Kunskap för alla sinnen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Kurs i utomhuspedagogik på Sixtorps friluftsgård
Britta Brügge utbildade lärare och pedagoger under en 2-dagarskurs i utomhuspedagogik. - Det är värdefullt för oss att få nya verktyg och inspiration till när vi ska hålla utomhuslektioner med våra elever, sa deltagarna. Jörgen Amandusson är Regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro och var kursledare tillsammans med Ann-Sofi Eliason, ägare till Sixtorps friluftsgård.

Kurs i utomhuspedagogik på Sixtorps friluftsgård

Övningarna som gjordes under de två dagarna kopplar till utomhuspedagogik, allemansrätten, etik och friluftssäkerhet. Det innebar att man gjorde upp eld och lagade mat utomhus, något som verkligen uppskattades av deltagarna.

Bergslagsleden passerar förbi Sixtorps friluftsgård som är en bergsmansgård. Den var bondgård fram till 1960-talet. Intill ligger den gamla skolan som byggdes 1873 där det bedrevs varannandagsundervisning fram till 1940-talet. De senaste 40 åren har Sixtorp varit lägergård och från årsskiftet äger Ann-Sofi Eliasson anläggningen tillsammans med sin man där de bedriver utbildningar i utomhuspedagogik och friluftsliv. I området är det nära till Borgarsjö skans, Velamshyttan, Limstens- och Hagabergsgruvorna.

Merparten av innehållet var olika former av samarbetsövningar och även där man ser platsens betydelse för lärande. Efter varje övning diskuterade Britta Brügge med lärarna om ledarskap, måluppfyllelse och formativ bedömning. Läraren kan väva in alla ämnen i övningarna och eleverna har större möjlighet att ta till sig kunskaperna genom att använda alla sina sinnen.

Varför ska man använda utomhuspedagogik?
– Man lär sig i verkligheten då man får både praktik och teori kombinerat med motorik, kommunikation, lek och fantasi. Tryggheten ökar i gruppen som känner motivation, får en sinnesupplevelse och reflekterar, sa Britta Brügge.

När lärarna delar in eleverna i grupper kan de använda kottar, pinnar, ord etc för att de ska lära känna varandra. Genom sånger om djur får de träna sig på olika sorters ljud oich genom rörelse underlättas inlärningen. Under "varg-leken" får alla prova på att omväxlande vara varg eller får. Övningen ger möjlighet att prova rollbyten och en stunds rörlighet.

– Man använder alla sinnen i naturen och njuter av stillheten.  Det gör elever och lärare gott! Leken stimulerar tänkande och kreativitet.

Mot slutet av den andra kursdagen sammanfattade Britta alla olika typer av övningar som hade genomförts.
Genom en så kallad gnuggcirkel där eleverna står nära varandra skapas gemenskap och det blir lättare för läraren att göra sin röst hörd. För att sedan skapa stämning kan lärare använda röstteknik och variera högt och lågt röstläge. När läraren byter plats för övningarna skärps uppmärksamheten.
- Fukten på en daggkåpa samlas till en droppe som sedan avdunstar. Jag hoppas att kunskapen om utomhuspedagogik sprider sig på samma sätt till er och vidare till era kollegor, sa Britta Brügge.

Vill du också gå en kurs i utomhuspedagogik?
Bor du inom Region Örebro kan du kontakta Jörgen Amandusson: jorgen.amandusson@skogsstyrelsen.se.

Vill du läsa utomhuspedagogik på högskolenivå?
NCU (Nationellt centrum för utomhuspedagogik) på Linköpings universitet ansvarar för en magister- och masterutbildning i pedagogiskt arbete och utomhuspedagogik. Båda inriktningarna går att läsa på halvfart eller kvartsfart och utbildningarna vänder sig till förskollärare, lärare eller specialpedagoger.

Mer information

Publicerad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan

Sidor