Utomhuspedagogiken flödade över gränserna i Finland

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
European Forest Pedagogics Congress 2018. Photo: Paul Mosley
På en workshop med skoglig frågesport fick deltagarna svara på frågor med hjälp av gps-markerade punkter utomhus och allt var mobilbaserat. Programmet innehöll också studiebesök hos Stora Enso och på en skola i Pudasjärvi. I Finland har man infört bioekonomi i läroplanen vilket underlättar för utomhusbaserat lärande. 60 deltagare från 17 länder utbytte erfarenheter på den trettonde kongressen för Europeisk utomhuspedagogik i Finland. #euforestpedagogics

Konferensen började med ett studiebesök på Stora Ensos pappersbruk i Oulo, Uleåborg, i Finland.

Marjaana Manninen är Utbildningsrådgivare på Utbildningsverket i Finland, som berättade om en deltagande lärmiljö med öppna dörrar för samarbete.
– Den nya nationella läroplanen lägger tonvikten på elevernas deltagande. Den uppmuntrar också lärare att använda läromiljöer utanför klassrummet och samarbeta med det omgivande samhället. Fenomenbaserat lärande och olika ämnen som kombinerar tvärvetenskapliga moduler är nya metoder för lärande.

– Vi har en kreativ lärmiljö på Log Campus i Pudasjärvi med möjligheter till ett deltagande lärande och vi arbetar tvärvetenskapligt som en del av läroplanen på skolan, sa Mikko Lumme, rektor.

Konferensdeltagarna fick därefter välja på flera workshops där både lärare och elever från skolan deltog.

"Emotionella aspekter i skogsrelaterad utbildning för hållbar utveckling: Unga människors känslor, copingstrategier och engagemang." Detta var titeln på föredraget som Maria Ojala, universitetslektor i psykologi, Örebro universitet, inledde med under dag två på konferensen.
– Unga människor är en viktig målgrupp att inkludera när det gäller skogens klimatrelaterade problem. Fokus har legat på att ta hänsyn till känslomässiga aspekter i samband med skogsrelaterad utbildning. Att kommunicera med unga om hot mot biologisk mångfald och klimatförändringar kan framkalla negativa känslor. Unga människor hanterar dessa känslor på olika sätt och dessa strategier påverkar lärandeprocessen. Denna kunskap om de ungas klimatångest behöver inkluderas i utbildningen och man kan utnyttja de positiva känslor som finns ute i skogen och de samarbeten det kan leda till.

Ungdom, deltagande och skogar:

- Forskningsprojektet Alla ungdomar vill regera sitt värld, "ALL-YOUTH rooting living knowledge" strävar efter att formulera de nuvarande möjligheterna för ungdomar som kommer från olika bakgrunder, för att de aktivt ska kunna planera och fatta beslut om deras framtid och miljö. Nya modeller för mentorskap och karriärvägledning inom skogssektorn är under diskussion, sa Nina Tokola, doktorand, postdoktoralforskare, Östra Finlands Universitet, Institutionen för Geografiska och Historiska Studier.

En mängd workshops fanns därefter att välja på, med bland annat en skoglig frågesport som utfördes utomhus med frågorna synliga i mobilen med hjälp av gps-funktion. Läs mer om de olika workshopsen!

Den trettonde kongressen för Europeisk utomhuspedagogik arrangerades av den finska Forstföreningen och 4H-föreningen. Kontinuiteten för kongressen garanteras av Skogskommunikatörernas nätverk - en undergrupp till Skogspedagogik och båda är en del av UNECE Virkeskommitté för skog, Skogsindustrierna och FAO Europeisk Skogskommission.

Den europeiska utomhuspedagogiska kongressen organiseras årligen för att ge en plattform för utbyte av erfarenheter och för att hålla diskussioner om aktuella ämnen och utmaningar för utomhuspedagogik i Europa. #euforestpedagogics

60 deltagare från 17 länder deltog på konferens för utomhuspedagogik i Finland

Mer information

Publicerad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan

Sidor