Ladda ner som PDF:
Ta med dig
- Floror (träd, örter, mossor och lavar)
- Anteckningsmaterial
- Ev. kraftigare A4-papper
- Självhäftande plast
Genomförande
När man ska undersöka vegetationen i skogen brukar man dela upp den i fyra olika skikt.
Trädskikt: Till träd kan vi för enkelhetens skull räkna de som är så grova att eleverna inte kan nå runt stammen med en hand. Träd som dom kan nå runt räknas som buskar.
Buskskikt: Småträd och buskar med en höjd upp till 4 meter.
Fältskikt: Hit räknar vi örter med och utan blommor, bärris, ormbunkar, lummer och fräkenväxter.
Bottenskikt: Mossor och lavar.
Dela upp eleverna i grupper. En lämplig gruppstorlek är 4 – 6 elever.
Ge varje grupp ett område av lämplig storlek och låt eleverna anteckna vilka växter de hittar i varje skikt.
- Vilka träd finns i området?
- Vilka buskar och småträd växer där?
- Vilka örter, bärris, ormbunkar, lummer och fräkenväxter hittar ni i fältskiktet?
- Vilka lavar och mossor hittar ni i bottenskiktet?
Använd floror och försök bestämma så många växter ni kan. Knepiga växter kan plockas med hem och bestämmas i klassrummet. Vissa arter kan vara svåra att namnge och då kan ni välja att bara bestämma familj istället för art.
Systematiken för att identifiera växter
Carl von Linné, svensk botaniker, läkare, geolog och zoolog född på 1700-talet lade grunden för den moderna systematiken som grupperar växter och djur.
Denna sytematik är bra att använda när man ska identifiera djur, växter och andra organismer.
Tack vare DNA och ökad kunskap har systematiken med tiden förfinats och därför har omgrupperingar skett och det har ibland införts nya nivåer över och under de tidigare definierade nivåerna.
När ni är ute och letar växter kommer ni snabbt att inse att det finns väldigt många olika arter, men med hjälp av systematiken, böcker och internet brukar man kunna sortera växterna man hittar.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 7-9
Biologi
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.
Ladda ner som PDF: