Redaktör för modernt skogligt läromedel sökes

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Vill du utveckla ett digitalt läromedel för grundskolan? Den svenska skogen är en fantastisk lärosal men även ett utmärkt tema i klassrummet när man lär sig allt från biologi och matematik till språk och hållbarhet. Vi söker en redaktör som kan utveckla webbaserade lektioner på temat skog och i enlighet med läroplanen. Till din hjälp har du både pedagogiska och skogliga specialister. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. / Föreningen Skogen

Mer information om tjänsten och hur du ansöker finner du här.

Dina uppgifter
• Du blir projektansvarig för utvecklingen av ett webbaserat läromedel med lektioner under temat ”Skogens roll i en hållbar utveckling”.
• Du håller ihop arbetet med personer som kan mycket om skolpedagogik, skog, skogsnäringen och teknisk webbutveckling.
• Tillsammans bygger vi läromedlet med text, bild och film.
• Du redovisar löpande resultatet för en styrgrupp av representanter för skogssektorn: forskning, myndigheter och näringsliv.

Din bakgrund
• Du har gedigna erfarenheter av att uttrycka dig i text, bild och helst film. Du är van vid marknadsföring, inte minst i sociala medier.
• Du har gedigna erfarenheter av att från start till mål driva projekt där många personer bidrar.
• Du har mycket god struktur i ditt arbete.
• Det är en fördel om du har dokumenterat intresse eller rent av professionella erfarenheter från skogssektorn och/eller grundskolan.

Arbetsgivaren
Läromedlet tas fram av Skogen i Skolan som är ett samarbete mellan skolan och skogssektorn och bedrivs helt på skolans villkor.
Verksamheten finns i hela landet men din arbetsplats blir på det nationella kansliet som sköts av Föreningen Skogen – en ideell allmännyttig förening som arbetar för hållbart brukande av skogen. Vi är tolv personer med mångskiftande kunskaper som har kontoret i centrala Stockholm.

Kontakt
Skicka din ansökan senast den 21 januari till e-postadressen rose-marie.hogberg@skogen.se. För frågor om rekryteringen eller tjänsten når du Rose Marie Högberg på samma mejl eller på telefon 08-4121595.

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.

Sidor