Ewa-Marie inspirerar lärare i Region Norrbotten

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Ewa-Marie Zetterkvist är Regionsamordnare för Skogen i Skolans Region Norrbotten
Ewa-Marie Zetterkvist är utbildad och legitimerad lärare med 18 års erfarenhet. – Min vision är att så frön hos länets lärare som sedan kan sprida skoglig kunskap till eleverna. Hon utgår från Skolskogsryggsäcken och syftet är att förenkla utomhusundervisning och att få fler elever att bli nyfikna på skog.

– Jag är sambo med Jens och har två barn på 16 och 19 år samt en hund. Vi bor på en lantbruksfastighet i egentimrat hus och vi har en stuga nära Piteälven i Arjeplog. Jag är uppvuxen i en jägarsläkt och sedan 2008 är jag skogsägare. Naturen är mitt livsexelir!

Ewa-Marie är utbildad och legitimerad lärare i fritidshem med lärarbehörighet i teknik, So, NO, svenska, idrott och hälsa, engelska, bild och slöjd. Hon är särskilt utbildad i teknik, utomhuspedagogik, hållbar utveckling och engelska på Luleå Tekniska Universitet.

– Min vision med uppdraget för Skogen i Skolan är att så frön hos länets lärare som sedan sprider skoglig kunskap till eleverna. Jag vill skapa ett nätverk av lärare som arbetar med Skogen i fokus och att utbilda för framtiden eftersom skogen och råvaran tillhör framtiden i Sverige. Skogen är en viktig del av vår kultur men också för Norrbotten som län.

Det finns 14 kommuner i Norrbotten och det är ett skogslän med stora avstånd. Kuststäderna bildades då timmer från skogen flottades ner till sågverk och fartyg och malmen transporterades till järnverket. Mitt uppdrag 2019-2020 riktas mot skolor i fyra kommuner: Luleå, Piteå, Boden och Älvsbyn. Min förhoppning är också att inleda ett samarbete framöver med Teknikens Hus som är ett prisbelönt Science Center i Luleå. 

Inspirationstillfällen för lärare och elever
Mitt upplägg är att erbjuda kostnadsfria inspirationstillfällen med hela eller halva dagar då jag utgår ifrån Skolskogsryggsäcken. 
Först en lektion för elever som följs av utbildning av lärare med Skogen i Skolans material. Jag vill på detta sätt:

  1. förenkla hur man kan tänka för att flytta ut undervisningen. 
  2. få fler elever att bli nyfikna på skog.
  3. skapa ett ökat intresse för skog, hållbar utveckling och för skogens uterum!

Goodiebag i form av Skogen i Skolans Skolskogsryggsäck
Deltagande skolor får en Skolskogsryggsäck i gåva som Skoglig Samverkan i Norrbotten köpt in.
– Vi inriktar oss på årskurs 3-8 via den del jag erbjuder. Störst intresse gäller för ett besök av mig på skolorna har årskurs 3 och 4. Ulf Sandström, min kollega, ansvarar för arbete mot årskurs 6 och 9 under hösten och våren, i samarbete med naturbruksgymnasiet. I dagsläget är jag fullbokad hela hösten fram till v 46!

Är du lärare i Norrbotten och vill ha inspirationsdag med skoglig kunskap?
Kontakta Ewa-Marie Zetterkvist på e-postadress: ewa-marie.zetterkvist@skol.lulea.se

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.

Sidor