Jakten på framtidens ingenjörer

Written by admin On the 0 Comments
Aldrig förr har så många unga människor varit så välberesta, teknikorienterade och välutbildade. Men hur får man dem att hitta lusten och framtiden i naturvetenskap och teknik?

Aldrig förr har så många unga människor varit så välberesta, teknikorienterade och välutbildade. Men hur får man dem att hitta lusten och framtiden i naturvetenskap och teknik? Det var en av de stora frågorna som diskuterades när Ljungbergsfonden hade bjudit in till seminarium på Karlstads universitet.

Ett femtiotal deltagare från näringsliv, kommuner, utbildningssektor, Venture Cup, Drivhuset, Ung Företagsamhet och Teknikerjakten samlades för att dela med sig av erfarenheter och hitta gemensamma målbilder för framtiden.
Kerstin Norén, rektor vid Karlstads universitet öppnade seminariedagen och gav en eloge till Ljungbergsfondens långsiktiga arbete med stöd åt naturvetenskapliga och teknikorienterade utbildningar.

- Regeringen har nyligen tillsatt en teknikdelegation med uppgift att öka ungdomars intresse för utbildningar inom naturvetenskap, teknik och IT. Den ska föreslå hur olika aktörer kan samverka för att skapa ett större intresse för dessa ämnen. Det arbetet har ni inom Erik Johan Ljungbergs utbildningsfond ägnat er åt länge. Jag tycker att ni har fått alldeles för lite uppmärksamhet i media, med tanke på de framsteg som ni åstadkommit.

Konsten att slå världsrekord två gånger
Dagens moderator, Karin Torneklint, tidigare tränare åt systrarna Kallur, lotsade deltagarna mellan tillbakablickar, framgångsfaktorer och konsten att ständigt sätta djärvare mål. Under eftermiddagen fick de komma med förslag på de viktigaste målen att jobba med framöver. Kontinuitet var ett ord som återkom och att kunna mäta hur man ligger till i förhållande till vad andra kommuner gör, tyckte majoriteten var viktigt. Att få bra koll på samordning i kommuner och att få delaktiga företagsledare var andra områden som betonades.

- Ljungbergsfonden vill bland annat säkra kompetensbehovet inom skogsindustrin, säger Jan Moritz. Då handlar det också om att stimulera tillväxten i små- och medelstora företag. Tillsammans med ett innovativt klimat på universiteten ska vi utveckla föredömen i Sverige. Värmland, Dalarna och Gävleborg är starka regioner där drivkraften inom utbildning och entreprenörskap är stor och många företag är sprungna ur skogsindustrin.

Unga föredömen
Innan dagens sista programpunkt delade Stora Enso och Ljungbergsfonden ut priset för framtida operatör till två fina föredömen på KY-utbildningens processtekniska program. Tomas Skageryd och Jimmy Pettersson, andra respektive första året på utbildningen, fick varsin check på 10 000 kronor och blommor.

Dagen avslutades med besök på Barnens universitet som handlade om kemi och varför vissa material drar åt sig vätska. Jan van Stam, docent i fysikalisk kemi och Sara Wahlberg, doktorand i kemididaktik, vid Karlstads universitet, slog rekord i antal experimenterande barn. Vid 16 bord med kemiska försök labbade 200 barn med stöd av elever från Älvkullegymnasiets naturvetarprogram. Här fick Ljungbergsfondens seminariedeltagare se bevis på hur viktigt och roligt det är med naturvetenskap i tidig ålder.

Text: Cia Edlund, Karlstads universitet
Foto: Kommunikationsavdelningen Karlstads universitet


Skogen i Skolans samordnare i
Värmland, Jens Meyer, deltog i
seminariet. Här talar Jan Håkansson,
projektledare Teknikerjakten,
Karlstads universitet.


Workshop om framtida strategi.


Jan Moritz, vd för Ljungbergsfonden
delar ut pris till Jimmy Pettersson
och Tomas Skageryd.
Uppdaterad:
    Annons
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli
  • Charlotte Kalla och SCA tar nytt initiativ för att stärka barn och ungas kontakt med naturen

    Charlotte Kalla och SCA lanserar nu tre filmer med tips kopplat till träning, skog och natur. Filmerna är en del av initiativet Kalla Champs och syftar till att uppmuntra framförallt barn och unga att stärka sin relation till naturen. / SCA

Sidor