Jag vill få en ny generation att upptäcka skogen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Theresa von Hofsten, projektledare för Skogen i Skolans digitala läromedel
Theresa von Hofsten är projektledare för det digitala läromedel som Skogen i Skolan ska producera. - Jag började arbeta på Föreningen Skogen den 1 april. Att intresset för miljöfrågor och hållbar utveckling är så stort i den unga generationen ger oss en bra förutsättning att nå ut med det de digitala lektionerna om skog.

Theresa har jobbat på Föreningen Skogen sedan 1 april.
– Jag trivs mycket bra! Det känns väldigt kul att projektleda någonting så roligt och viktigt. Att intresset för miljöfrågor och hållbar utveckling är så stort i den unga generationen ger oss en bra förutsättning att nå ut.

Med ögon känsliga för grönt
Ursprungligen kommer Theresa från Röstånga, som ligger i Skåne vid Söderåsens Nationalpark, så hon har spenderat mycket tid i bokskogarna där.
– Att vara i skogen har alltid betytt mycket för mig och utflykter i naturen utgör de mest betydelsefulla minnena från skoltiden. I ljuset av det ser jag Skogen i Skolan som en otrolig guldgruva för dagens lärare och elever.

Folkbildning för lärare och elever
Theresa har en bakgrund i film och tv-branschen där hon har jobbat med allt från kulturprogram för SVT till pedagogiska barnprogram.  
– Eftersom jag tycker att folkbildning är väldigt kul har jag jobbat med många olika produktioner på utbildningsradion. Det kommer väl till pass i detta arbete eftersom det både innefattar film och ska kopplas till lärares behov.

Lärares och elevers behov av ett digitalt läromedel
– En lärdom från tv-branschen är vikten av att utgå från målgruppens perspektiv. Det spelar ingen roll hur mycket du har att berätta om du inte sätter dig in i vad din publik behöver och önskar. I början av en produktion är det därför viktigt att göra en grundlig målgruppsanalys. Det gäller kanske i synnerhet pedagogiska produktioner, då det både finns styrdokument, lärarperspektiv och elevperspektiv att ta hänsyn till. Därför inledde jag detta projekt med att skicka ut en enkät till lärare för att undersöka deras behov och erfarenheter av digitala läromedel. Den fick 30 svar bara inom det första dygnet vilket är jättebra med tanke på lärares arbetsbelastning. Nu ligger samtliga svar till grund för det fortsatta arbetet och förhoppningsvis träffar vi rätt.

Din vision för läromedlet
– Jag vill få en ny generation att upptäcka skogen genom ett lustfyllt lärande med spännande fakta om vad skogen har för roll i en hållbar utveckling. Eleverna ska bjudas in att anta olika utmaningar och se skogen ur olika perspektiv. Syftet är att omvända oro och klimatångest till hopp och handlingskraft. Ansvaret att rädda världen ska inte läggas på barnen men vi måste rusta dem för framtiden, ge dem kunskap och realistiska förväntningar på framtiden och dess arbetsmarknad.

Det är viktigt att barn tidigt får skapa en egen relation till naturen. Att följa årtidsväxlingar och få en förståelse för kretslopp är så betydelsefulla baskunskaper.

– Skolan har ju ett mycket viktigt kompensatoriskt uppdrag gentemot de barn som inte får den där kontakten med naturen hemifrån. Därför är det så bra att det nu också kommer att finnas ett digitalt läromedel, så att vi kan göra steget kortare också för dem som inte hittat ut i skogen ännu...

Vill du följa utvecklingen av det digitala läromedlet?
Du kommer att kunna läsa mer på Skogen i Skolans webbplats samt i våra sociala medier.

Mer information

 

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.

Sidor