På Skogskollot i Sundsvall fick tjejerna koll på skogsbranschen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Skogskollo för tjejer i Sundsvall arrangerat av Skogstekniska klustret och Skogen i Skolans region Västernorrland
Under två dagar fick 13 tjejer från Sundsvall gå på studiebesök på SCA för att lära sig mer om hur man sköter skogen från kotte till planka. På Norrplant fick de se hur skogsplantorna växer till sig och provade på plantering. Dessutom fick de veta vad en skogsmaskinförare tycker om bäst med jobbet.

– Vi provade att köra en skördare och fick veta vad Johnny Gannbäck tyckte var bäst med sitt jobb som skogsmaskinförare. Det var spännande! Detta menade flera av tjejerna på skogskollot.

Norrplant ingår i SCA:s organisation.
– Vi har sådd och ni kan se hur fröet växer till en planta som sedan planteras ut i skogen då de är drygt ett år. Vi odlar i stängda behållare i omgångar mellan april till oktober och levererar plantorna i tillväxt. Vi producerar 1 miljon plantor om dagen och 100 miljoner plantor per säsong. Varje år tar vi emot skolungdomar från 16 år som sommarjobbar på plantskolorna under säsongen, berättade Jeanette Hammarström som är laboratorieingenjör.

SCAs plantverksamhet NorrPlant består av Bogrundets och Wifstamons plantskolor, varav Bogrundet räknas som världens största plantskola. Skogsplantorna kräver näring och vatten varje dag. Många olika försök pågår med att ta fram en ännu bättre planta genomförs varje år både på plantskolorna och i fält.
Tjejerna fick plantera både tall- och granplantor med hjälp av planteringsrör.

Vid Höglandsbodarna utanför Sundsvall pågår avverkning där skogskollotjejerna mötte tre kvinnor som arbetar inom SCA.
– Jag gör en planering för arbetslagen och ser till att virket kommer till industrin, sa Carolina Gavell, produktionsledare.
– För två somrar sedan sommarjobbade jag med att följa upp plantörernas arbete och hur markberedningen gick till. Jag gör uppföljningar av avverkning och kantzoner, sa Linda Zetterkvist.
– Som virkesköpare har jag kontakt med kunderna, dvs skogsägarna. Planerare snitslar vilka träd som ska avverkas och vi köper både den ved vi avverkar åt kunden samt egenhuggen ved, sa Cecilia Nylander.

För att skydda marken kan skogsmaskinföraren göra en kavling, dvs lägga ut stockar i rad som skördaren sedan kan köra på. Det går också att risa, dvs att lägga ris från träd. Båda åtgärderna görs för att skona marken, speciellt när den är fuktig. Dessutom kan det också finnas kulturlämningar som är spår av mänsklig aktivitet från år 1850 och framåt. Skogsstyrelsen ansvarar för dessa. Fornlämningar är spår äldre än år 1850 som Länsstyrelsen ansvarar för.

Tjejerna fick se fällning av träd och träffa en skogsmaskinförare som avverkade träd.
– Jag sov i förarhytten och följde med min pappa när han avverkade träd i skogen. Min skördare väger 28,5 ton och kostar 5,5 miljoner kronor. Mitt företag arbetar för SCA och jag har jobbat med avverkning i 35 år. 1000 träd avverkas per dag och levereras sedan till industrin. Jag tycker bäst om friheten ute i skogen - att få bestämma själv över sin arbetsdag. Ofta finns både skördare och skotare ute i skogen vilket gör att man inte känner sig ensam. Det krävs mycket praktik för efter den treåriga utbildningen för att kunna köra en skördare. Det som är roligast är besvärlig terräng och rejäl timmerskog utan klena träd. Det är inga problem för tjejer att bli skogsmaskinförare. De tunga eller tekniska delarna får man hjälp med från maskinleverantörerna man har serviceavtal med, säger Johnny Gannbäck, skogsmaskinägare och delägare i Bröderna Gannbäcks skog AB.

Förutom detta fick tjejerna prova sina kunskaper om träd under en skogspromenad och de fick veta mer om den senaste utvecklingen inom forskning och utveckling hos SCA.

Mer information

 

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan

Sidor