Kunskap för alla sinnen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Kurs i utomhuspedagogik på Sixtorps friluftsgård
Britta Brügge utbildade lärare och pedagoger under en 2-dagarskurs i utomhuspedagogik. - Det är värdefullt för oss att få nya verktyg och inspiration till när vi ska hålla utomhuslektioner med våra elever, sa deltagarna. Jörgen Amandusson är Regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro och var kursledare tillsammans med Ann-Sofi Eliason, ägare till Sixtorps friluftsgård.

Kurs i utomhuspedagogik på Sixtorps friluftsgård

Övningarna som gjordes under de två dagarna kopplar till utomhuspedagogik, allemansrätten, etik och friluftssäkerhet. Det innebar att man gjorde upp eld och lagade mat utomhus, något som verkligen uppskattades av deltagarna.

Bergslagsleden passerar förbi Sixtorps friluftsgård som är en bergsmansgård. Den var bondgård fram till 1960-talet. Intill ligger den gamla skolan som byggdes 1873 där det bedrevs varannandagsundervisning fram till 1940-talet. De senaste 40 åren har Sixtorp varit lägergård och från årsskiftet äger Ann-Sofi Eliasson anläggningen tillsammans med sin man där de bedriver utbildningar i utomhuspedagogik och friluftsliv. I området är det nära till Borgarsjö skans, Velamshyttan, Limstens- och Hagabergsgruvorna.

Merparten av innehållet var olika former av samarbetsövningar och även där man ser platsens betydelse för lärande. Efter varje övning diskuterade Britta Brügge med lärarna om ledarskap, måluppfyllelse och formativ bedömning. Läraren kan väva in alla ämnen i övningarna och eleverna har större möjlighet att ta till sig kunskaperna genom att använda alla sina sinnen.

Varför ska man använda utomhuspedagogik?
– Man lär sig i verkligheten då man får både praktik och teori kombinerat med motorik, kommunikation, lek och fantasi. Tryggheten ökar i gruppen som känner motivation, får en sinnesupplevelse och reflekterar, sa Britta Brügge.

När lärarna delar in eleverna i grupper kan de använda kottar, pinnar, ord etc för att de ska lära känna varandra. Genom sånger om djur får de träna sig på olika sorters ljud oich genom rörelse underlättas inlärningen. Under "varg-leken" får alla prova på att omväxlande vara varg eller får. Övningen ger möjlighet att prova rollbyten och en stunds rörlighet.

– Man använder alla sinnen i naturen och njuter av stillheten.  Det gör elever och lärare gott! Leken stimulerar tänkande och kreativitet.

Mot slutet av den andra kursdagen sammanfattade Britta alla olika typer av övningar som hade genomförts.
Genom en så kallad gnuggcirkel där eleverna står nära varandra skapas gemenskap och det blir lättare för läraren att göra sin röst hörd. För att sedan skapa stämning kan lärare använda röstteknik och variera högt och lågt röstläge. När läraren byter plats för övningarna skärps uppmärksamheten.
- Fukten på en daggkåpa samlas till en droppe som sedan avdunstar. Jag hoppas att kunskapen om utomhuspedagogik sprider sig på samma sätt till er och vidare till era kollegor, sa Britta Brügge.

Vill du också gå en kurs i utomhuspedagogik?
Bor du inom Region Örebro kan du kontakta Jörgen Amandusson: jorgen.amandusson@skogsstyrelsen.se.

Vill du läsa utomhuspedagogik på högskolenivå?
NCU (Nationellt centrum för utomhuspedagogik) på Linköpings universitet ansvarar för en magister- och masterutbildning i pedagogiskt arbete och utomhuspedagogik. Båda inriktningarna går att läsa på halvfart eller kvartsfart och utbildningarna vänder sig till förskollärare, lärare eller specialpedagoger.

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli
  • Charlotte Kalla och SCA tar nytt initiativ för att stärka barn och ungas kontakt med naturen

    Charlotte Kalla och SCA lanserar nu tre filmer med tips kopplat till träning, skog och natur. Filmerna är en del av initiativet Kalla Champs och syftar till att uppmuntra framförallt barn och unga att stärka sin relation till naturen. / SCA

Sidor