat med på biologin. Eva Falberg ( Bildlärare) och Bildundervisningen har tex arbetat med plancher om allemansrätten. Uppsatsen om upplevelser i skogen, som eleverna skulle bidra med har det arbetat med på svenskan.

Hur länge har du varit lärare på skolan? 
Jag är utbildad Ma/No teknik lärare och har arbetat som lärare i 12 år på Lidens skola.

Har Skogens Mästare gjort dig som lärare mer intresserad av skog och utomhuspedagogik?
Jag har under min tid som NO-lärare arbetat med eleverna ute i fält. NO-ämnenas kursplaner innehåller exkursioner och fältarbeterb. Som Matematik och No/Tk-lärare ser jag bara fördelar med att kunna bedriva undervisningen utomhus. Många matematikuppgifter ökar förståelsen och inlärningen om de utförs utomhus.

Sedan är upplägget på ”Skogens mästare” helt klart intressant och att eleverna gick vidare till final gör ju naturligtvis det ännu mer tilltalande.

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan

Sidor