Lyckat integrationsprojekt i skolskogen i Dorotea

Written by Matilda Lingegård On the 0 Comments
I Dorotea har eleverna tillsammans med sina lärare i SFI byggt upp skolskogen och lärt sig svenska på köpet. Skogen har för eleverna blivit en trygg plats att vistas på både under lektionstid men även på fritiden.

Michael pratar med eleverna om skillnaderna mellan olika trädslagHelena Lindahl(C) och Isak From(S) samt representanter från pressen besökte den 23 maj skolskogen i Dorotea där projektet ”Natur för alla” pågår. ”Natur för alla” innebär ett nytt sätt att bedriva SFI-undervisning på då eleverna tillsammans är med och iordningställer skolskogen.

Tillsammans med projektledare Peter Ahlqvist och lärare Michael Tjernlund har de bland annat byggt ett vindskydd, en eldstad och ett vedförråd. Utöver arbetet i skolskogen har eleverna också åkt på fisketur med den lokala fiskeklubben, besökt naturbruksgymnasiet i Burträsk och skogsmuseet i Lycksele. Deltagarna är mycket nöjda med att vara i skolskogen, de känner att de har lärt sig mycket och hittat en trygg plats att vara på som de nu gärna besöker även på fritiden.

Peter och Michael märker också att eleverna verkar må bättre sen projektet började, tidigare var eleverna ofta trötta på eftermiddagarna när hela dagen spenderades inomhus. I skolskogen skapas också fler situationer där eleverna kommunicerar med varandra på svenska, att göra samma sak i klassrummet blir ofta konstlat menar Michael. Yusra Moshtat från Göteborg, som själv kom från Bagdad för 20 år sedan, var även hon på plats i skolskogen under dagen för att berätta om hennes resa ut i skogen och hur den hjälpt henne att hitta in i det svenska samhället.

I skogen sker integrationen och de spontana mötena mellan människor, där hälsar vi på främlingar, det sker aldrig på Ica menar Yusra. Isak From var av samma åsikt, skogen är en del av den svenska folksjälen och mycket viktig i integrationsarbetet. Förhoppningen är att fler kommuner kan inspireras och arbeta mer aktivt med skolskogar i SFI-undervisningen.

Läs mer om projektet här: https://www.dorotea.se/utbildning-och-barnomsorg/vuxenutbildning/projekt/natur-foer-alla/

Uppdaterad:
    Annons
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.

Sidor