Mer utbildning behövs för bättre utomhuspedagogik

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Anders Szczepanski är fil lic och enhetschef för NCU, Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik, vid Linköpings Universitet. NCU är en resurs och kompetenspool bland annat för forskar- och magisterutbildningen i utomhuspedagogik. Här ger Anders sin bild av utmaningarna och förslag till vidareutveckling inom ämnet.

Anders Sczepanski, fil lic, NCUSedan 1981 har Anders Szczepanski varit verksam på Linköpings Universitet där han numera är enhetschef för NCU, Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik. Han är naturvetare från grunden, filosofie licensiat, har författat ett stort antal publikationer och är kontaktperson inom Region Östra Götaland. Anders är också en av medlemmarna i nätverket Utenavet som anordnar konferensen Ute är inne. Se länk längst ner på sidan.

- Blivande lärare behöver verktyg för att kunna utbilda i utomhuspedagogik. Om man inte har miljöerna i närheten kan det betyda uppstoppade djur i en lektionssal i stället för att lära sig svenska, geografi och matematik utomhus i en skolskog. Det enda tillfället att få komma utanför skolbyggnaden blir istället under lektionerna i idrott och hälsa, säger Anders Szczepanski.

NCU ansvarar för Magisterutbildning i miljö- och utomhuspedagogik, 60 hp och Masterprogram i pedagogiskt arbete/pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning/specialpedagogik, 120 hp. Förutom dessa utbildningar finns även fristående, kortare kurser. Länk till utbildningarna hittar du längst ner på sidan där du också hittar en publikationslista.

Utmaningarna är många som till exempel konkurrens från ordinarie läromedel och kostnader. Utbildningsmaterial om utomhuspedagogik skulle behöva integreras i det ordinarie skolarbetet.

- Skogen i Skolan har sex fantastiskt bra läromedel tillsammans med lärarhandledningar, övningar, faktablad och en skolskogslåda. Här finns grunden till att kunna utöva utomhuspedagogik med eleverna i en skolskog, säger Anders.
Se länk längst ner på sidan där du kan läsa mer om läromedlen och göra dina beställningar.

Både lärare och elever behöver vara ute i naturen för att få praktik till teorin i klassrummen. I läroplanen LGR 11 finns ett avsnitt som relaterar till utomhuspedagogik under paragraf 2.6 - Skolan och omvärlden.
Se länk längst ner på sidan till LGR 11.

En annan utmaning är att det kan vara svårt att ta sig till grönområden och skogar samt att det också kan innebära en kostnad. Eftersom många skogliga intressenter behöver fler medarbetare anser Anders att det skulle behövas sponsring för att kunna bedriva lärande i landskap.

- Det är viktigt att nå rektorer, politiker och de som fattar beslut och ansvarar för ekonomin för att kunna satsa mer på utomhuspedagogik. Många har också ett föråldrat synsätt och tänker att det mer handlar om friluftsliv än utbildning utomhus. Mer information behövs om vad utomhuspedagogik handlar och och hur man gör, säger Anders Szczepanski.

 

Relaterad information
Skogen i Skolans läromedel för utomhuspedagogik
Utbildningar i utomhuspedagogik på NCU
Publikationslista - Anders Szczepanski
LGR 11, Läroplan för grundskola, förskola och fritidshem
Utenavet (anordnar konferensen Ute är inne för lärare)

 

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli
  • Charlotte Kalla och SCA tar nytt initiativ för att stärka barn och ungas kontakt med naturen

    Charlotte Kalla och SCA lanserar nu tre filmer med tips kopplat till träning, skog och natur. Filmerna är en del av initiativet Kalla Champs och syftar till att uppmuntra framförallt barn och unga att stärka sin relation till naturen. / SCA

Sidor