"I Finland har vi bioekonomi i läroplanen"

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Sirpa Kerkkäinen är senior specialist på Finska Forstföreningen
– Jag jobbar med kommunikation och utomhuspedagogik på Finska Forstföreningen. Våra målgrupper är lärare, elever och ungdomar som vi arrangerar skogskurser för, ordnar skogsdagar och spelar skogsquiz. Ett nätverk med medlemmar från skolor och skogssektorn arbetade fram den nya läroplanen vars innehåll blev kopplat till skog och bioekonomi, berättar Sirpa Kärkkäinen.

Sirpa Kärkkäinen är senior specialist och arbetar med skogspedagogik på Finska Forstföreningen.

– Jag jobbar med kommunikation och våra målgrupper är lärare, elever och ungdomar. Vi arrangerar skogskurser och evenemang för lärare, skogsdagar för elever och ett skogsquiz för gymnasier. Vi producerar också undervisningsmaterial. En ny intressant händelse är Forest Forum för unga influencers och just nätverk är en viktig del av mitt arbete.

Finska Forstföreningen hör till europeiska skogspedagogiska nätverket och nätverket (LEAF). Som medlem i LEAF måste du också vara medlem i FEE. LEAF är ett av FEE:s program. LEAF är också det enda programmet i FEE som har en styrkommitté. Det grundades av Sverige, Norge och Finland (Skogsindustrins federation i Sverige och Finland) 2001.

Vilken betydelse har dessa nätverk för ditt arbete?

– Jag tycker att dessa nätverk och samarbeten är viktiga. Vi lär oss tillsammans och från varandra, vi utbyter erfarenheter, vi lär känna kollegor från andra länder. Dessa kontakter har varit värdefulla till exempel i gemensamma projekt. Och vi kan naturligtvis dela med oss av vårt nordiska förhållande till skogar till människor från olika kulturer.

I Sverige finns en mängd skogliga utbildningar bland annat Jägmästar- och skogsprogrammen på Sveriges Lantbruksuniversitet.
Vilken utbildning har du och varför passar den bra i ditt yrke?

– Jag studerade på Magisterprogrammet på Helsingfors universitet och är magister i skogsvetenskap. Förutom det har jag också studerat kommunikation och psykologi. Mina arbetsuppgifter har funnits inom skogsforskning, vidareutbildning, utveckling och skogsförvaltning. Dessa ämnen kombinerade med tidigare arbetslivserfarenhet passar bra för mitt jobb.

I Finlands nya läroplan (LP 2016) får lärarna lära sig att bredda inlärningsmiljön utanför klassrummet, som inkluderar skogar och andra naturmiljöer. Dessutom har man infört bioekonomi och betydelsen av skog.

– I Finland har vi bioekonomi i läroplanen vilket underlättar arbetet med utomhuspedagogik. Vi har ett stort nätverk som heter "På upptäcktsfärd i Skogen" med medlemmar från skogliga organisationer och skolpersonal. Vi arbetade oss igenom hela processen och diskuterade fram innehållet. Några medlemmar i nätverket var också de som sedan skrev läroplanen, och på det viset kunde betydelsen av skogar och bioekonomi komma med i Läroplan 2016. Hela processen var relativt öppen och läroplanen fanns också tillgänglig på webben för synpunkter.

Mer information

Publicerad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan

Sidor