Praktik, mentorer och blogg för att få fler skogliga studenter

Written by admin On the 0 Comments
Skogen är en av Sveriges största tillgångar tack vare ett långsiktigt och hållbart skogsbruk. Det låga antalet sökande till skogliga utbildningar är en av orsakerna till att KSLA:s Skogsavdelning bildade en kommitté för kompetensförsörjning som var verksam mellan 2013 och 2015. KSLA-tidskriften Skogsnäringens akademiska kompetensförsörjning presenterades och diskuterades på seminariet den 5 februari 2016. Några av åtgärderna var praktik i grupp för skogsmästarstudenter och mentorsprogram för jägmästarestudenter. Klass 14/19 på SLU har skapat Jägmästarebloggen med information om studenterna och utbildningen.

Dagen inleddes med att Carl-Anders Helander, akademisekreterare och vd, presenterade KSLA:s historia och verksamhet.

Mats Sandgren, vd, SCA SkogKommitténs uppdrag
Mats Sandgren, ordförande för SLA:s centralstyrelse inledde programmet med att berätta om kommitténs uppdrag med kunskaps- och kompetensförsörjning inom skogsnäringen.
- Vi har fokuserat på skoglig akademisk utbildning såsom programmen för Jägmästare och Skogsmästare.

Vi har anordnat workshops och studiebesök, samt besökt SLU:s skogliga utbildningsorter. Dagens seminarium är resultatet av vårt arbete från 2013 fram till idag.
 

Göran Ståhl, professor, SLUBehovet av högre utbildning
Göran Ståhl, professor vid Fakulteten för skogsvetenskap, SLU, och Anders Alanärä samt Staffan Stenhag, universitetslektor och programstudierektor på Skogsmästarprogrammet, berättade om behovet av högre utbildning.
– Många jägmästare och skogsmästare får jobb redan innan de avslutat sina utbildningar. Endast 2.3 % av skogliga akademiker är arbetslösa jämfört med 7.8 % för övriga. SACO:s analys av arbetsmarknaden år 2013-2018 visar att denna trend står sig. De tio största arbetsgivarna är: Skogsstyrelsen, SLU, Sveaskog, Holmen Skog, SCA Skog, Skogforsk, Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, Skogsägarna Mellanskog, Norra Skogsägarna. Däremot sjunker antalet studerade, få gör internationell karriär och det är svårt att rekrytera forskare och lärare. Det behövs insatser att nå blivande studenter i storstadsområden.

Pär Lärkeryd, vd, Norra skogsägarnaFramtida skogsakademiker
Pär Lärkeryd, vd Norra skogsägarna, redogjorde för resultatet från en workshop om framtida skogsakademiker.

– Vilka egenskaper, kunskaper och erfarenheter behöver framtidens skogsakademiker ha för att platsa på ett skogsföretag år 2040? De behöver vara visionära ledare med holistisk synsätt, specialister med helhetsperspektiv, ha breda nätverk, erfarenhet från andra branscher, arbeta med jämställdhet och mångfald, vara intresserade av natur och kultur, teknik och ekonomi samt intresse för mänskliga relationer.


 

Mats Nilsson, HR-chef, Holmen skogPraktik för skogsmästarstudenter
Mats Nilsson, HR-chef Holmen Skog, informerade om tjänstemannapraktik för skogsmästarstudenter.

– En veckas praktik med en bra matchning mellan studenter och praktikplatser var det som blev framgångsfaktorer. Det blev ett stort utbyte i förhållande till insatsen där alla inblandade uppskattade aktiviteten.

En av förutsättningarna är förberedelser från Skogsmästarskolan med en teoretisk grund och engagemang från företagen.
 

Anna Ahlgren, stabsassistent, BillerudKorsnäsMentorsprogram för jägmästarestudenter
Anna Ahlgren, stabsassistent på BillerudKorsnäs, redogjorde för mentorsprogram för jägmästarestudenter.

– Under pilotomgången 2016 deltar 7 adepter och man ska utarbeta ett program som är utvecklande och relevant för båda parter. Skogshögskolans studentkår är partner och följande organisationer är involverade: BillerudKorsnäs, Holmen, Mellanskog, Norra skogsägarna, SCA, Skogforsk och Södra. Syftet är att skapa ett starkare band mellan skogsbruket och dess framtida medarbetare.


Bättre exponering av examensarbeten
Urban Bergsten, professor på SLU, visade hur man bättre kan exponera jägmästarestudenternas examensarbeten.
– Studenternas examensarbeten är idag svårtillgängliga trots att de innehåller relevanta frågor och ofta har företag som beställare. Förslaget som kommittén har är att visa dem på SLU:s webbplats med en kort sammanfattning, information om studenten och en länk till det fullständiga arbetet. Direktlänken skulle också kunna exponeras på flera webbplatser. Den 7/4 är ett preliminärt datum för ett seminarium om examensarbeten.

Urban Bergsten, professor, SLU Caroline Berg Rustas, vice ordförande, Skogshögskolans studentkår

Jägmästarbloggen
Caroline Berg Rustas, vice ordförande på Skogshögskolans studentkår, talade om Jägmästarbloggen som är ett sätt att bredda rekryteringsbasen.
- Jägmästarbloggen har hittills gjort 77 inlägg och har drygt 16000 besökare där de flesta kommer från Sverige. Det är klass 14/19 som berättar om utbildningen och sig själva. Det är många intresserade som ställer frågor om vilka kurser som ingår, hur studentkåren fungerar, vad utbildningen innebär och vilka yrken man kan få efteråt. Vi når också många i storstadsområdena.

Genomgång av SLU:s webbplats
SLU:s webbplats har fått en genomgång av innehållet vad gäller målgruppens beteende, målen, trafiken, trender och teknisk revision. Magnus Thor, forskningschef, Skogforsk redogjorde för genomgången. Vad gäller målen ska webbplatsen berätta om potentiella och existerande studenter, ge en beskrivning av campuslivet och lista FAQs. Det är fler återkommande än nya besökare. Besökare ska lätt hitta den information de behöver och söker efter. 

Magnus Thor, Skogforsk Ylva Norén, departementssekreterare, Utrikesdepartementet

Lärdomar från Norge, Kanada och Finland
Ylva Norén, departementssekreterare på Utrikesdepartementet, anförde lärdomar från aktiviteter i Norge, Kanada och Finland.
– Länderna har liknande problem. Bilden av skogssektorn är att den bidrar till miljöförstöringen, att arbetet är fysiskt jobbigt och monotont. Branschen är  mansdominerad med stora pensionsavgångar, har tråkiga produkter och ungdomarna anser  inte att det är ”coolt” att arbeta med skog, dessutom avråder föräldrarna. I Norge har man löst detta med satsningen och webbplatsen Velg skog som har information till studenter samt studie- och yrkesvägledare. Finska Forstföreningen har Skogsakademin som är ett kurs- och diskussionsforum för samhällets beslutsfattare och andra personer med inflytande. The Greenest Workforce i Kanada visar olika typer av yrken och arbetsgivare. Några förslag på åtgärder är stipendier, praktikplatser med ”bloggskyldighet”, uppvisning av miljö- och klimatnyttan med skogsbruk, ändrad image och arbte med att skapa stolthet över branschen. Skogssektorn behöver visa på mängden av produkter. Man bör knyta ihop utbud och efterfrågan samt säkerställa kommunikationen mellan bransch och utbildande instanser. Kvinnor passar lika bra som män i branschen och det blir bättre lönsamhet med jämställdhet! Varför inte skapa en vision med en gemensam symbol. Kanske hörlurar av skogsråvara?

Kajsa Nilsson, chef produkter och tjänster, Södra skogStrategi för marknadsföring
Kajsa Nilsson, chef produkter och tjänster, Södra Skog, redogjorde för en strategi för marknadsföring.

– Det behövs en samlingsplats för information med varumärkesbyggande och positionering. Samordning och koordinering behöver göras med övriga kommunikationssatsningar för att skapa finansieringsmöjligheter och ta ett bredare grepp om kompetensförsörjningen.


Avslutande paneldebatt
Efter en sammanfattning avslutades dagen med ett panelsamtal. Carina Håkansson, vd, Skogsindustrerna berättade om kommunikationsprojektet Svensk skog. Sofia Lindblad, projektledare LRF, berättade om kompetensförsörjningskampanjen Grön attraktion. Bengt Ek, vd Föreningen Skogen, redogjorde för SkogsSverige som är en gemensam webbplats för skogssektorn. Publiken ställde därefter frågor till dessa personer samt Göran Ståhl, professor, SLU, Elisabeth Backteman, statssekreterare, Näringsdepartementet, Sören Pettersson, vd, Holmen Skog och Carolina Berg Rustas, vice ordförande, Studentkåren Skogshögskolan.

Paneldiskussion om kompetensförsörjning

Mer information

Gunilla Häggström, Kommunikationsansvarig SkogsSverige
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig
SkogsSverige

Uppdaterad:
    Annons
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli

Sidor