Helena är en naturälskande idrottslärare och ny regionsamordnare för Mälardalen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Helena Bengtsson är Regionsamordnare för Skogen i Skolans Region Mälardalen
Helena Bengtsson drömde om ett liv på dansscenen i New York, därefter idrottslärare och nu regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen. - Nu fokuserar jag på att utforska, paketera och medvetandegöra den svenska skogen som lärmiljö och kunskapsområde. / Skogen i Skolan

Helena lever med sin man och deras tre barn i ett hus i Nacka, med skogen runt husknuten och Stockholm City 20 min bort med buss.
– Jag är en naturälskande idrottslärare som tidigare drömde om ett liv på dansscenen i NYC. Olika livserfarenheter styrde sedan om mitt sikte och nu fokuserar jag på att utforska, paketera och medvetandegöra den svenska skogen som lärmiljö och kunskapsområde. Det känns fantastiskt eftersom jag själv har en stark övertygelse om att det är nödvändigt att erbjuda en allsidig undervisning. Barnen har mycket att vinna på om de får vara med om regelbundna utomhuslektioner och aktiviteter. Både deras mående och skolresultat har stor chans att förbätttrs!

Helenas första uppdrag var att samordna Skogen i Skolans deltagande på Bonden i Skolan dagarna på Jälla och Berga naturbruksgymnasier. Dessa dagar arrangerades av LRF och Skogen i Skolan presenterade skogen med några upplevelsebaserade stationer. De mötte flera tusen barn under totalt fyra dagar. Stationerna bemannades med personal från Skogsstyrelsen, Holmen, Svenska skogsplantor, BillerudKorsnäs, Mellanskog och jägareförbunden. Skogen är något väldigt exotiskt för många barn i dag och barn från regionen kom med väldigt olika erfarenheter och kunskaper. Här finns alltså mycket att göra!

Helenas yrkesmässiga bakgrund började med en utbildning till idrottslärare på GIH samt förskollärare på dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm.
– Jag har alltid strävat efter att bedriva undervisning som fångar barnens intresse och nyfikenhet. Att lektionerna känns meningsfull är viktigt och det blir de när du lyckas skapa ett tillitsfullt och tryggt klimat i gruppen - då vågar alla som vill delta med sina funderingar, åsikter, berättelser, kunskaper och initiativ.

Efter en tid inom utbildningssektorn behövde hon nya framtidsutsikter. Efter rekommendationer började Helena studera till affärsekonom på IHM Business School. När utbildningen var färdig startade hon ett agenturföretag samt webbutik.
–Mina produkter var pedagogiska träleksaker från Lettland och det var här jag började intressera mig för vad skogsbruk är. Samtidigt köpte min man skog och var med och startade ett bioenergi-företag, så det blev en hel del diskussioner kring skogen som resurs.

Skogen har alltid varit en självklarhet för henne som uppvuxen i en orienterarfamilj. Det är de stunderna från hennes barndom som hon har värdesatt väldigt högt.

– Det är tyvärr ingen självklarhet att barn får uppleva skog vare sig med sina familjer eller genom skolan. Många av oss bor inte i anknytning till skogen och skolorna ligger inte på gångavstånd. Det är trassligt och svårt för många att erbjuda utomhusundervisning eller utflykter. Därför tycker jag att mitt jobb är väldigt viktigt. Jag vill mer än gärna bidra till att fler kommer ut med sina elever för att ge dem skogliga upplevelser. Därför tycker jag att det är väldigt bra att Skolverket har utvecklat en webbaserad kurs i Utomhusdidaktik för skolpersonal att ta del av. Den höjer och förtydligar vilka effekter det leder till, hur man kan göra och organisera sig på skolan.

För Helena och Skogen i Skolan ligger två spännande aktiviteter i nära framtid. Det ena är bygget av ett uteklassrum vid Stora Skuggan i Nationalstadsparken i Stockholm. Det andra är en inbjudan från Botkyrka kommun, söder om Stockholm, där de vill undersöka ett samarbete för att få igång mer skogliga aktiviteter.
– Uteklassrummet på Stora Skuggan känns verkligen värdefullt eftersom jag där har möjligheten att bedriva inspirationsdagar för lärarstudenter. Stockholms universitet ligger i närheten så platsen är mycket lämpad. Det här kommer att göra skillnad. Jag vet själv hur värdefullt det är att som ny lärare ha med sig en bas av material som man känner till och kan använda.

Lärare söker ofta efter fritt skolmaterial på internet och att visa Skogen i Skolans material och hur man använder kommer att uppskattas.

– Jag har fått ett minst sagt spännande och stimulerande uppdrag som regionsamordnare för Skogen i Skolan i Mälardalen. Personligen är det helt enkelt ofattbart roligt och det är många som har förundrats när jag berättar om mitt nya jobb.

Helenas målsättningar just nu är att:

  • Nå ut med information till skolorna i Region Mälardalen att jag och Skogen i Skolan finns och är aktiva i området.
  • Få igång innehållsrika och uppskattade inspirationsdagar för lärarstudenter i uteklassrummet - Stora Skuggan.
  • Fördjupa samarbetet med styrgruppen
  • Utveckla samarbetet kring Bonden i Skolan, LRF.
  • Utveckla fler mötesplatser mellan Skogen i Skolan och skolorna.

Min vision med mitt uppdrag för Skogen i Skolan är att skogen blir mer jämlikt tillgänglig i min region, att Skogen i Skolan blir en än mer uppskattad och självklar resurs hos skolorna, att eleverna får ökade kunskaper och medvetenhet kring skogens betydelse och olika nyttor samt att barnen får ett livslångt och personligt intresse av skogen!

Vi önskar Helena lycka till med uppdraget som Regionsamordnare för Mälardalen!

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan

Sidor