Storstadselever får kunskap utomhus på Jorden och skogen i stan 2016

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Sedan tio år tillbaka anordnar LRF evenemanget Jorden och skogen i stan på flera orter i Sverige där tusentals elever från årskurs 4-6 får kunskap om jord- och skogsbruk. Sedan några år tillbaka pågår arrangemanget på Berga naturbruksgymnasium i Västerhaninge utanför Stockholm. 10-årsjubiléet inleddes med talare från LRF, Haninge kommun samt Stockholms stad. Skogen i Skolans region Mälardalen deltar med ett antal stationer där lärare och elever får övningar, plantera träd, se trä- och pappersprodukter samt inte minst smaka på de populära kolbullarna. #JOSIS16

Martin Magnusson, vice ordförande i riksförbundsstyrelsen LRF inledde med att berätta om Jorden och skogen i stans historia.

- Sedan 2006 har LRF arrrangerat Jorden och skogen i stan runt om i Sverige och i Stockholm höll vi till på Skansen i sju år. Därefter har vi fått möjligheten att vara på Berga naturbruksgymnasium där elever får se hur jord- och skogsbruk går till i verkligheten, sa Martin Magnusson.

Invigning av #JOSIS16 och tioårsjubileum

Meeri Vasberg är kommunstyrelsens ordförande i Haninge kommun.

 - Jag har själv varit mycket ute i skog och mark och vet hur viktigt det är för elever i storstaden att få vara utomhus samt att få kunskap om hur bönder och skogsägare arbetar. Ni är hjärtligt välkomna hit till Berga i vackra Haninge, sa Meeri Vasberg.

Inger Pripp är grundskoledirektör i Stockholms stad.

- Det är ni elever som ska ta hand om framtiden! Vi satsar mycket på hållbarhet och att ta vara på vad naturen kan ge oss. Vi har också förhoppningen om att Jorden och skogen ska kunna utvidgas för att finnas även på den norra sidan av Stockholm. Jag önskar er två härliga dagar fyllda med kunskap, sa Inger Pripp.

Frida Pihl, regionsamordare Region Mälardalen och Anna Malmström, storstadsprojektetEtt flertal organisationer visade på olika delar av jordbruket och eleverna fick besöka djuren som finns på Berga naturbruksgymnasium.

I den skogliga delen av evenemanget kunde eleverna få veta om hur jägare upprätthåller balansen mellan djuren i naturen, få övningar från Skogen i Skolan, lära sig mer om trä- och pappersprodukter samt plantera träd.

- Vi vill gärna visa en bredd av vilka yrken som finns i skogssektorn samt vad man kan använda cellulosa till. De klasser som passerar oss får också två övningar om hur man tillverkar papper och lagar kolbullar samt information om Skogen i Skolan, sa Anna Malmström, projektledare Storstadssatning och Frida Pihl, regionsamordnare Region Mälardalen.

Lärare och elever fick smaka kolbullar på #JOSIS16
Johanna Ydringer visar papperstillverkning på #JOSIS16 Jenny Parnesten, ordf Mälardalens styrgrupp, visar trädplantering
Elever får veta mer om produkter av cellulosa på #JOSIS16 #JOSIS16 pågick på Berga Naturbruksgymnasium

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan

Sidor