Nyanlända nyfikna på vad som händer i skogen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Nyanlända introduceras i skogssektorn av Stora Enso. Foto: Lasse Arvidson
Vad kostar ett träd? Hur gamla är trädplantorna? Vart exporteras papperet? Frågorna var många, liksom svaren, när elever från Lugnetgymnasiets introduktionsprogram besökte skogen utanför Falun och därefter fortsatte till Kvarnsvedens pappersbruk. / Stora Enso

"Tanken med dagen är att eleverna ska få uppleva trädets väg till papper i praktiken. Få se en skördare och en skotare och få information om hur modernt skogsbruk går till. Kanske en skoglig yrkesbana kan vara ett alternativ för någon?", säger Niclas Axelsson, lärare på Lugnetgymnasiet i Falun.

Besöket startade i skogen där entreprenören Lantz Skogstjänst avverkade tall och gran. Eleverna fick hjälmar och skyddsvästar och information om hur modernt skogsbruk med naturvårdshänsyn går till. De fick även se exempel på nya produkter från skogen som CLT och nanocellulosa. Som förberedelse hade man använt utbildningsmaterialet ”Boken om skogen” från Skogen i Skolan.

"Det känns kul och angeläget att kunna visa upp betydelsen av skogsindustrin för gymnasieelverna och hur vi jobbar på Stora Enso. Det vi gör bidrar till att minska världens användning av fossila bränslen genom att skogsråvaran kan ersätta plast och olja. Jag hoppas därför att fler ser fördelarna med att ha skogen som arbetsplats", säger Jonas Nordlund, kommunikationsansvarig på Stora Enso Skog.

Flera av eleverna fick prova på att åka med David Andersson i hans skördare och han berättade om sin utbildning till skogsmaskinförare på Älvdalens Utbildningscentrum. De fick också plantera lokalproducerade tallplantor från plantskolan i Sör Amsberg. Besöket avslutades med en guidad tur på Kvarnsvedens pappersbruk.

Introduktionsprogrammens utbildningar vänder sig till dem som inte har behörighet att söka till ett nationellt gymnasieprogram eller vill hitta en alternativ väg till arbetslivet. Eleverna är i huvudsak nyanlända ungdomar som är från Afghanistan, Iran, Irak, Syrien, Somalia och Etiopien.

Foto: Lasse Arvidson

Skogen som arbetsplats. Nyanlända provar på trädplantering. Foto: Lasse Arvidson

Elever från Lugnetgymnasiets introduktionsprogram får kunskap om skog. Foto: Lasse Arvidson

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.

Sidor