Barn lärde sig om skogsbrukets historia

Written by Maria Nilsson On the 0 Comments
Barn lärde sig om skogsbrukets historia
Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg

Alla femteklassare i Mora och alla fjärdeklassare i Älvdalen fick lära sig om skogsbrukets historia under några dagar i september genom föreställningen När storskogen föll. Sofia Sandén, Maria Jonsson och Hugo Emretsson har specialskrivit en föreställning med teater, sång, spel och dans som gestaltar det hårda skogsarbetarlivet i dalaskogarna för 150 år sedan.

Arrangemanget genomfördes av Skapande skola som är ett utbildningsprojekt som kulturförvaltningen i respektive kommun bekostat tillsammans med skolan. Siljansfors skogsmuseum genomförde detta i samarbete med kommunerna och Skogen i skolan.

Omkring 300 barn upplevde dagarna i Siljansfors. I det fina sensommarvädret fick barnen ta del av, förutom föreställningen ”När storskogen föll”, workshop med arbetsdans, guidning i muséet och skapande i skogen.I Särna på Lomkällan innehöll stationerna förutom föreställningen röjning, skogsuppskattning samt skapande i skogen.

Maria Jonsson, Hugo Emretsson och Sofia Sandén spelar i föreställningen När storskogen föll. Foto Bus Karin JohanssonMaria Jonsson, Hugo Emretsson och Sofia Sandén spelar i föreställningen När storskogen föll. Foto Bus Karin JohanssMaria Jonsson, Hugo Emretsson och Sofia Sandén framförde föreställningen ” När storskogen föll” som handlade om skogshuggaren Per Nilsson som kom vandrande från Värmland till Dalarna och fick jobba hårt för brödfödan. Fin gestaltning av skogshuggarlivet med teater, finstämt spel och sång som går rakt in i hjärtat.

Konstverk av stark skogsarbetare

I föreställningen förekommer historien om den starke skogsarbetaren Stor- Per Svensa. På Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum finns hans skor och förlovningsring till allmän beskådan. StorPerSvensa var enormt stor och stark. Han flyttade ensam en sten ur Fuluälven som låg i vägen för timmerstockarna vid flottningen. Bilden ovan visar ett konstverk av skogens material på Stor-Per Svensa och stenen som han kunde flytta. 

Konstverk timmerlass med arbetshästEtt timmerlass som arbetshästen drar i skogen.

Arrangemanget gjordes i samarbete med siljansfors skogsmuseum, Mora kommun och Skogen i Skolan. 

Foto och text:
Maria Nilsson Regionsamordnare
Dalarna-Gävleborg

 

Siljansfors skogsmuseum

 

Uppdaterad:
Maria Nilsson
Samordningsansvarig Dalarna
    Annons
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.

Sidor