Madeleine Nyman lockar ut många barn i naturen

Written by Gunilla Häggström On the 0 Comments
Madelein Nyman, Finska Forststyrelsen, håller workshop på den 13:e kongressen för europeisk utomhuspedagogik i Finland
– Vi förbereder ett Central Baltic INTERREG projekt att för locka flera barn ut i naturen. Tanken är att vi ska bygga upp ett bestående samarbetsnätverk kring utomhuspedagogik i skolorna. Vi söker potentiella partners för att bygga upp ett gemensamt projekt inom Central Baltics samarbetsområde i Sverige och på Åland. Deadline för projektansökan är i mitten av november, så kontakta mig så snart som möjligt, säger Madeleine Nyman.

– Vi förbereder ett Central Baltic INTERREG-projekt att för locka flera barn ut i naturen. Tanken är att vi skulle jobba tillsammans med studeranden inom hälsovården och lokala intresseföreningar för att bygga upp ett bestående samarbetsnätverk kring utomhuspedagogik i skolorna. I detta projekt fokuserar vi på barn med mångkulturell bakgrund i åldern 10-12 år, och deras hälsa. I praktiken handlar det om att ta ut tre klasser med både lokala barn och barn med multikulturell bakgrund (blandklasser) under två års tid enligt klassens egna önskemål. Barnens hälsa skulle utvärderas dels i början och dels i slutet av projektet.

Partner sökes för samarbete
– Nu söker vi en partner som kunde sköta uppbyggandet av samarbetsnätverk för de organisationer som redan tar barn ut i naturen, och bygga upp ett mer bestående samarbete med den utvalda skolan (eller skolorna) inom CBs samarbetsområde i Sverige och på Åland. Varje område utgör sin egen helhet och kan utnyttja redan befintliga samarbetsmodeller till skolorna. I detta skede söker vi intresserade potentiella partners för att bygga upp ett gemensamt projekt utgående från olika intressen och möjligheter. Deadline för projektansökan är redan i mitten av november, så vi önskar en snabb kontakt!
Kontakta Madeleine på: madeleine.nyman@metsa.fi eller GSM +358405731138.

Madeleine är Specialplanerare på Forststyrelsen i Finland, på avdelningen för jakt och fisketjänster, där hon sköter jakt- och fiskefrågor längs kusten. Dessutom ansvarar hon för samarbete inom vilt- och fiskefrågor inom de Nordiska länderna, och Östersjöfrågor. Främst planerar hon användningen av statens områden i samarbete med ett 20-tal olika offentliga, privata och tredje sektorns aktörer. Ca fyra miljoner finländare bor längs kusten i Finland.

Madeleine jobbar även delvis med barn och unga som ansvarig för verksamheten ”vildmarksfaddrar”, www.eräkummit.fi.
– Vår verksamhet fungerar som ett lim mellan olika aktörer som tar barn och unga ut i naturen. Tanken är att motarbeta försoffningen och ge barn, som inte annars har en möjlighet, en chans att bekanta sig med naturen som omgivning. Vi jobbar med barn och unga i skolåldern (7-18 år) och ser det som extra viktigt att barn med mångkulturell bakgrund kommer med i verksamheten och därigenom integreras på ett naturligt sätt i det lokala samhället där det finns både vuxna och barn.

Bakgrund
Madeleine Nymans familj består av man och tre barn i tonåren samt två jakthundar och hon spenderar mest tid ute i naturen, skogen skärgården med familj, hundar och vänner. Hon studerade till Djurfysiolog med specialisering på miljögifters inverkan på vilda däggdjur, och doktorerade år 2000 på miljögifternas inverkan på Östersjösälarnas hälsa. Madeleine har också varit utbytesstudent i USA, Norge, Sverige och Nederländerna.

Det finns likheter och skillnader mellan den svenska Skogsstyrelsen och den finska Forststyrelsen. Madeleine Nyman reder ut begreppen.

Finska Forststyrelsen
Forststyrelsen är ett statligt affärsverk (FO-numret 0116726-7), vars uppgifter har delats upp i affärsverksamhet och offentliga förvaltningsuppgifter, vilka i huvudsak är budgetfinansierade. De olika verksamhetsformerna bildar egna resultatenheter.

Forststyrelsen Skogsbruk AB
Bolaget inledde sin verksamhet den 15 april 2016 och står för cirka 85 procent av Forststyrelsens omsättning. Uppgiften är att sköta om statens mångbruksskogar som är i ekonomibruk samt att sälja virke. Kundkretsen består av skogsindustrin och andra företag som brukar virke både i hemlandet och utomlands, grundar skogsvården på ett hållbart utnyttjande av naturresurserna. Målet är att använda skogen mångsidigt.

Forststyrelsen Fastighetsutveckling
Planering, marknadsföring, försäljning och utarrendering av fritidstomter och annan byggnadsmark. Fastighetsutveckling sköter förvärv och överlåtelse av fast egendom inom Forststyrelsen.

Forststyrelsen har två andra dotterbolag
Siemen Forelia Oy som producerar, marknadsför och säljer frön av skogsträd.
MH-Kivi Oy hyr ut marktäktsområde och försäljer marksubstanser.

Naturtjänsterna
Sköter Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter: skötsel av lagstadgade naturskyddsområden och övriga för skyddsändamål reserverade områden. Dessutom skydd och vård av hotade arter, skötsel av ödemarksområden, strövområden och övriga specialobjektsamhällsinriktade friluftstjänster och Forststyrelsens kundservice. Förutom detta också myndighetsärenden som gäller naturskyddet, anskaffning av frön av skogsträd och beredskapslagring.

Jakt- och fisketjänsterna
Sköter Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter gällande jakt- och fiskeärenden, samt övervakning av jakt och fiske.

Mer information

Uppdaterad:
Bild för Gunilla Häggström
Gunilla Häggström
Kommunikationsansvarig Skogen i Skolan
    Annons
  • Vindskydd byggs i Norrbotten för utomhuspedagogik!

    Naturnära Jobb bygger vindskydden i block och kommer även ordna så att vindskydden kommer på plats. Framöver kommer skolorna få mer inspiration för att utveckla sina metoder för en kvalitativ utomhusundervisning av regionsamordnaren för Skogen i Skolan Norrbotten.
  • Hur väl lyckas Skogslektioner.se?

    Har du använt Skogslektioner i din undervisning? Skogskandidatstudenten Amanda Bergman genomför just nu en undersökning av hur väl läromedlet lyckas väcka ett intresse för skogen. Vill du hjälpa henne?
  • Johan är vår nya regionsamordnare för Skogen i Skolan Örebro!

    Johan Andersson är skogskonsulent på Skogsstyrelsen och kommer att ta över som regionsamordnare för Skogen i Skolan region Örebro.
  • Internationella skogsdagen 21 mars 2021

    Kategorier: #IntSkogsdagen
    Visste du att en tredjedel av världens landyta är täckt av skog?  Den 21 mars uppmärksammas världens skogar under den årliga internationella skogsdagen. 
  • Läromedelsförfattare sökes

    Det är dags att skapa nya Skogslektioner, denna gång riktade till högstadiet. Nu söker vi en lärare i åk 7 - 9 som vill vara med och skapa nya digitala lektioner om skogen.
  • barn som badar i skog

    SciFest 4-10 mars!

    Vetenskapsfestivalen SciFest är digital i år – alla i hela Sverige kan vara med! Skogen i Skolan medverkar i två digitala montrar i samarbete med SLU och Skogforsk. Välkommen att besöka oss under festivalveckan!
  • Årskurs 7-9 får egna Skogslektioner

    Det populära läromedlet Skogslektioner utvecklas under året med nya lektioner riktade till högstadiet. Var med och påverka hur det ska utformas genom att besvara vår enkät.
  • Månadens tema: Biologisk mångfald

    Omkring hälften av alla arter som finns i Sverige lever i skogen. Vad sysslar de med, och vad görs för att skydda arterna? Om det finns det kunskap att hämta i våra Skogslektioner om biologisk mångfald.
  • Låt det ringa Ut för lärande, hälsa och välbefinnande

    Utomhusmiljön är en pedagogisk tillgång och möjlighet för grundskola, förskola, fritidshem och gymnasium.
  • Klassrummet har flyttat ut i skogen

    Frisk luft, mycket att upptäcka och betydligt mer coronasäkert. Nya uteklassrummet Yggdrasil i Stora Skuggan har invigts och barnen är nöjda. "Det finns mycket att göra i skogen" säger Oscar Widholm, andraklassare på Bobergsskolan. Skogen i Skolans uteklassrum på Djurgården är tillgängligt för lärare och elever att boka. / Tidningen Mitti
  • I skogen blir siffrorna verkliga

    På Hammarlundens högstadium på Hammarö arbetar lärarna i matematik och NO ofta utomhus. En skolskog och ett uteklassrum ger goda förutsättningar att ta med undervisningen ut. – För att hejda smittspridningen är det väldigt bra, säger han. Jag upplever att corona gör att fler ser möjligheten att vara ute med sina elever. Det blir en kickstart för utearbetet, säger Jens Meyer, Regionsamordnare för Skogen i Skolan i Värmland. / Grundskoletidningen
  • Amanda Bergman studerar till Skogskandidat och skriver ett examensarbete om Skogslektioner, Skogen i Skolans digitala läromedel.

    Amanda blir skogskandidat till våren

    – Jag kommer från Piteå i Norrbotten. Naturen har alltid legat mig varmt om hjärtat och därför valde jag att plugga skog, säger Amanda Bergman som till våren blir Skogskandidat. Utbildningen ges av Linnéuniversitetet i Växjö och studierna sker på distans. Hennes examensarbete handlar om det digitala läromedlet Skogslektioner och dessutom samarbetar hon med region Norrbotten i Skogen i Skolan.

Sidor