Anders vägleder i naturen

Written by admin On the 0 Comments
Anders Arnell är jägmästare och verksam som naturvägledare inom CNV, Centrum för naturvägledning som ingår i SLU. - Naturvård och kommunikation har ingått i alla mina tjänster och det är en bra kombination för mig, säger Anders. Tillsammans med sin fru driver han också Ängslyckan, ett café med fågelskådning och bakningskurser som ligger i Vendel, några mil norr om Uppsala.

 

Anders Arnell, jägmästare och naturvägledareAnders Arnell, jägmästare och naturvägledare

Det är inte alltid lätt att veta vad man ska bli och hur man tar sig dit. Man kan ha många olika intressen och idag finns det många utbildningsvägar att välja på. Slumpen spelar också in.
– Jag funderade på landskapsarkitekt eftersom jag var intresserad av natur och samhälle. Inom biologi var det svårt att få jobb. Det som gjorde att jag valde just jägmästarutbildningen var bland annat att jag kände några som gått på Skogshögskolan, som sedan blev SLU.

Begreppet jägmästare - är det en jägare?
Många blandar ihop titeln jägmästare med jägare.
– Det har funnits diskussioner om istället använda titeln skogsvetare. Utbildningen innebär långtifrån bara jakt och förvaltning av skog. Frågan är hur titeln ska kunna följa med sin tid. Det finns inte så stor naturlig koppling till skog idag hos ungdomar jämfört med tidigare.

Jägmästarutbildningen gav många kontakter och stort nätverk
Anders Arnell har arbetat med kommunikation och naturvård under hela yrkeslivet. Det började med forskningsinformation och fortbildning på SLU. Han satt i ledningsgruppen för Skogen i Skolan där han representerade SLU. 1987-1994 arbetade han på Konsulentavdelningen, senare SLU Info, varav fem år i Umeå och två år i Uppsala där han tjänstgjorde som statskonsulent i mark- och miljöfrågor samt hanterade forskningsinformation från skogsfakulteten.
– Jägmästarutbildningen och jobbet som konsulent gav mig många kontakter och ett stort nätverk och det har präglat mitt yrkesliv sedan dess.

1994 anställdes Anders som skogsbiolog på Länsstyrelsen i Härnösand och arbetade då parallellt med praktiska kurser i skogsbruk och naturvård. Efter två år flyttade han ner till sin nuvarande fru Karin i Uppsala och arbetade sedan på Naturvårdsverket som skogsbiolog 1996 - 2001 i Stockholm.
Åren därefter tjänstgjorde han på kansliet hos Sveriges ornitologiska förening, där arbetet handlade mycket om kommunikation, möten, konferenser och att värva medlemmar.
Anders drev under tiden på SOF projektet Närnaturguiderna tillsammans med Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet. I det projektet utvecklade man formerna för guidning och höll korta kurser för hundratals ideella naturvägledare.
Naturvårdsverket satsade sedan på Centrum för naturvägledning, CNV, där Anders sedan från mars 2008 är projektledare tillsammans med tre kollegor. Arbetet innebar att Anders återvände till SLU efter 14 år. CNV är en kunskapsutvecklingsorganisation för alla som arbetar med kommunikation om naturen och kulturlandskapet.
– Vi arbetar till exempel med kommunikation kring skyddad natur vid naturum och i nationalparker. Vi anordnar kontinuerligt kompetensutveckling för naturvägledare och andra intresserade, och har cirka 2000 personer i vårt nätverk.

CNV är också medlem i Utenavet, ett nätverk som främjar utomhusbaserat lärande. Det finns även europeiska nätverk för interpretation, vilket är den internationella termen för natur- ich kulturvägledning. Syftet med interpretation är att skapar meningsfulla upplevelser för människor som besöker natur- och kulturområden.

Att kommunicera om skog
– Det vore intressant att arbeta mer med interpretationens metoder inom skogsbranschen. Vi har därför sökt pengar från Skogssällskapet för ett utbildningsprojekt kring kommunikationsom bidrar till att människor får en egen relation till skogen. Det blir allt viktigare med kommunikation med omvärlden eftersom allt fler har synpunkter på naturen samtidigt som allt färre vistas där. Därmed har polariserade diskussioner uppstått. Även om jag är naturvårdare i själ och hjärta, tycker jag vi även behöver lyfta fram det positiva som skogsbruket gör. På central nivå handlar det ofta om revirtänk och politik, medan det finns många goda exempel på lokal samverkan. Tyvärr syns de positiva nyheterna alltför sällan.

En bra kombination av naturvägledning och kommunikation
Idag delar Anders Arnell sin tid mellan CNV och Ängslyckans Café. Arbetet på CNV blir en blandning av naturvägledning och kommunikation kring metoder.
– Jag har nytta av allt jag gjort tidigare i mitt yrkesliv och även av min jägmästarutbildning.
Varje år ansvarar Anders också för en veckas fjällkurspå Enaforsholm i Jämtland som han utför för Kungliga skogs- och lantbruksakademien, KSLAÄngslyckans Café är ett familjeföretag som drivs av Anders hustru Karin, som även arbetar på Centrum för biologisk mångfald vid SLU. Hon driver företaget tillsammans med Anders och de erbjuder kurser i surdegsbakning, fågelkunskap och annat. Även dottern My arbetar i caféet, liksom då och då andra ungdomar i Vendelbygden. Ett 50-tal besökare kommer på söndagar då Ängslyckans Café har öppet under sex månader per år. Caféet ligger precis vid Vendelsjön, en av Upplands bästa fågelsjöar, cirka fyra mil norr om Uppsala. Anders med familj har bott här sedan 2003.
– Vi bakar surdegspizza och bakar bröd, även historiskt bröd från Vendeltiden. Några gånger under vintern har vi öppet men vår säsong startar på vårdagjämningen. Den första advent 2017 har vi femårsjubileum. Det tog ungefär tre år innan folk började hitta ut hit på allvar.

Vad har du för tips till blivande jägmästare?
Det nuvarande jägmästarprogrammet på SLU påminner i grunden mycket om utbildningen som Anders gick på 1980-talet.
– Du kan prova på olika ämnen och försöka förstå olika intresseområden. Poängen med utbildningen är att det är som ett smörgåsbord med olika valbara längre kurser. Det finns större möjligheter idag att skräddarsy sin utbildning. Själv var jag intresserad av entomologi, naturvård och botanik, och jag valde en grön inriktning. En extra motiverande faktor var att vi var ett gäng som ville framåt. Två av mina förebilder inom natur- och landskapsvård, Börje Drakenberg  och Lars Kardell, var våra lärarepå utbildningen. Inom skogsämnet ryms väldigt mycket - finansfrågor, naturvård, högteknologisk forskning,  traditionell skogsvård med mera. Varje år gör jägmästarstudenterna en Sverigeresa. Det är bra få lära känna hela vårt land med dess geografi och naturförhållanden. Trots att det är länge sedan jag gjorde min Sverigeresa, minns jag den mycket väl och knyter fortfarande an många kunskaper om olika landsändar till besök vi gjorde då.
Bland mina kurskamrater var det en väldig blandning av våra inriktningar och det gav oss en bra förståelse för varandras intressen. En sak som i stort sett saknades på Skogis på min tid var dock kurser kring kunskap om människor, som psykologi, kommunikation och naturvägledning.

Mer information

Uppdaterad:
    Annons
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.
  • Kvinnor en outnyttjad potential ​i det nordiska skogsbruket

    Kategorier: SNS, Skogen i Skolan
    Den nordiska skogssektorn är i skriande behov av arbetskraft, samtidigt som andelen kvinnliga skogsarbetare är minimal. Kvinnor är en stor outnyttjad resurs i det nordiska skogsbruket, menar Nordic Forest Research (SNS). - Inom Skogen i Skolan arbetar vi ständigt med mångfald och inkludering. Det gör att vi har aktiviteter som kollo för tjejer och integration förutom tävlingen Skogens Mästare där finallagen har jämnt antal killar och tjejer säger Anna Steinwall, verksamhetsledare Skogen i Skolan. / SNS och Skogen i Skolan
  • Uteklassrummet ligger vid Stora Skuggan, på Djurgården i Stockholm.

    Nu går det att boka uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm!

    Helena Bengtsson är regionsamordnare för Skogen i Skolans region Mälardalen sedan drygt ett år tillbaka. Nu kommer uteklassrummet på Stora Skuggan i Stockholm att bli hennes bas. – Jag kommer att utgå härifrån när jag genomför fortbildning i utomhuspedagogik för skolpersonal och lärarstudenter, säger Helena. Uteklassrummet är färdigbyggt och det går att boka för skolklasser. / Skogen i Skolan, Region Mälardalen
  • Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Barn lärde sig om skogsbrukets historia

    Elevdagar på Siljansfors skogsmuseum i Mora och på Lomkällan Särna skogs- och försvarsmuseum i Särna./Region Dalarna-Gävleborg
  • Vi vill säkerställa att det även i framtiden finns folk som bryr sig om och vill arbeta med skogen

    Ni har nyligen lanserat ett nytt digitalt läromedel – Skogslektioner. Det tar upp skogens viktiga roll i omställningen till ett hållbart samhälle. – Skogen väver samman alla delar av hållbar utveckling: det ekologiska, det ekonomiska och det sociala perspektivet. Vi vill förmedla hopp och handlingskraft och visa på skogens många möjligheter. Med ett digitalt läromedel kan vi nu nå även dem som inte har en skog runt knuten, säger Theresa von Hofsten, Skogen i Skolan / Handelsbanken, Skog och lantbruk
  • Nu kör "Halvan" skogsmaskin

    Många känner till den populära barnboksfiguren ”Halvan” och nu släpps boken ”Här kommer skogsmaskinerna”. Även figuren Jonna, som kör skotare, är med i boken. Boken bygger på besök hos Sveaskog och en avverkning i Västmanland under försommaren 2019.
  • Paljakka-laget - tjejer om kör skogsmaskiner

    Paljakkalaget – tjejerna som stortrivs med jobbet i skogen

    Tycker du det skulle vara kul att jobba i skogen? Är du intresserad av att köra stora maskiner? Då ska du inte tveka, sök till en maskinförarutbildning! Så lyder budskapet när jag frågar Johanna, Beatrice, Anna och Anna om hur de hamnade bakom spakarna på sina skogsmaskiner. / Skogen i Skolan, Region Västernorrland
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Sagt om skogslektionerna...

    Under våren fick en utvald skara elever och lärare testa skogslektioner. Så här tyckte de om materialet…
  • Skogslektioner - ett digitalt läromedel från Skogen i Skolan

    Nu tar vi skogen till skolan!

    Nu har vi lanserat Skogen i Skolans digitala läromedel – Skogslektioner. Under snart 50 år har vi försett lärare med verktyg för att arbeta med utomhuspedagogik. Det har gjort att hundratusentals barn har fått vistas i och skapa en god relation till skogen. Med det nya läromedlet tar vi digitala verktyg till hjälp för att locka dem som har svårare att ta sig ut i skogen. Vi tar skogen till skolan!
  • Skogen i Skolan önskar alla en härlig och ansvarsfull sommar!

    När det gäller Skogen i Skolan har många aktiviteter skjutits fram eller ställts in pga Covid-19. Efter sommaren planerar vi ändå att kunna lansera vårt digitala läromedel Skogslektioner och även ett uteklassrum på Stora Skuggan som ligger på Kungliga Djurgården i Stockholm. Prova på våra övningar under sommaren, se filmer om skogliga yrken samt hur du använder skolskogsryggsäcken på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube. Vi önskar alla en härlig och ansvarsfull ledighet och att vi snart ses igen! Sommarhälsningar från Skogen i Skolans kansli

Sidor