Ute är inne 2017: "Inspirerade och givande för oss lärare och pedagoger"

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Louise Nimstad, fritidspedagog och Sandra Westström, projektledare var mycket nöjda. De deltog tillsammans med över 300 personer på Ute är inne 2017 i Nynäshamn. Temat för årets konferens var platser, verktyg och metoder. Förutom föreläsare hölls också drygt 30 workshoppar under de två dagarna som arrangerades av nätverket Utenavet i samarbete med Nynäshamns kommun.

Louise Nimstad och Sandra Weström arbetar på Kulturskolan i Gnosjö, Småland.Louise Nimstad arbetar som fritidspedagog och lärare F-6 på Kulturskolan i Gnosjö, Småland. Sandra Westström är projektledare för en skolskog som planeras i kommunens regi. De satsar på utomhuspedagogik där de kan integrera alla ämnen och undervisa utomhus. Lärarna kommer att uppnå målen i läroplanerna och ha klassrummet i skolskogen.
– Det passar oss mycket bra att vara med på Ute är inne. Det är givande för oss och mycket inspirerande med konkreta förslag på praktiska övningar. Föreläsningarna var intressanta, speciellt om entreprenörskap som gör skolarbetet meningsfullt. Med ett platsbaserat lärande får man ro och kan använda alla sina sinnen. På det viset kan eleverna lättare ta till sig det de lärt sig, säger Louise och Sandra.
De kommer att dela med sig av kunskaperna från Ute är inne till sina kollegor på skolan.
– Många idéer kan vi ta med oss på en gång och implentera på skolan, som exempelvis att man kan använda naturmateral som finns på platsen. Då behöver man inte packa ner så mycket material inför utomhuslektionerna, menar Sandra och Louise.

KonferUte är inne 2017 den 21-22 september 2017ens Ute är inne för femte gången
Vid fyra tillfällen tidigare har konferensen Ute är inne genomförts med mellan 500 – 1000 deltagare per gång. Det råder ingen tvekan om att utomhusbaserat lärande är något att räkna med!
Den femte konferensen innehöll massor med inspiration för mer lärande utomhus i skola och förskola. Vid ett stort antal workshops under 21-22 september 2017 kunde deltagarna själva undersöka hur utemiljön fungerar som plats för lärande, friluftsliv och naturvägledning samtidigt som den fungerar som en arena för olika kulturmöten, traditioner och samverkan.
Nätverket Utenavet arrangerade konferensen i samarbete med Nynäshamns kommun. Till Södertörn, ca 6 mil söder om Stockholm kom 320 deltagare till konferensanläggningen Utsikten. Nytt för i år var att all information om Ute är inne fanns tillgängligt via en app som deltagarna laddade ner till sina mobiler. Där kunde de se vilka workshoppar de hade anmält sig till och också var de låg på en karta.

Rörelse och undervisning i skolskogen
Skogen i Skolan är medlem i nätverket Utenavet och deltog med två workshoppar - "Mer rörelse i skolskogen" och "Skolskogen som klassrum".
Jens Meyer är Regionsamordnare i Skogen i Skolans region Värmland. Tillsammans med kollegan Maria Käck byggde de säkra teknikbanor för att träna barnens koordination, syreupptagning och fysik. Dessutom en mängd övningar som förbättrar gruppsammanhållningen och samarbetsförmågan bland eleverna. Med hjälp av utomhuspedagogik i naturen kan man träna grundläggande begrepp, göra uppskattningar, samarbete, kommunikation och samtidigt arbeta mot kursplanens mål i teknik/NO, idrott slöjd och matematik.
Mikael Boman är Regionsamordnare i Skogen i Skolans region Jämtland. Tillsammans med Regionsamordnare Matilda Lingegård, Västerbotten, lät de deltagarna använda stationer som tränade den kommunikativa förmågan i NO, SO, Matematik, Svenska eller Engelska. Förmågorna gällde begrepp, problemlösning och samarbete. Stationerna visade hur lärarna relativt enkelt kan bygga upp en skolskog så att det blir enkelt att arbeta med stora klasser.

Konferensdeltagarna valde bland en mängd workshoppar
Förutom Skogen i Skolans workshoppar fanns ett trettiotal till att välja på, bland annat "Våra hav och vår miljö - vad händer med plasten". Ett mycket angeläget ämne då allt mer plast hamnar i våra hav och till slut även i vårt dricksvatten. Fem stora "öar" med plast finns i världshaven varav den största är lika stor som delstaten Texas i USA. Deltagarna fick veta att mikroplast numera finns i många produkter och att det inte kan filtreras bort i vattenreningen. Dessutom fick lärarna se en tidslinje med hur lång tid det tar för ämnen och produkter innan de bryt ner.

Ute är inne 2019
Nästa gång arrangeras konferensen Ute är inne år 2019 i Jönköping.

Mer information

Nätverket Utenavet arrangerade lärarkonferensen Ute är inne 2017 i Nynäshamn

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan

Sidor