Vad gjorde ni med vinsten i Skogens Mästare?

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Marie Wilhelmsson är lärare i svenska, SO och matematik på Funäsdalens skola i Härjedalen. Klassen vann tävlingen Skogens mästare för åk 7 för Skogen i Skolans region Jämtland under 2015. Marie berättar om hur det gick till och vad de ska göra för vinstpengarna.

Vad har ni gjort för vinstpengarna?
De är i klasskassan. Vi ska åka på lägerskola i åk 9, eventuellt till Auschwitz och Krakow i Polen.

Hur upplevde ni Skogens Mästare på vägen till finalen?
Vi har varit med sedan starten av tävlingen. Bra upplägg. Arbetar ämnesövergripande och tematiskt och då passar tävlingen in bra. Vi har vunnit tre år och kommit tvåa två år av de fem år som tävlingen har pågått.

Hur upplevde ni finalen?
Jättetrevlig och kul att möta de andra klasserna. Synd att inte alla i klassen kunde delta eftersom alla 27 har bidragit, men de fick själva rösta fram de fyra elever som sedan deltog i finalen.

Blev eleverna mer intresserade av skog och att vara utomhus?
Vi är ute mycket, men ändå inte så mycket som man skulle önska. Många av eleverna har redan anknytning till skogen och renskötseln. Vi lägger heldagar med en fjälltur i början av varje läsår för åk 7-9.

Kommer du att ställa upp med en ny klass i år?
Vi vet inte än hur planeringen ser ut men om jag har en 7:a nästa läsår är vi med.

Är det flera intresserade lärare och elever på skolan?
Jag har haft tre av de klasser som har varit med i Skogens Mästare och en kollega har haft de andra två klasserna som deltog. Vi samarbetar också med NO-lärare och bildlärare under tävlingsmomenten.

Lite om dig. Hur länge har du varit lärare på skolan?
Sedan 2004 har jag arbetat på Funäsdalens skola och där undervisar jag i svenska, SO och matematik. Jag är gift och har tre vuxna barn.  Vi åker främst slalom i fjällen och jag är en friluftsmänniska och en hästtjej som gått över till hundar.

Har Skogens Mästare gjort dig som lärare mer intresserad av skog och utomhuspedagogik?
Ja, absolut. Jag önskar dock att det fanns mer utrymme att vara utomhus, men det är svårt att hinna med när högstadiets läroplan har blivit allt mer krävande. Det är lättare att anpassa undervisningen till utomhuspedagogik på låg- och mellanstadiet.

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Ekar på Stora Skuggan Foto: Anna Steinwall

    Visa upp skolans bästa utemiljö i vår kampanj #uteklassrummet under september/oktober

    Skolan spelar en stor roll för barns kunskap om naturen och vana att vistas utomhus. I september och oktober under Friluftslivets år 2021 kommer Luften är fri (där Skogen i Skolan är med) lyfta skolan och vikten av utomhuspedagogik lite extra.
  • Bild på ett basläger. Foto Jens Meyer

    Skapa ett eget uteklassrum!

    Flyttar man ”klassrummet” ut i skogen får det dimensioner som aldrig låter sig skapas inomhus. Här kan eleverna ta till sig nya kunskaper med alla sina sinnen.
  • Träden räddar världen!

    Vilka produkter från skogen är viktiga för dig? Vi har lektioner som handlar om hur produkter från skogen kan bidra till en mer hållbar utveckling.
  • Boka kostnadsfritt uteklassrummet Yggdrasil på Stora Skuggan!

    Skolor och pedagogiska verksamheter för barn och unga kan boka klassrummet kostnadsfritt från en halvtimme upp till en heldag genom Skogen i Skolan Mälardalen. Uteklassrummet har en area på 50 kvm, med bänkar och en eldstad.
  • Ny affisch om skogsbrukets kretslopp!

    Efterfrågan på förnybara skogsprodukter är stor just nu och självklart präglar det våra skogar. Men visste du att det finns ungefär dubbelt så mycket träd i de svenska skogarna idag om man jämför med för 100 år sedan! Det beror bland annat på bra plantmaterial, bättre metoder för återväxt och på att man hela tiden ser till att hålla skogen frisk och växtkraftig.
  • Utomhuspedagogik behöver inte alls vara svårt!

    I vår Skolskogsryggsäck finns massor av färdigt material för dig som vill komma igång med undervisning utomhus. Genom att följa övningarna i vår ryggsäck så kommer eleverna att få röra sig runt i skogen och lösa olika uppgifter, detta medan du som lärare står i mitten och är spindeln i nätet.
  • Basläger och uteklassrum byggs i Värmland för utomhuspedagogik!

    I Värmland samverkar Skogen i Skolan med Naturnära Jobb genom att bygga och ställa i ordning basläger och flera uteklassrum i regionens skolskogar.
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.

Sidor