Anna Malmström satsar på Skogen i Skolan i storstaden

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Anna Malmström har varit skogsforskare på SLU och är utbildad biolog på Uppsala universitet. Hon är uppväxt i Linköping och bor nu i Knivsta med sin familj. Anna har också varit lärarvikarie i grundskolan, arbetat med "teambuilding" och varit studieledare för naturgrupper. Sedan den 16/4 2015 är Anna anställd på Föreningen Skogen där hon arbetar med Skogen i Skolans projekt Storstadssatsning. - Jag har sedan länge spanat in Skogen i Skolan och känner starkt för att få ut elever i skogen och höja kunskapen om och intresset för skog, säger Anna Malmström,

Anna Malmström gick Naturprogrammet på gymnasiet i Linköping där hennes föräldrar intresserade henne för orientering och friluftsliv. Parallellt med biologistudier på Uppsala universitet där hon hade en doktorandtjänst var hon också lärarvikarie på grundskolenivå. Därefter blev det skogsforskning på SLU där hon inriktade sig på markekologi och gjorde en avhandling om skogsbrand och effekter på marklevande djur.

- Som teambuildinginstruktör känner jag igen många av Skogen i Skolans samarbetsövningar. Det finns nu 38 nya övningar på webbplatsen som kopplar till läroplanen och mäter förmågor. Utöver det har vi nya läromedel som även de följer LGR11 samt häften om Allemansrätten, säger Anna Malmström.

Skogen i Skolans verksamhet har bedrivits i över 40 år och är ett samarbete mellan skogliga intressenter och skolan som sker på skolans villkor. Syftet är att öka kunskapen om och intresset för skog samt att få elever att vistas utomhus. Ansvaret för Skogen i Skolans Nationella kansli ligger hos Föreningen Skogen.

Projektet Storstadssatsning börjar med att satsa på skolor i Stockholm. När ett koncept är utarbetat kommer projektet att sprida sig till Göteborg, Malmö och övriga större städer i Sverige.
- Barn och ungdomar ska  vara bekanta och trygga med sin egen skog oavsett var man bor. Skog och grönområden finns överallt. I Stockholms län finns det 382 000 hektar skog. En skolskog kan dock vara en skogsdunge, parkområde eller annat grönområde. Det viktigaste är att elever får möjlighet att vistas utomhus, säger Anna.

Vi hälsar Anna hjärtligt välkommen till Skogen i Skolan!

Mer information

Gunilla Häggström, kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig
Skogen i Sklan

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Ekar på Stora Skuggan Foto: Anna Steinwall

    Visa upp skolans bästa utemiljö i vår kampanj #uteklassrummet under september/oktober

    Skolan spelar en stor roll för barns kunskap om naturen och vana att vistas utomhus. I september och oktober under Friluftslivets år 2021 kommer Luften är fri (där Skogen i Skolan är med) lyfta skolan och vikten av utomhuspedagogik lite extra.
  • Bild på ett basläger. Foto Jens Meyer

    Skapa ett eget uteklassrum!

    Flyttar man ”klassrummet” ut i skogen får det dimensioner som aldrig låter sig skapas inomhus. Här kan eleverna ta till sig nya kunskaper med alla sina sinnen.
  • Träden räddar världen!

    Vilka produkter från skogen är viktiga för dig? Vi har lektioner som handlar om hur produkter från skogen kan bidra till en mer hållbar utveckling.
  • Boka kostnadsfritt uteklassrummet Yggdrasil på Stora Skuggan!

    Skolor och pedagogiska verksamheter för barn och unga kan boka klassrummet kostnadsfritt från en halvtimme upp till en heldag genom Skogen i Skolan Mälardalen. Uteklassrummet har en area på 50 kvm, med bänkar och en eldstad.
  • Ny affisch om skogsbrukets kretslopp!

    Efterfrågan på förnybara skogsprodukter är stor just nu och självklart präglar det våra skogar. Men visste du att det finns ungefär dubbelt så mycket träd i de svenska skogarna idag om man jämför med för 100 år sedan! Det beror bland annat på bra plantmaterial, bättre metoder för återväxt och på att man hela tiden ser till att hålla skogen frisk och växtkraftig.
  • Utomhuspedagogik behöver inte alls vara svårt!

    I vår Skolskogsryggsäck finns massor av färdigt material för dig som vill komma igång med undervisning utomhus. Genom att följa övningarna i vår ryggsäck så kommer eleverna att få röra sig runt i skogen och lösa olika uppgifter, detta medan du som lärare står i mitten och är spindeln i nätet.
  • Basläger och uteklassrum byggs i Värmland för utomhuspedagogik!

    I Värmland samverkar Skogen i Skolan med Naturnära Jobb genom att bygga och ställa i ordning basläger och flera uteklassrum i regionens skolskogar.
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.

Sidor