Karin Östberg stöttar Skogen i Skolans regioner

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Karin Östberg arbetar på enheten för skogspolicy och analys samt ansvarar för nationell samordning för Skogsstyrelsens regionsamordnare inom Skogen i Skolan. Karin har också ett nära samarbete med Skogen i Skolans nationella kansli.

Karin Östberg, nationell samordnare för Skogsstyrelsens regionsamordnare inom Skogen i Skolan

Vad innebär din roll på Skogsstyrelsen och för Skogen i Skolan?
– Jag har arbetat på Skogsstyrelsen sedan 2004 och i flera olika roller. Nu arbetar jag på vår skogliga specialistavdelning på en enhet som heter ”Enheten för Skogspolicy och Analys”. I huvudsak jobbar jag med utredningar myndigheten gör. En del av mitt arbete är att fungera som nationell samordnare för Skogsstyrelsens samordnare inom Skogen i Skolan. Flera av dem är skogskonsulenter hos oss, medan en del tillhör andra organisationer.

– Rollen som nationell samordnare innebär att stötta de regionala samordnarna så att resurserna går till deras verksamhet; bollplank i den mån behovet finns, underlätta utbyte av information och erfarenheter mellan SiS-regionerna; uppföljning av SiS-verksamheten både internt inom Skogsstyrelsen och ge underlag till SiS-kansliet; sprida information från kansliet och om SiS i mina kanaler.

Hur ser kopplingen mellan Skogsstyrelsen och Skogen i Skolan ut?
– Historiskt finns en stark koppling mellan Skogsstyrelsen och Skogen i Skolan. Idag är Skogsstyrelsen en viktig finansiär och Skogen i Skolan har ett grundmurat fäste som en självklar del av myndighetens verksamhet med stort engagemang på många distrikt.

Vilken vision har du för Skogen i Skolan?
– Jag ser framför mig att Skogen i Skolan ska kunna bistå skolor och lärarutbildningar med verktyg för att höja den allmänna kunskapen om den svenska skogen hos barn och ungdomar, så att skogen inte är något främmande – en grön kuliss – utan ett ställe man vill vistas i, värna och kan en del om och därmed även kan se möjligheter med att jobba inom skogssektorn.

Varför passar ditt yrke så bra för en jägmästare?
– Hela mitt liv har jag haft en grön tråd, som styrt både fritidsintressen, utbildning och yrkesval. När jag väl bestämt mig för att läsa vidare var det inom områdena natur, biologi, naturvård, etc. men jag var inte speciellt intresserad av att jobba som lärare eller forskare. När en kompis berättade om den mer arbetslivsinriktade jägmästarlinjen och de olika inriktningarna som fanns att välja mellan tyckte jag att den verkade passa mig som hand i handsken. Det gjorde den också och för mig levde utbildningen upp till kravet att vara arbetslivs- och yrkesinriktad samtidigt som ämnena jag läste till största delen var väldigt intressanta och har visat sig vara väldigt allmängiltiga för min fortsatta yrkesbana. Just bredden tycker jag nog har varit allra bäst – hela skalan från växtekologi och maskinlära till företags- och nationalekonomi!

– Även om jag inte har använt allt rent konkret som jag lärde mig, så har jag grundläggande kunskaper inom naturresursområdet i allmänhet och skogsnäringen i synnerhet. Det har gjort att jag förstår biologiska, ekonomiska, politiska skeenden – både praktiska och teoretiska som rör skog, skogsbruk, skogsindustri, natur- och kulturmiljövård vilket har varit oumbärligt i mina olika arbetsuppgifter genom åren. Men jag har faktiskt fått användning av förvånansvärt många bitar av utbildningen fast vid olika tidpunkter och i olika roller.

– Sist men inte minst så var tiden på jägmästarutbildningen också vansinnigt rolig! Riktigt roligt klassiskt studentliv!

Vad har du för tips till de som är nyfikna på Jägmästarprogrammet?
– Just själva benämningen ”jägmästare” låter både konstig och gammaldags och leder ofta fel när man ska beskriva vad det är för utbildning. Mitt tips är att se förbi benämningen – det handlar inte alls om jakt och jaktledning – utan istället jämställa utbildningen med civilingenjörsutbildningarna fast det handlar om naturresursen skog. Då är det kanske lättare att förstå vilken nivå utbildningen har, vilken typ av utbildning man kan förvänta sig och även lättare att jämföra med andra alternativ man funderar på.

– Är man intresserad av biologi, natur, skog, naturresursanvändning, naturresursekonomi, naturresurshushållning, hållbar utveckling – ja, då tycker jag jägmästarutbildningen är ett hett alternativ!

– Idag har jägmästarutbildningen ännu fler valmöjligheter att välja på än när jag  gick den, så man kan läsa det man är mest intresserad av samtidigt som man får en bra baskunskap om olika aspekter av naturresursen skog.

Vi önskar Karin lycka till
Skogen i Skolan önskar Karin lycka till med kommande arbetsuppgifter och vi ser fram emot ett lyckat samarbete!

Mer information

Publicerad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan

Sidor