Johanna utvecklar verksamheten på BillerudKorsnäs och Skogen i Skolan

Written by admin On the 0 Comments
Johanna Ydringer, verksamhetsutvecklare på BillerudKorsnäs och regional styrgruppsmedlem i Skogen i Skolan
För fjorton år sedan avslutade Johanna Ydringer utbildningen som Skogsvetare, som den då hette. Att studera till Jägmästare gav henne den grund hon har byggt sin karriär på från virkesköpare, certifieringsarbete till idag då hon arbetar med verksamhetsutveckling på BillerudKorsnäs. Hon ingår också i tre regionala styrgrupper hos Skogen i Skolan.

Johanna är en östgötsk tjej med naturintresse, som började läsa till Skogsvetare (numera Jägmästarprogrammet) 1998 och var klar våren 2003 på SLU i Umeå.
- Den kunskap och erfarenhet som jag har byggt upp från utbildningen, via virkesköpartjänst blandat med certifieringsarbete och marknadsföring, har tagit mig till den position jag har idag. Utbildningen ger en grund för att arbeta inom skogsbranschen, men den är inte begränsande till enbart skogliga frågor.

Arbetet med verksamhetsutveckling innebär en inriktning mot marknadsföring och ledningssystem. När det gäller Skogen i Skolan är hon styrgruppsledamot i två av SiS regioner och är ordförande i en, Örebro.

Hur engagerar sig BillerudKorsnäs i Skogen i Skolan?
- BillerudKorsnäs anser att det krävs konkret och hårt arbete för att lyckas konkurrera om arbetstagarna med andra branscher. Det är därför vi är representerade i alla styrgrupper i vårt verksamhetsområde. Vi har också egna initiativ mot skolor och ungdomar. Bland annat har vi gjort en skogsslinga med skyltar och en tipspromenad i närheten av fabriken i Gävle, som skolor och allmänhet kan använda.

Vad har studierna till Jägmästare betytt för dig?
- Jägmästareprogrammet var väldigt rolig och varierad. Jag utformade den så att jag blev bred i min kunskap, det passade mig. Utbildningen gav mig den grund jag har byggt min karriär på. Samtidigt har den betytt mycket privat, med livslång vänskap och roliga minnen.

Vilket tips ger du till de som funderar på att söka till Jägmästareprogrammet?
- Läs de kurser och den inriktning som låter mest intressant och rolig för dig, inte den du tror är bäst för din karriär. Engagemang lyser igenom i allt du gör och gör man det som man tycker om blir man också bra på det.

Mer information

Uppdaterad:
    Annons
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.

Sidor