Åk 4-6 

Vem bor i stubben?

Vem bor i stubben?
Svenska
Idrott och hälsa
1 timme
Åk 4-6
Vår, Sommar, Höst, Vinter

Ladda ner som PDF:

Vem bor i stubben?

Under en vandring genom skogen finns det en mängd intressanta saker att observera, inklusive gamla stubbar och stenar täckta av mossa. Det kan vara spännande att fundera över vilka varelser som skulle kunna bo där.

1. Saga eller limerick?

Låt eleverna utmana sin kreativitet genom att skriva en spännande saga eller en påhittig limerick.

2. Dela in i grupper

För att göra aktiviteten mer engagerande kan barnen delas in i små grupper och använda sin fantasi tillsammans. 

Använd gärna förstoringsglas för att kika runt i skogen. Detta uppmuntrar barnens kreativitet och ger dem möjlighet att utforska skogens magiska värld på ett spännande sätt. 

3. Så här skriver man en limerick?

Limericks är en av de roligaste och mest välkända poetiska formerna. Ingen vet säkert var namnet “limerick” kommer ifrån, men de flesta antar att det är relaterat till grevskapet Limerick på Irland.

Anledningen till att de är så roliga är att de är korta, rimmande och har en studsande rytm vilket gör att en limerick är lätt att memorera. 

Precis som många andra poetiska former har limericks en uppsättning regler som man följer.

Regler för en limerick

De ska vara 5 rader långa.

Rad 1, 2 och 5 ska rimma med varandra.

Rad 3 och 4 ska rimma med varandra. 

Det här kallas för rimflätning och är en teknik som används inom poesi för att skapa ett rytmiskt och harmoniskt ljudmönster genom att placera rimmande ord på strategiska positioner i en dikt eller sångtext.

Exempel på limerick

Det finns en varelse i stubben så grann,
en liten lurifax minsann.

Med en stor näsa och lustig hatt,
hen gömde på en glimrande skatt.

Varelsen vinkade försiktigt och försvann.

Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser

Kursplaner för grundskolan Lgr22: Åk 4 – 6

Idrott och hälsa

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, le­kar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.

Svenska

  • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av tex­ter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verk­tyg.
  • Språkliga strukturer och normer. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisatser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord. Stav­ning, ords böjningsformer och ordklasser.

Sök efter material

Här kan du enkelt filtrera fram skogligt material som du kan använda i undervisning av alla skolans ämnen.

Årskurs
Förskola
Åk 1-3
Åk 4-6
Åk 7-9
Sök efter:
Ämne
Musik
Matematik
Hem- och konsumentkunskap
Bild
Naturkunskap
Biologi
Teknik
Engelska
Religion
Fysik
Svenska som andraspråk
Geografi
Historia
SO
Svenska
Samhällskunskap
Slöjd
NO
Kemi
Idrott och hälsa
Årstid
Utomhuspedagogik
Rensa filtrering
Sökning efter "":
Visar 5 av 193 pedagogiska material
Visa läromedel