Lyckad konferens om undervisning utomhus

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Ute är inne 2019 pågick 29-30/8 2019 i Jönköping
Bra föreläsare, bra tempo och intressanta ämnen gjorde att den sjätte Ute är inne-konferensen, denna gång i Jönköping fick en flygande start. – Glädjande att möta så många nya ansikten, sade Kerstin Andersson från Utenavet när hon hälsade de 350 konferensdeltagarna välkomna.

Ute är inne-konferensen ägde rum den 29-30 augusti 2019 på Elmia-mässan, naturskönt belägen just där Vätterns södra strand dramatiskt störtar 35 meter rakt ned i vattnet. Skogen i Skolan, som är en av medlemmarna i nätverket Utenavet och medarrangör till konferensen, deltog även med monter och två workshoppar. Det här är ett referat av den första konferensdagen.

Sedan kommunstyrelsens ordförande Ann-Marie Nilsson berättat om den fantastiska naturen runt Jönköping, togs scenen över av Skolverket.

Undervisningsrådet Kerstin Bårman presenterade Skolverkets satsning på att synliggöra FN:s Agenda 2030.
– Skolan har en nyckelroll för att de nationella miljömålen ska kunna uppnås, sade hon. Regeringen har därför gett Skolverket i uppdrag att utarbeta verktyg som verkar i den riktningen. Och som inte minst lyfter fram nödvändigheten av att uppnå en hållbar utveckling

Anna-Carin Nyberg och Eva Wiklund från Stockholms universitet demonstrerade därefter Skolverkets alldeles färska satsning på en webbkurs i Utomhusdidaktik..
– Kursen tar cirka 20 timmar att genomföra och vänder sig i första hand till lärare i förskoleklasser och fritidshem, men är relevant också för lågstadielärare.

Petter Åkerblom, Movium och SLU, illustrerade sin intressanta presentation med Peter Tillbergs ikoniska målning från 1972.  – En tydligare illustration av att kunskaper fastnar bättre ute där man använder alla sina sinnen, finns inte, sade han.Petter Åkerblom, från Sveriges Lantbruksuniversitet, höll en mycket inspirerande föreläsning där han bland annat visade Peter Tillbergs ikoniska målning ”Blir du lönsam lille vän”.
– Den här målningen säger mer om var man lär sig bäst än vad hur många ord som helst kan förmedla, sade han. Självklart fastnar nya kunskaper bättre när man får använda sig av alla sina sinnen än när man sitter i ett ”torrt” klassrum.

Han hänvisade till den kunskapsöversikt om utomhusundervisning som 2018 presenterades av Linköpings universitet, Sveriges lantbruksuniversitet och Utenavet.
– Resultaten finns i boken Klassrum med himlen som tak som jag varmt rekommenderar att läsas av alla pedagoger – och politiker.

Professor Carl-Johan Sundberg, Karolinska Institutet, fångade verkligen auditoriets uppmärksamhet med sin slagkraftiga föreläsning om värdet av mer fysisk aktivitet skolan. – Den unga generationen har på bara något årtionde blivit allt mer orörlig, vilket är djupt oroande för framtiden.Scenen togs därefter över professor Carl Johan Sundberg från Karolinska Institutet som på ett mycket tydligt sätt visade på värdet av att leva ett rörligare liv.
– Det finns tydliga samband mellan fysisk aktivitet och hälsa, stress, sömn, övervikt och inte minst skolprestationer och koncentrationsförmåga, sade han. Människan har av evolutionen utformats för att röra på sig. Egentligen är vi ett slags perfekta långdistanslöpare. Självklart tappar vi kapacitet på även andra områden när vi inte längre utnyttjar alla de förmågor vi har utrustats med.
För den som är intresserad rekommenderas att titta på en av hans tidigare föreläsningar i samma ämne, den han höll på Pep-Forum 2017.

Anders Szszepanski, från Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik vid Linköpings universitet, har i tre årtionden varit uteundervisningens främste banérförare i Sverige. Numera sprider han den också till andra delar av världenFörmiddagspasset avslutades av Anders Szszepanski – välkänd profil och sedan 1993 chef för Nationellt Centrum för Utomhuspedagogik (NCU) vid Linköpings universitet.

I sin fartfyllda presentation visade han att de utomhuspedagogiska principer som han varit med om att utveckla nu sprider sig över världen.

– Jag har varit inbjuden till bland annat till Finland och Norge men även till så avlägsna delar av världen som Japan, Kina, Singapore och Sydkorea. Intresset är stort och trots att förutsättningarna ofta är skilda så är utomhuspedagogikens kärna universell.

Dag 2 inleddes med att Ellen Almers, Per Askerlund och Tobias Samuelsson från Jönköping University redogjorde för en färsk studie där de lanserar det nya begreppet ekologisk läskunnighet.

– Idag blir städerna tätare och grönområdena mindre eller försvinner helt. Allt fler barn tillbringar merparten av sin tid inomhus. Vår forskning indikerar att detta skapar hälsoproblem och brist på ekologisk läskunnighet. För att vända den negativa utvecklingen krävs fler och större grönområden för barn att besöka under skoltiden.

Jo Clark som driver naturskolan On The Hill i södra England berättade mycket levande om dess verksamhet som innebär både arbete och undervisning utomhus.

– Vi strävar efter att ge ungdomarna en koppling till jorden och den naturliga miljön. Det handlar om allt från odling, matlagning och byggande till skötseln av djuren på Oxen Park Farm.

Under eftermiddagarna kunde deltagarna välja mellan ett antal workshoppar, totalt drygt 40 stycken – som sig bör utomhus.

Skolskogsryggsäcken innehåller inte bara praktiska övningar utan också kunskapsfrågor. Dragana Savonovic, från Gnosjö, Sofie Hjort-Eriksson från Jönköping och Christina Persson från Lund funderar över en av dem.Intresset för Skogen i Skolans workshop var så stort att den dubblerades. Daniel Thorell, regionsamordnare för Skogen i Skolans region Västra Götaland, lät lärarna själva genomföra ett antal av de övningar som ingår i den nya skolskogsryggsäcken.

– Syftet med den är att göra det lättare för lärarna att genomföra undervisning utomhus, sade han. Ryggsäcken innehåller lärarhandledningar och det material som krävs för att genomföra varje övning. Alla övningar är anpassade till läroplanen.

De 30 lärare som deltog i eftermiddagens första workshop ställde glatt upp och agerade elever medan Daniel med bravur spelade rollen som deras lärare.

När deltagarna efteråt sammanfattade intrycken av de fem övningar man hunnit med var det i mycket positiva ordalag:

– Inspirerande och med många nya idéer.
– Bra med övningar som både krävde samarbete och vissa faktakunskaper.
– Smidigt att samla allt i en ryggsäck.
– Skulle kunna genomföra de här övningarna direkt när jag kommer hem.

Roligast hade nog deltagarna i ”älgleken” där hälften av dem agerade älgar medan de övriga agerade sådant som älgar behöver för att leva: Mat, vatten och skydd. Plus att akta sig för jägare och bilar.

– Det var en kul övning som både innebar fysisk ansträngning och samtidigt förmedlade en bra dos kunskaper.

Text och foto: Lars Klingström

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan

Sidor