Åk 1-3, Åk 4-6, Förskola
Sommar, Höst, Vinter, Vår

Vargen och fåren

Övningen inleds med fördel med att ni pratar om vargen tillsammans. Du kan antingen berätta kort om vargen eller låta eleverna tillsammans diskutera vad de redan kan om vargen och berätta för varandra.

Låt en elev vara varg. Vargen har något i handen, t.ex. en sjal eller en mössa så att man tydligt ser vem som är varg. Resten av gruppen är får. Vargen jagar sedan fåren och när ett får blir taget tar den eleven över sjalen och blir i sin tur varg.

Fåren kan freda sig mot vargattacker genom att ställa sig två och två och kramas, men för att få fart i leken får de bara stå så i fem sekunder i taget. De får räkna högt till fem och sedan måste de släppa varandra och springa vidare.  Efter ett tag kan man utse flera vargar som kan jaga tillsammans.

Om vargen

Vargen, Canis Lupus, är ett hunddjur. De jagar främst rådjur, älg och ren men äter även andra djur. Vargen kan ibland också ta tamdjur vilket leder till konflikt med människor.

Lpfö18: Förskola

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
  • förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler
  • förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Lgr22: Åk 1-3

• Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.

• Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.

Lgr22: Åk 4-6

• Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.

• Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.