Karin Östberg stöttar Skogen i Skolans regioner

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Karin Östberg arbetar på enheten för skogspolicy och analys samt ansvarar för nationell samordning för Skogsstyrelsens regionsamordnare inom Skogen i Skolan. Karin har också ett nära samarbete med Skogen i Skolans nationella kansli.

Karin Östberg, nationell samordnare för Skogsstyrelsens regionsamordnare inom Skogen i Skolan

Vad innebär din roll på Skogsstyrelsen och för Skogen i Skolan?
– Jag har arbetat på Skogsstyrelsen sedan 2004 och i flera olika roller. Nu arbetar jag på vår skogliga specialistavdelning på en enhet som heter ”Enheten för Skogspolicy och Analys”. I huvudsak jobbar jag med utredningar myndigheten gör. En del av mitt arbete är att fungera som nationell samordnare för Skogsstyrelsens samordnare inom Skogen i Skolan. Flera av dem är skogskonsulenter hos oss, medan en del tillhör andra organisationer.

– Rollen som nationell samordnare innebär att stötta de regionala samordnarna så att resurserna går till deras verksamhet; bollplank i den mån behovet finns, underlätta utbyte av information och erfarenheter mellan SiS-regionerna; uppföljning av SiS-verksamheten både internt inom Skogsstyrelsen och ge underlag till SiS-kansliet; sprida information från kansliet och om SiS i mina kanaler.

Hur ser kopplingen mellan Skogsstyrelsen och Skogen i Skolan ut?
– Historiskt finns en stark koppling mellan Skogsstyrelsen och Skogen i Skolan. Idag är Skogsstyrelsen en viktig finansiär och Skogen i Skolan har ett grundmurat fäste som en självklar del av myndighetens verksamhet med stort engagemang på många distrikt.

Vilken vision har du för Skogen i Skolan?
– Jag ser framför mig att Skogen i Skolan ska kunna bistå skolor och lärarutbildningar med verktyg för att höja den allmänna kunskapen om den svenska skogen hos barn och ungdomar, så att skogen inte är något främmande – en grön kuliss – utan ett ställe man vill vistas i, värna och kan en del om och därmed även kan se möjligheter med att jobba inom skogssektorn.

Varför passar ditt yrke så bra för en jägmästare?
– Hela mitt liv har jag haft en grön tråd, som styrt både fritidsintressen, utbildning och yrkesval. När jag väl bestämt mig för att läsa vidare var det inom områdena natur, biologi, naturvård, etc. men jag var inte speciellt intresserad av att jobba som lärare eller forskare. När en kompis berättade om den mer arbetslivsinriktade jägmästarlinjen och de olika inriktningarna som fanns att välja mellan tyckte jag att den verkade passa mig som hand i handsken. Det gjorde den också och för mig levde utbildningen upp till kravet att vara arbetslivs- och yrkesinriktad samtidigt som ämnena jag läste till största delen var väldigt intressanta och har visat sig vara väldigt allmängiltiga för min fortsatta yrkesbana. Just bredden tycker jag nog har varit allra bäst – hela skalan från växtekologi och maskinlära till företags- och nationalekonomi!

– Även om jag inte har använt allt rent konkret som jag lärde mig, så har jag grundläggande kunskaper inom naturresursområdet i allmänhet och skogsnäringen i synnerhet. Det har gjort att jag förstår biologiska, ekonomiska, politiska skeenden – både praktiska och teoretiska som rör skog, skogsbruk, skogsindustri, natur- och kulturmiljövård vilket har varit oumbärligt i mina olika arbetsuppgifter genom åren. Men jag har faktiskt fått användning av förvånansvärt många bitar av utbildningen fast vid olika tidpunkter och i olika roller.

– Sist men inte minst så var tiden på jägmästarutbildningen också vansinnigt rolig! Riktigt roligt klassiskt studentliv!

Vad har du för tips till de som är nyfikna på Jägmästarprogrammet?
– Just själva benämningen ”jägmästare” låter både konstig och gammaldags och leder ofta fel när man ska beskriva vad det är för utbildning. Mitt tips är att se förbi benämningen – det handlar inte alls om jakt och jaktledning – utan istället jämställa utbildningen med civilingenjörsutbildningarna fast det handlar om naturresursen skog. Då är det kanske lättare att förstå vilken nivå utbildningen har, vilken typ av utbildning man kan förvänta sig och även lättare att jämföra med andra alternativ man funderar på.

– Är man intresserad av biologi, natur, skog, naturresursanvändning, naturresursekonomi, naturresurshushållning, hållbar utveckling – ja, då tycker jag jägmästarutbildningen är ett hett alternativ!

– Idag har jägmästarutbildningen ännu fler valmöjligheter att välja på än när jag  gick den, så man kan läsa det man är mest intresserad av samtidigt som man får en bra baskunskap om olika aspekter av naturresursen skog.

Vi önskar Karin lycka till
Skogen i Skolan önskar Karin lycka till med kommande arbetsuppgifter och vi ser fram emot ett lyckat samarbete!

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli

Sidor