Helena är en naturälskande idrottslärare och ny regionsamordnare för Mälardalen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Helena Bengtsson är Regionsamordnare för Skogen i Skolans Region Mälardalen
Helena Bengtsson drömde om ett liv på dansscenen i New York, därefter idrottslärare och nu regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen. - Nu fokuserar jag på att utforska, paketera och medvetandegöra den svenska skogen som lärmiljö och kunskapsområde. / Skogen i Skolan

Helena lever med sin man och deras tre barn i ett hus i Nacka, med skogen runt husknuten och Stockholm City 20 min bort med buss.
– Jag är en naturälskande idrottslärare som tidigare drömde om ett liv på dansscenen i NYC. Olika livserfarenheter styrde sedan om mitt sikte och nu fokuserar jag på att utforska, paketera och medvetandegöra den svenska skogen som lärmiljö och kunskapsområde. Det känns fantastiskt eftersom jag själv har en stark övertygelse om att det är nödvändigt att erbjuda en allsidig undervisning. Barnen har mycket att vinna på om de får vara med om regelbundna utomhuslektioner och aktiviteter. Både deras mående och skolresultat har stor chans att förbätttrs!

Helenas första uppdrag var att samordna Skogen i Skolans deltagande på Bonden i Skolan dagarna på Jälla och Berga naturbruksgymnasier. Dessa dagar arrangerades av LRF och Skogen i Skolan presenterade skogen med några upplevelsebaserade stationer. De mötte flera tusen barn under totalt fyra dagar. Stationerna bemannades med personal från Skogsstyrelsen, Holmen, Svenska skogsplantor, BillerudKorsnäs, Mellanskog och jägareförbunden. Skogen är något väldigt exotiskt för många barn i dag och barn från regionen kom med väldigt olika erfarenheter och kunskaper. Här finns alltså mycket att göra!

Helenas yrkesmässiga bakgrund började med en utbildning till idrottslärare på GIH samt förskollärare på dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm.
– Jag har alltid strävat efter att bedriva undervisning som fångar barnens intresse och nyfikenhet. Att lektionerna känns meningsfull är viktigt och det blir de när du lyckas skapa ett tillitsfullt och tryggt klimat i gruppen - då vågar alla som vill delta med sina funderingar, åsikter, berättelser, kunskaper och initiativ.

Efter en tid inom utbildningssektorn behövde hon nya framtidsutsikter. Efter rekommendationer började Helena studera till affärsekonom på IHM Business School. När utbildningen var färdig startade hon ett agenturföretag samt webbutik.
–Mina produkter var pedagogiska träleksaker från Lettland och det var här jag började intressera mig för vad skogsbruk är. Samtidigt köpte min man skog och var med och startade ett bioenergi-företag, så det blev en hel del diskussioner kring skogen som resurs.

Skogen har alltid varit en självklarhet för henne som uppvuxen i en orienterarfamilj. Det är de stunderna från hennes barndom som hon har värdesatt väldigt högt.

– Det är tyvärr ingen självklarhet att barn får uppleva skog vare sig med sina familjer eller genom skolan. Många av oss bor inte i anknytning till skogen och skolorna ligger inte på gångavstånd. Det är trassligt och svårt för många att erbjuda utomhusundervisning eller utflykter. Därför tycker jag att mitt jobb är väldigt viktigt. Jag vill mer än gärna bidra till att fler kommer ut med sina elever för att ge dem skogliga upplevelser. Därför tycker jag att det är väldigt bra att Skolverket har utvecklat en webbaserad kurs i Utomhusdidaktik för skolpersonal att ta del av. Den höjer och förtydligar vilka effekter det leder till, hur man kan göra och organisera sig på skolan.

För Helena och Skogen i Skolan ligger två spännande aktiviteter i nära framtid. Det ena är bygget av ett uteklassrum vid Stora Skuggan i Nationalstadsparken i Stockholm. Det andra är en inbjudan från Botkyrka kommun, söder om Stockholm, där de vill undersöka ett samarbete för att få igång mer skogliga aktiviteter.
– Uteklassrummet på Stora Skuggan känns verkligen värdefullt eftersom jag där har möjligheten att bedriva inspirationsdagar för lärarstudenter. Stockholms universitet ligger i närheten så platsen är mycket lämpad. Det här kommer att göra skillnad. Jag vet själv hur värdefullt det är att som ny lärare ha med sig en bas av material som man känner till och kan använda.

Lärare söker ofta efter fritt skolmaterial på internet och att visa Skogen i Skolans material och hur man använder kommer att uppskattas.

– Jag har fått ett minst sagt spännande och stimulerande uppdrag som regionsamordnare för Skogen i Skolan i Mälardalen. Personligen är det helt enkelt ofattbart roligt och det är många som har förundrats när jag berättar om mitt nya jobb.

Helenas målsättningar just nu är att:

  • Nå ut med information till skolorna i Region Mälardalen att jag och Skogen i Skolan finns och är aktiva i området.
  • Få igång innehållsrika och uppskattade inspirationsdagar för lärarstudenter i uteklassrummet - Stora Skuggan.
  • Fördjupa samarbetet med styrgruppen
  • Utveckla samarbetet kring Bonden i Skolan, LRF.
  • Utveckla fler mötesplatser mellan Skogen i Skolan och skolorna.

Min vision med mitt uppdrag för Skogen i Skolan är att skogen blir mer jämlikt tillgänglig i min region, att Skogen i Skolan blir en än mer uppskattad och självklar resurs hos skolorna, att eleverna får ökade kunskaper och medvetenhet kring skogens betydelse och olika nyttor samt att barnen får ett livslångt och personligt intresse av skogen!

Vi önskar Helena lycka till med uppdraget som Regionsamordnare för Mälardalen!

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli
  • Charlotte Kalla och SCA tar nytt initiativ för att stärka barn och ungas kontakt med naturen

    Charlotte Kalla och SCA lanserar nu tre filmer med tips kopplat till träning, skog och natur. Filmerna är en del av initiativet Kalla Champs och syftar till att uppmuntra framförallt barn och unga att stärka sin relation till naturen. / SCA

Sidor