Kommunikation om skog - i skogen!

Written by admin On the 0 Comments
Naturvägledning, utomhuspedagogik och andra kommunikationsmetoder är en viktig del av arbetet med skogens sociala värden. På det här seminariet lyfter vi fram goda exempel från skogssektorn och skapar en mötesplats för alla som arbetar med kommunikation ute i skogslandskapet. Seminariet arrangeras den 27 november i Stockholm i samarbete med Skogen i Skolan och Föreningen Skogen.

Syftet med seminariet är att lyfta fram goda exempel och diskutera praktiska och strategiska kommunikationsmetoder ute i skogslandskapet. Vi hoppas också kunna skapa en mötesplats och ett utvecklingsforum kring arbetet med dessa frågor i den skogliga världen. Intresset för skogens sociala värden är större än någonsin och samarbetet kring kommunikationsfrågor ute i fält behöver utvecklas. Metoder med bas i bland annat naturvägledning och utomhuspedagogik är då intressanta för många ändamål.

Seminariet vänder sig till alla som arbetar med kommunikation/naturvägledning/pedagogik/sociala värden i skogslandskapet.

Seminariet arrangeras i samarbete med Skogen i Skolan och Föreningen Skogen.

När: Den 27 november, kl 09.00 - 16.30
Var: KSLA, Kungl. Skogs- och Lantbruksakademiens lokaler på Drottninggatan 95 B i Stockholm.
Kostnad: Avgiften för seminariet är 950 kr inklusive moms.
Anmälan: klicka på denna länk för att komma till anmälningsformuläret. Vi behöver din anmälan senast den 13 november.

Varmt välkomna!

Anders Arnell, Centrum för naturvägledning
anders.arnell@slu.se, 018-67 24 45

Åsa Godeau, Skogen i Skolan, Föreningen Skogen,
asa@skogen.se, 08-412 15 60

Program för seminariet

Fika serveras från kl 09.00, seminariet startar kl 09.30.

09.30-12.15:
- Naturvägledning i skogen - en folkbildares betraktelse (Sven-G Hultman)

- Skogens sociala värden - kommunikation och samverkan (Dan Rydberg, Skogsstyrelsen)

- Mer folk ute i skogen - och inne i den (Sten Frohm/Sven-Olof Jansson, LRF Skogsägarna)

- Det goda samarbetsexemplet (Sandra Löfgren, Skärgårdsstiftelsen/Skogen i Skolan)

Därefter följer en diskussion innan avbrottet för lunch.

13.15-16.30:
- Naturvägledning - nya metoder och perspektiv till den skogliga världen? (Anders Arnell, CNV) 

- Är skogen jämställd? (Åsa Godeau, Föreningen Skogen)

- Berättelser om skogsbruk från olika perspektiv (Sverker Johansson)

Dagen avslutas med en workshop om metoder och samarbeten kring kommunikation i skogslandskapet.

Uppdaterad:
    Annons
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli

Sidor