Kunskap för alla sinnen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Kurs i utomhuspedagogik på Sixtorps friluftsgård
Britta Brügge utbildade lärare och pedagoger under en 2-dagarskurs i utomhuspedagogik. - Det är värdefullt för oss att få nya verktyg och inspiration till när vi ska hålla utomhuslektioner med våra elever, sa deltagarna. Jörgen Amandusson är Regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro och var kursledare tillsammans med Ann-Sofi Eliason, ägare till Sixtorps friluftsgård.

Kurs i utomhuspedagogik på Sixtorps friluftsgård

Övningarna som gjordes under de två dagarna kopplar till utomhuspedagogik, allemansrätten, etik och friluftssäkerhet. Det innebar att man gjorde upp eld och lagade mat utomhus, något som verkligen uppskattades av deltagarna.

Bergslagsleden passerar förbi Sixtorps friluftsgård som är en bergsmansgård. Den var bondgård fram till 1960-talet. Intill ligger den gamla skolan som byggdes 1873 där det bedrevs varannandagsundervisning fram till 1940-talet. De senaste 40 åren har Sixtorp varit lägergård och från årsskiftet äger Ann-Sofi Eliasson anläggningen tillsammans med sin man där de bedriver utbildningar i utomhuspedagogik och friluftsliv. I området är det nära till Borgarsjö skans, Velamshyttan, Limstens- och Hagabergsgruvorna.

Merparten av innehållet var olika former av samarbetsövningar och även där man ser platsens betydelse för lärande. Efter varje övning diskuterade Britta Brügge med lärarna om ledarskap, måluppfyllelse och formativ bedömning. Läraren kan väva in alla ämnen i övningarna och eleverna har större möjlighet att ta till sig kunskaperna genom att använda alla sina sinnen.

Varför ska man använda utomhuspedagogik?
– Man lär sig i verkligheten då man får både praktik och teori kombinerat med motorik, kommunikation, lek och fantasi. Tryggheten ökar i gruppen som känner motivation, får en sinnesupplevelse och reflekterar, sa Britta Brügge.

När lärarna delar in eleverna i grupper kan de använda kottar, pinnar, ord etc för att de ska lära känna varandra. Genom sånger om djur får de träna sig på olika sorters ljud oich genom rörelse underlättas inlärningen. Under "varg-leken" får alla prova på att omväxlande vara varg eller får. Övningen ger möjlighet att prova rollbyten och en stunds rörlighet.

– Man använder alla sinnen i naturen och njuter av stillheten.  Det gör elever och lärare gott! Leken stimulerar tänkande och kreativitet.

Mot slutet av den andra kursdagen sammanfattade Britta alla olika typer av övningar som hade genomförts.
Genom en så kallad gnuggcirkel där eleverna står nära varandra skapas gemenskap och det blir lättare för läraren att göra sin röst hörd. För att sedan skapa stämning kan lärare använda röstteknik och variera högt och lågt röstläge. När läraren byter plats för övningarna skärps uppmärksamheten.
- Fukten på en daggkåpa samlas till en droppe som sedan avdunstar. Jag hoppas att kunskapen om utomhuspedagogik sprider sig på samma sätt till er och vidare till era kollegor, sa Britta Brügge.

Vill du också gå en kurs i utomhuspedagogik?
Bor du inom Region Örebro kan du kontakta Jörgen Amandusson: jorgen.amandusson@skogsstyrelsen.se.

Vill du läsa utomhuspedagogik på högskolenivå?
NCU (Nationellt centrum för utomhuspedagogik) på Linköpings universitet ansvarar för en magister- och masterutbildning i pedagogiskt arbete och utomhuspedagogik. Båda inriktningarna går att läsa på halvfart eller kvartsfart och utbildningarna vänder sig till förskollärare, lärare eller specialpedagoger.

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Tvådagarskurs om skog, rovdjur, naturvetenskap och teknik

    Skogen i Skolan, Rovdjurscentret och 2047 Science center bjuder in till en kurs för dig som vill arbeta med skog, natur och djur i skolan. Kursen har fokus på natur, men ger också exempel på hur skolans andra ämnen kan läras in med hjälp av utomhuspedagogik.
  • Skolan spelar en viktig roll

    Skolan spelar en viktig roll för morgondagens skog- och naturintresserade. Vanor går i arv och genom skolan får alla barn samma förutsättningar till det arvet.
  • tre person går i naturen

    Prova nya Skogslektioner för årskurs 7-9

    I januari lanseras vårt nya digitala läromedel riktat till högstadiet. Nu söker vi lärare som vill testa läromedlet i förväg, och hjälpa oss se till att det blir riktigt bra!
  • Sista chansen att vinna en Skolskogsryggsäck från Skogen i Skolan!

    Skolan spelar en stor roll för barns kunskap om naturen och vana att vistas utomhus. I september och oktober under Friluftslivets år 2021 kommer Luften är fri (där Skogen i Skolan är med) lyfta skolan och vikten av utomhuspedagogik lite extra.
  • Bild på ett basläger. Foto Jens Meyer

    Skapa ett eget uteklassrum!

    Flyttar man ”klassrummet” ut i skogen får det dimensioner som aldrig låter sig skapas inomhus. Här kan eleverna ta till sig nya kunskaper med alla sina sinnen.
  • Träden räddar världen!

    Vilka produkter från skogen är viktiga för dig? Vi har lektioner som handlar om hur produkter från skogen kan bidra till en mer hållbar utveckling.
  • Boka kostnadsfritt uteklassrummet Yggdrasil på Stora Skuggan!

    Skolor och pedagogiska verksamheter för barn och unga kan boka klassrummet kostnadsfritt från en halvtimme upp till en heldag genom Skogen i Skolan Mälardalen. Uteklassrummet har en area på 50 kvm, med bänkar och en eldstad.
  • Ny affisch om skogsbrukets kretslopp!

    Efterfrågan på förnybara skogsprodukter är stor just nu och självklart präglar det våra skogar. Men visste du att det finns ungefär dubbelt så mycket träd i de svenska skogarna idag om man jämför med för 100 år sedan! Det beror bland annat på bra plantmaterial, bättre metoder för återväxt och på att man hela tiden ser till att hålla skogen frisk och växtkraftig.
  • Utomhuspedagogik behöver inte alls vara svårt!

    I vår Skolskogsryggsäck finns massor av färdigt material för dig som vill komma igång med undervisning utomhus. Genom att följa övningarna i vår ryggsäck så kommer eleverna att få röra sig runt i skogen och lösa olika uppgifter, detta medan du som lärare står i mitten och är spindeln i nätet.
  • Basläger och uteklassrum byggs i Värmland för utomhuspedagogik!

    I Värmland samverkar Skogen i Skolan med Naturnära Jobb genom att bygga och ställa i ordning basläger och flera uteklassrum i regionens skolskogar.
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?

Sidor