Jag vill få en ny generation att upptäcka skogen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Theresa von Hofsten, projektledare för Skogen i Skolans digitala läromedel
Theresa von Hofsten är projektledare för det digitala läromedel som Skogen i Skolan ska producera. - Jag började arbeta på Föreningen Skogen den 1 april. Att intresset för miljöfrågor och hållbar utveckling är så stort i den unga generationen ger oss en bra förutsättning att nå ut med det de digitala lektionerna om skog.

Theresa har jobbat på Föreningen Skogen sedan 1 april.
– Jag trivs mycket bra! Det känns väldigt kul att projektleda någonting så roligt och viktigt. Att intresset för miljöfrågor och hållbar utveckling är så stort i den unga generationen ger oss en bra förutsättning att nå ut.

Med ögon känsliga för grönt
Ursprungligen kommer Theresa från Röstånga, som ligger i Skåne vid Söderåsens Nationalpark, så hon har spenderat mycket tid i bokskogarna där.
– Att vara i skogen har alltid betytt mycket för mig och utflykter i naturen utgör de mest betydelsefulla minnena från skoltiden. I ljuset av det ser jag Skogen i Skolan som en otrolig guldgruva för dagens lärare och elever.

Folkbildning för lärare och elever
Theresa har en bakgrund i film och tv-branschen där hon har jobbat med allt från kulturprogram för SVT till pedagogiska barnprogram.  
– Eftersom jag tycker att folkbildning är väldigt kul har jag jobbat med många olika produktioner på utbildningsradion. Det kommer väl till pass i detta arbete eftersom det både innefattar film och ska kopplas till lärares behov.

Lärares och elevers behov av ett digitalt läromedel
– En lärdom från tv-branschen är vikten av att utgå från målgruppens perspektiv. Det spelar ingen roll hur mycket du har att berätta om du inte sätter dig in i vad din publik behöver och önskar. I början av en produktion är det därför viktigt att göra en grundlig målgruppsanalys. Det gäller kanske i synnerhet pedagogiska produktioner, då det både finns styrdokument, lärarperspektiv och elevperspektiv att ta hänsyn till. Därför inledde jag detta projekt med att skicka ut en enkät till lärare för att undersöka deras behov och erfarenheter av digitala läromedel. Den fick 30 svar bara inom det första dygnet vilket är jättebra med tanke på lärares arbetsbelastning. Nu ligger samtliga svar till grund för det fortsatta arbetet och förhoppningsvis träffar vi rätt.

Din vision för läromedlet
– Jag vill få en ny generation att upptäcka skogen genom ett lustfyllt lärande med spännande fakta om vad skogen har för roll i en hållbar utveckling. Eleverna ska bjudas in att anta olika utmaningar och se skogen ur olika perspektiv. Syftet är att omvända oro och klimatångest till hopp och handlingskraft. Ansvaret att rädda världen ska inte läggas på barnen men vi måste rusta dem för framtiden, ge dem kunskap och realistiska förväntningar på framtiden och dess arbetsmarknad.

Det är viktigt att barn tidigt får skapa en egen relation till naturen. Att följa årtidsväxlingar och få en förståelse för kretslopp är så betydelsefulla baskunskaper.

– Skolan har ju ett mycket viktigt kompensatoriskt uppdrag gentemot de barn som inte får den där kontakten med naturen hemifrån. Därför är det så bra att det nu också kommer att finnas ett digitalt läromedel, så att vi kan göra steget kortare också för dem som inte hittat ut i skogen ännu...

Vill du följa utvecklingen av det digitala läromedlet?
Du kommer att kunna läsa mer på Skogen i Skolans webbplats samt i våra sociala medier.

Mer information

 

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli

Sidor