Åk 1-3 

Välj en plats

Välj en plats
Bild
Svenska
Ca 1 timme
Åk 1-3
Vår, Sommar, Höst, Vinter

Ladda ner som PDF:

Välj en plats

Ta med dig:

  • Bilder från tidningar alternativt att eleverna har tillgång till Internet och kan skriva ut bilder

Genomförande

Inled övningen – samla bilder

Elevernas uppgift är att klippa ut och samla bilder från olika platser, både sådana som de tycker är vackra och sådana de tycker är fula. Bilderna kan vara både i färg och i svartvitt.

Det kan vara bilder från storstäder, höghus, stugor, affärscentrum, parker, tunnelbanor, men också från glesbygder, skogar, öknar, berg, soptippar, sandstränder, bondgårdar, hav – sträva efter största möjliga variation.

Välj ut platser

Be varje elev välja ut de tre bästa platserna samt den sista plats där han eller hon vill tillbringa några timmar eller några dagar. Man kan låta eleverna skriva ner anledningen till att de valt just dessa platser.

Diskussion i helklass

Diskutera de olika platserna som eleverna valt och varför de har valt dem. Enas om den bästa respektive sämsta platsen och diskutera vad man kan göra på de platser eleverna har valt.

Pedagogen berättar en sagoberättelse

Be eleverna sluta ögonen. Medan de sitter i klassrummet eller utomhus med slutna ögon ”guidar” du dem till platsen de har valt som den bästa och sen till den sämsta. Detta görs genom en fantasiberättelse. När berättelsen är slut får de öppna ögonen.

Eleverna skriver egna sagoberättelser

Diskutera vad eleverna såg och kände under berättelsen. Låt dem sedan skriva en egen fantasiberättelse om en dag på den plats de valde först och sist.

Be dem också skriva varför de tyckte om den första platsen och inte den andra.

Låt dem också få ge förslag på hur man kan göra för att få den ”dåliga” platsen att bli bättre.

Fördjupning

Låt eleverna välja ut sina favoritplatser i skogen. Be dem rita egna bilder eller använda foton av den plats de valt. Låt dem presentera platserna och motivera varför de är viktiga.

Trollskogens kung

John Bauer (1882-1918) skildrar den svenska naturen, de täta skogarna där ljuset strilar ner genom de mäktiga trädkronorna. 

Han målar mystiska och magiska platser som omedelbart känns igen av alla som någon gång har varit i en svensk skog.

Sagokonstnären John Bauer växer upp i Jönköping och under sitt korta liv återvänder han ständigt till trakter­na kring Vätterns södra spets.

Han finner ro och stillhet i det unika landskapet och denna upplevelse får en stor betydelse för hans konst. På långa skogsvandringar, aldrig utan skissblocket under armen, omsluts han av den småländska skogen. 

Han tecknar oavbrutet, samtidigt som hans ­fantasi flödar fritt och obehindrat. Det är i dessa stunder som John Bauers säregna sago­värld föds.

Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser

Kursplaner för grundskolan

Lgr22: Åk 1-3

Bild

  • Informativa bilder, till exempel läroboksbilder och hur de är utformade och fungerar.

Svenska

  • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.

Ladda ner som PDF:

Välj en plats

Sök efter material

Här kan du enkelt filtrera fram skogligt material som du kan använda i undervisning av alla skolans ämnen.

Årskurs
Förskola
Åk 1-3
Åk 4-6
Åk 7-9
Sök efter:
Ämne
Kemi
Idrott och hälsa
Musik
Matematik
Hem- och konsumentkunskap
Bild
Naturkunskap
Biologi
Teknik
Engelska
Religion
Fysik
Svenska som andraspråk
Geografi
Historia
SO
Svenska
Samhällskunskap
Slöjd
NO
Årstid
Utomhuspedagogik
Rensa filtrering
Sökning efter "":
Visar 5 av 189 pedagogiska material
Visa läromedel