Eleverna lär av varandras arbeten

Written by admin On the 0 Comments
Skogen i Skolan deltar i ett EU-finasierat projekt där en metod för lärande i och om skogen utarbetas.- Jag tror att metoden kommer att vara väldigt användbar för Skogen i Skolan, säger Erika Nilsson.
Hon har tillsammans med Skogsstyrelsens Katarina Ekberg, Marja Gustafsson, Henry Stahre, Lena Åbom samt Thorbjörn Alsing och Raine Olander från Gärdesskolan i Bollnäs deltagit i ett intressant seminarium kring Case Forest Method.Denna metod har utarbetats av professor Jorma Enkenberg vid universitetet i Savonlinna och innebär ett slags problembaserat lärande som utmynnar i ett lärobjekt eller digital lärresurs.Eleverna får först diskutera olika begrepp, till exempel hållbar utveckling, som detta projekt fokuserar på. Inom detta område ringar de in en fråga de vill ha svar på. Frågan ligger sedan som grund för elevernas forskningsarbete. Allt detta kan göras i klassrummet. Sedan får grupperna ta sig ut i verkligheten för att hitta svar på sin fråga - kanske till skogen, till ett skogsmuseum eller till andra platser där de tror att de kommer att kunna hitta fakta som hjälper dem att besvara frågan. Allt de hittar dokumenteras på olika sätt. Det kan röra sig om bilder med en digitalkamera, filmsnuttar, inspelade intervjuer med kunniga människor osv.Frågan bör belysas ur flera olika perspektiv. Någon eller några i gruppen kan fokusera på att besvara frågan ur ett socialt perspektiv - andra ut ett ekonomiskt eller ekologiskt. Det kan även vara så att hela gruppen väljer att lägga samma fokus på frågan, till exempelt socialt, beroende på hur stort man vill göra arbetet, och hur mycket man behöver begränsa frågan.Tillbaka i klassrummet så organiseras det ihopsamlade materialet, och sammanställs så att det kan presenteras för klassen, kanske i en PowerPoint-presentation, eller på webben. På det viset lär sedan eleverna av varandras lärobjekt.- Vi kommer att gå vidare och genomföra en utbildning för cirka 10 lärare i Bollnäs kommun, berättar ErikaNilsson.Ambitionen är att testa kursen kring själva arbetsmetoden på dessa lärare, och att lärarna sen testar att arbeta med metoden i den egna klassen.- Det sista ligger utanför projektet men vi ser det som en viktig del i att utvärdera kursens innehåll för att sedan kunna anpassa den helt till Skogen i Skolan. När vi hittat en egen version av metoden, som passar oss, så hoppas vi kunna erbjuda denna kurs på några ställen runt om i Sverige under 2010.Metodutvecklingen drivs som ett EU-projekt där Sverige, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien, Slovakienoch Finland medverkar. Sammanlagt deltog 35 personer i seminariet i Finland. Det var en blandning av folk från skogliga organisationer liknande Skogsstyrelsen i Sverige, representanter från olika universitet samt lärare i skolan.
Uppdaterad:
    Annons
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli
  • Charlotte Kalla och SCA tar nytt initiativ för att stärka barn och ungas kontakt med naturen

    Charlotte Kalla och SCA lanserar nu tre filmer med tips kopplat till träning, skog och natur. Filmerna är en del av initiativet Kalla Champs och syftar till att uppmuntra framförallt barn och unga att stärka sin relation till naturen. / SCA

Sidor