Högtidlig avslutning för de eftertraktade Skogsmästarstudenterna

Written by admin On the 0 Comments
Avslutning för SMP 15/18 på Skogsmästarskolan i Skinnskatteberg
På Skogsmästarskolan i Skinnskatteberg sken solen ikapp med studenterna på deras sista dag innan arbetslivet tar vid. Det treåriga Skogsmästarprogrammet ger 180 högskolepoäng och de är eftertraktade i skogsbranschen. Följ med på avslutningen för SMP 15/18.



Dagen inleddes med fika i den vackra salongen på Skinnskattebergs herrgård från 1700-talet. Skogsmästarskolan startades 1945 och erbjuder en högre skoglig utbildning på nivå mellan skogvaktare och jägmästare. Förutom Skogsmästarprogrammet finns också möjlighet att läsa Skogligt basår i samarbete med naturbruksgymnasiet som en väg in på programmet.

– De skogsägare som ha kontakt med en planläggare är mest nöjda med sin skogsbruksplan, berättade Kevin Dahlberg, student på Skogsmästarprogrammet SMP 15/18.
I examensarbetet "Användning av skogsbruksplan" har Kevin bland annat tittat på skillnader mellan åbor och utbor.
– Utbor använder skogsbruksplanen till grund för beslut gällande kommande skogsbruksåtgärder. Åbor följer föreslagna åtgärder men inte alltid tidsmässigt pga att de inte behöver det enligt deras ekonomiska behov, sa Kevin Dahlberg. I webbenkäten hade 234 svarat varav ca 81 % var män och 19% var kvinnor. Skogsägarnas skogsbruksplaner ligger i Min skog hos Skogsstyrelsen.

Agnieszka Björk sitt examensarbete "Konflikter för tätortsnära skog".
– Många som plockar svamp i skogen ser den som sin på grund av allemansrätten. Deltagande planering underlättar genom att förebygga och lösa konflikter. Lättframkomlig avverkningsmogen skog har högst rekreationsvärde. För att skapa bra förutsättningar för rekreation gäller det att undvika dramatiska förändringar med få och skonsamma åtgärder. Dessutom behövs kunskapsspridning för att förbättra människors inställning till skogsbruk, berättade Agnieszka. Två enkäter besvarades av besökare vid badplatsen och Kolarbyn.

I det nationella skogsprogrammet som nyligen lanserades finns åtgärder för att möta det växande behovet inför en övergång till bioekonomi.
– Målet för SLU är att rekrytera dubbelt så många studenter fram till 2027. Skogsmästarprogrammet är en mycket uppskattad utbildning inom skogsnäringen och får alltid bra utvärderingar från eleverna. Utbildningen kommer att finnas kvar i Skinnskatteberg fram över och även utöka antalet platser, sa Göran Ståhl, dekanus vid skogsvetenskapliga fakulteten, SLU.

Alumnerna är viktiga ambassadörer för att sprida information om SLU:s forskning och utbildningar.
– Håll kontakt med varandra och med oss på SLU och skapa era egna nätverk som ni kommer att stor nytta av i arbetslivet, sa Karin Bennmarker, ansvarig för SLU:s alumnverksamhet.

Skogsmästarstudenter med inlämnade examensarbeten får 1000 kr högre lön hos SCA.
– Vi har också ett gemensamt ansvar för att få in fler kvinnor på utbildningarna och på arbetsplatser i branschen. Vi gör bättre affärer med en jämnare könsfördelning. Kom också ihåg av vara er själva på jobbet för ni duger fint. Gör ett bra jobb och gräv där ni står. Då kommer nästa utmaning att finnas där för er. Välkomna ut i arbetslivet, sa Mats Sandberg, SCA.

Efter en samling på trappan till Skogsmästarskolan vidtog högtidligheterna i kyrkan.

Skinnskatteberg är en ort med ett universitet.
– Vissa av er har flyttat hit med familjen medan andra har varit här endast under utbildningstiden. Ni är en viktig del av vår kommun och ni tar med er Skinnskatteberg dit ni nu styr kosan. Skogsmästarprogrammet är en utbildning som ger jobb hos arbetsgivare inom skogsnäringen. Oavsett om ni stannar kvar här eller flyttar är ni välkomna i Skinnskatteberg. Lycka till med framtiden, sa Carina Sándor, kommunstyrelsens ordförande, Skinnskattebergs kommun.

Två studenter fick stipendier genom styrelseledamot Mårten Gustavsson från Sveriges skogstjänstemannaförening.
– Idag har ni fått höra att ni både ska vara förändringsbenägna och gräva där ni står. Genom en donation från 1940-talet delar föreningen ut stipendium i matematik till Gustav Leijon och skytte till Hanna Brommée, sa Mårten Gustavsson.

Skogsmästareförbundet är ett nätverk för utbildade och studerande vid skogsmästarskolan. Kamratföreningen grundades 1919.
– Sedan 1968 finns en stipendiefond om 2,6 miljoner kronor. Årets stipendiater är Kevin Dahlberg och Agnieszka Björk som får varsitt konstverk och stipendie om 20.000 kr, sa Jan Persson, ordförande i Skogsmästareförbundet. Alla studenter fick också varsin pin i form av ett löv som är förbundets symbol.

Anders Lector från Skogsmästarkåren gjorde en parallell mellan skogsbruk och jämställdhetsarbete.
– Detta innebär slutet för detta livskapitel. Även slutavverkning är ett slut inom skogsbruket och innebär inte bara en kalyta utan träd utan också ett arbete för att få slut på kulturer med osunda beteenden. Vi behöver sluta avverka och föryngra. Enskilda plantor kan bli svårt skadade vilket också innebär en förlorad resurs och investering. Vi behöver markbereda för ett nytt skogsbruk och våga säga ifrån och skrämma bort de illasinnade snytbaggarna. Vi jobbar för en skog med allas lika värde och ett slut på ifrågasättande av kön. Det finns inga fula träd - bara alternativa användningsområden, sa Anders Lector.

Dagen avslutades med inspirerande visdomsord från Börje Börjesson, programstudierektor på Skogsmästarskolan.

– Alla människor har behov av en lös sten. På vägen ut i arbetslivet kan man stundtals möta till synes ogenomträngliga murar. Det är då man behöver en lös sten som ingen annan vet om. Leta upp den, pilla loss den så att ni ser de öppna landskapen igen, sa Börje Börjesson.

Agnieszka Björk och Kevin Dahlberg, SMP 15/18, stipendiater av Skogsmästareförbundet

Mer information

Uppdaterad:
    Annons
  • Utomhuspedagogik behöver inte alls vara svårt!

    I vår Skolskogsryggsäck finns massor av färdigt material för dig som vill komma igång med undervisning utomhus. Genom att följa övningarna i vår ryggsäck så kommer eleverna att få röra sig runt i skogen och lösa olika uppgifter, detta medan du som lärare står i mitten och är spindeln i nätet.
  • Basläger och uteklassrum byggs i Värmland för utomhuspedagogik!

    I Värmland samverkar Skogen i Skolan med Naturnära Jobb genom att bygga och ställa i ordning basläger och flera uteklassrum i regionens skolskogar.
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti

Sidor