Eldstaden och vindskyddet blev upprustat på Frestaskolans skogsdag

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Frestaskolan ligger i Upplands Väsby, Stockholm, och har nära till sin skolskog. 75 barn i årskurs 2-5 delas in i 12 lag på skogsdagen som innehöll frågesport, kluringar och de äldre barnen i femte klass fick rusta upp eldstaden och vindskyddet. Till lunch blev det grillade korv med dryck och när barnen hade gått hem hade lärarna möte. - Vi har lätt att komma ut i skogen eftersom den är på gångavstånd och för att det ska fungera bra behöver våra utedagar planeras in i schemat, säger Lena Engdahl, lärare på Frestaskolan.

Frestaskolan är en av tre friskolor i Magnetica Education som bildades för fem år sedan av tre lärare. Det är 316 elever på skolan mellan årskurserna F-5. Lena Engdahl har varit lärare i 26 år.

Lena Engdahl, lärare på Frestaskolan, med trattkantereller som elever hittat i skogen- Vi har flera skogar nära skolan och en allmänning som vi använder på våra utedagar. På skogsdagen idag deltar 75 barn från "Satelliterna", "Kometerna" och "Stjärnorna", årkurs 2-5, som blir indelade i 12 lag. Det som krävs för att det ska fungera bra är att våra utedagar är inplanerade i schemat. När eleverna har gått hem har vi lärare möte under eftermiddagen, säger Lena Engdahl.

Elever från Frestaskolan bär verktyg ut i skogen Eleverna på Frestaskolan har nära till sin skolskog

Eleverna hjälper till att bära verktyg, mat och tillbehör ut i skogen.
- Varje lag består av 4-5 elever där det finns en ordförande, en hämtare och en protokollförare. Gruppen kommer överens om vilken ordning ni gör uppgifterna, säger Maria Åhs, som ger instruktioner inför övningarna.

Maria Åhs, lärare Frestaskolan, ger instruktioner till eleverna på skogsdagen

Eleverna bygger upp stenarna kring eldstaden och fyller på med ny vedEn uppgift är att rusta upp vindskyddet med ny presenning och att ordna till eldstaden. De får svara på frågor på två tipspromenader och två kluringar, de ska hitta saker i naturen och får olika småuppdrag. Innan de har gått ut har lärarna gått igenom allemansrätten för eleverna. Lärarna som ansvarar för skogsdagen heter Lena Engdahl, Maria Åhs och Carina Brückner.

 

Elever från "Satelliterna" och "Kometerna" letar efter färger, löv och blommor i skogen

Uppgiften "try to find" innebär att barnen ska leta efter färger, löv, blommor m.m. i naturen. Laget består av elever från årkurs 2-4 och kommer och är "Satelliter" och "Kometer".
- Vi tycker det är roligt att vara ute i skogen och det är så nära skolan, säger barnen.

Frågesport ute i skogen för elever på Frestaskolan Kluringar som eleverna från Frestaskolan ska lösa under skogsdagen

Emma är en av femteklassarna som rustar upp vindskyddet.
- Min pappa är arkitekt och jag är van att se hur man bygger. Vi byter ut murkna grenar, lägger på en ny presenning och lägger granris på marken, säger Emma.

Till lunch gjorde eleverna upp eld och grillade korv i skolskogen

Eleverna i Frestaskolan har skogen som klassrumVill ni på er skola också ha en skolskog?
En egen skolskog innebär att en av Skogen i Skolans regionsamordnare gör en överenskommelse mellan skolan och en markägare. Den överenskommelsen innebär att ni t.ex kan bygga ett vindskydd, göra upp eld, följa en skogsbruksplan, plantera träd m.m.
Gå in på våra regionsidor så hittar ni kontaktuppgifter till Regionsamordnarna.

Gunilla Häggström, webbansvarig digitala medier, Skogen i Skolan
Gunilla Häggström
Ansvarig digitala medier
Nationella kansliet
Skogen i Skolan
 

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan

Sidor