Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Tidningar med bilder av djur
- Kartong
- Lim
- Olikfärgade trådar
Genomförande
Övningen börjar hemma
Be eleverna leta i tidningar hemma och ta med så många olika bilder de kan hitta på djur. De kan också skriva ut bilder från olika nättidningar. Välj gärna ut något eller några av våra fem stora (björn, varg, lodjur, järv och människa). Försök även att hitta några av våra landskapsdjur.
Diskutera och sortera djurbilderna i klassrummet
Inled med att gemensamt diskutera:
- Vad är ett tamt djur? Ge exempel!
- Vad är ett vilt djur? Ge exempel!
- Vad skiljer tama och vilda djur? Kom med förslag!
Låt eleverna sedan arbeta individuellt eller i mindre grupper. Deras uppgift är att:
- Sortera djurbilderna i två högar; vilda djur och tama djur.
- Därefter ska de sortera de två högarna i nya högar beroende på var de hör hemma: på land, i vatten eller i luften.
Om ni vill kan ni sortera djuren i fler undergrupper, till exempel efter om de är däggdjur eller inte eller vilken klimatzon de lever i.
Göra en egen mobil
Nästa steg är att eleverna skapar egna mobiler med djurbilderna. De ska välja ut två till tre djur att arbeta med.
Deras uppgift är att:
Klistra in de valda djuren på en kartong. Baksidan ska innehålla följande fakta om djuren:
- Var finns djuret?
- Vad äter djuret?
- Hur klarar djuret vintern?
- Har djuret något bo eller liknande?
Häng sedan djuren i trådar av olika färg där grön tråd kan betyda att djuret lever på marken, blå tråd att djuret lever i vattnet, vit tråd att djuret håller till i luften och brun tråd att djuret lever nere i marken.
Avslutande diskussion i helklass.
- Vilket är det vanligaste djuret ni har valt? Varför tror ni att det är så?
- Är det ett vilt djur eller ett husdjur?
- Är djuret vanligt i vårt land eller finns det i något annat land?
- Är det någon skillnad mellan pojkars och flickors val av djur?
Tama djur
Genom mänsklig påverkan har ett antal djur- eller växtarter förändrats från vild form till av människan mer eller mindre beroende underarter.
Hunden blev det första djuret som människor domesticerade. Det skedde ungefär 15 000 år före Kristus i Östasien.
Hundens förfader är vargen som antas ha följt efter människor och ätit det människor slängde.
Människor i sin tur märkte att vargarna kunde varna om fara hotade, till exempel björnar eller annat farligt i närheten.
Efter hunden domesticerades geten, fåret och sedan grisen. Tämjandet av renen skedde 3 000 år före kristus i Ryssland.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 4-6
Biologi
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
Bild
- Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
Ladda ner som PDF: