Elever ökade sina skogliga kunskaper genom tävlingen Skogens Mästare

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Sollerö skola vann första pris i Skogens Mästare 2018 i Region Dalarna-Gävleborg
I strålande solsken skedde finalen i Skogens Mästare som arrangerades av Skogen i Skolans Region Dalarna-Gävleborg. I lokalerna hos Älvdalens utbildningscentrum började eleverna med teoretiska prov och på eftermiddagen fortsatte man utomhus med att mäta träd, räkna skogsplantor och såga trissor. Syftet är att öka den skogliga kunskapen hos elever i grundskolan.



Finalen i Skogens Mästare i region Dalarna-Gävleborg skedde på Älvdalens utbildningscentrum där det finns en mängd olika utbildningar som skogsmaskinförare och skogstransporter, men även inom andra områden som jakt, fiske och äventyr t.ex.

På förmiddagen fick finalisterna sätta skogsverktyg i rätt ordningsföljd, svara på frågor om Allemansrätten.

Under eftermiddagen på finalen fick eleverna mäta höjden på ett träd med hjälp av en pinne, såga en trissa, räkna plantor med röjsnöre, se vilka av våra svenska träd som fanns i omgivningen mm.

Tävlingen började i början av mars, då skolorna fick information och Boken om skogen. Se introduktionsbrev. De har svarat på kvalfrågor och gjort fina redovisningar som de skickat antingen per post till mig eller via mail. 

– De som tävlade var Montessori Älvdalen, Sollerö skola, Sågmyraskolan och Siljansnäs skola. Sollerön vann, sen kom Sågmyra, Montessori och Siljansnäs. Det var årskurs 6. Vi har valt den årskursen för att vi tror att det är lättare med en sammanhållande lärare, men tja det är ju inte hugget i sten hur det ska vara. Ursprungskonceptet är riktat till årskurs 7, säger Maria Nilsson, Regionsamordnare Dalarna-Gävleborg som arrangerade Skogens Mästare. Maria ansvarar för aktiviteter i Dalarna medan kollegan Lena Åbom ansvarar för verksamheten i Gävleborg.

För att kvalificera sig till finalen fick alla inbjudna klasser göra ett prov med kunskapsfrågor baserat på läromedlet Boken om skogen, en grundbok med skogskunskap. Dessutom minst en redovisning av ett studiebesök hos ett företag inom skogsnäringen och ett arbetsmaterial om Allemansrätten.
Därefter plockades finalistklasserna ut och varje 4-mannalag skulle sedan bestå av 2 pojkar och 2 flickor.

– Det var roligt att få lära sig mer om skog och spännande att få göra både prov både inne och ute, tyckte flera finalister.

Mer information

Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan

Sidor