Jag vill få en ny generation att upptäcka skogen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Theresa von Hofsten, projektledare för Skogen i Skolans digitala läromedel
Theresa von Hofsten är projektledare för det digitala läromedel som Skogen i Skolan ska producera. - Jag började arbeta på Föreningen Skogen den 1 april. Att intresset för miljöfrågor och hållbar utveckling är så stort i den unga generationen ger oss en bra förutsättning att nå ut med det de digitala lektionerna om skog.

Theresa har jobbat på Föreningen Skogen sedan 1 april.
– Jag trivs mycket bra! Det känns väldigt kul att projektleda någonting så roligt och viktigt. Att intresset för miljöfrågor och hållbar utveckling är så stort i den unga generationen ger oss en bra förutsättning att nå ut.

Med ögon känsliga för grönt
Ursprungligen kommer Theresa från Röstånga, som ligger i Skåne vid Söderåsens Nationalpark, så hon har spenderat mycket tid i bokskogarna där.
– Att vara i skogen har alltid betytt mycket för mig och utflykter i naturen utgör de mest betydelsefulla minnena från skoltiden. I ljuset av det ser jag Skogen i Skolan som en otrolig guldgruva för dagens lärare och elever.

Folkbildning för lärare och elever
Theresa har en bakgrund i film och tv-branschen där hon har jobbat med allt från kulturprogram för SVT till pedagogiska barnprogram.  
– Eftersom jag tycker att folkbildning är väldigt kul har jag jobbat med många olika produktioner på utbildningsradion. Det kommer väl till pass i detta arbete eftersom det både innefattar film och ska kopplas till lärares behov.

Lärares och elevers behov av ett digitalt läromedel
– En lärdom från tv-branschen är vikten av att utgå från målgruppens perspektiv. Det spelar ingen roll hur mycket du har att berätta om du inte sätter dig in i vad din publik behöver och önskar. I början av en produktion är det därför viktigt att göra en grundlig målgruppsanalys. Det gäller kanske i synnerhet pedagogiska produktioner, då det både finns styrdokument, lärarperspektiv och elevperspektiv att ta hänsyn till. Därför inledde jag detta projekt med att skicka ut en enkät till lärare för att undersöka deras behov och erfarenheter av digitala läromedel. Den fick 30 svar bara inom det första dygnet vilket är jättebra med tanke på lärares arbetsbelastning. Nu ligger samtliga svar till grund för det fortsatta arbetet och förhoppningsvis träffar vi rätt.

Din vision för läromedlet
– Jag vill få en ny generation att upptäcka skogen genom ett lustfyllt lärande med spännande fakta om vad skogen har för roll i en hållbar utveckling. Eleverna ska bjudas in att anta olika utmaningar och se skogen ur olika perspektiv. Syftet är att omvända oro och klimatångest till hopp och handlingskraft. Ansvaret att rädda världen ska inte läggas på barnen men vi måste rusta dem för framtiden, ge dem kunskap och realistiska förväntningar på framtiden och dess arbetsmarknad.

Det är viktigt att barn tidigt får skapa en egen relation till naturen. Att följa årtidsväxlingar och få en förståelse för kretslopp är så betydelsefulla baskunskaper.

– Skolan har ju ett mycket viktigt kompensatoriskt uppdrag gentemot de barn som inte får den där kontakten med naturen hemifrån. Därför är det så bra att det nu också kommer att finnas ett digitalt läromedel, så att vi kan göra steget kortare också för dem som inte hittat ut i skogen ännu...

Vill du följa utvecklingen av det digitala läromedlet?
Du kommer att kunna läsa mer på Skogen i Skolans webbplats samt i våra sociala medier.

Mer information

 

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan

Sidor