Åk 4-6 
Åk 1-3 

Vad gör djuren på vintern

Vad gör djuren på vintern
Svenska
Biologi
Åk 4-6, Åk 1-3
Vinter

Ladda ner som PDF:

Vad gör djuren på vintern?

Bara korten

Ta med dig

  • Korten med kategorierna
  • Korten med djurbilderna

Genomförande

Olika djur har olika strategier för att klara av vintern. Några stannar, några flyttar och några kämpar vidare på olika sätt. Bland de djur som stannar kvar över vintern finns det ett antal olika strategier för att överleva.

  • Dela in eleverna i grupper. Lägg rubrikerna på marken eller fäst dessa på träd. Fördela ut djurbilderna till grupperna. 
  • Ge grupperna i uppdrag att placera ut djurbilderna under rätt rubrik.
  • Låt sedan grupperna redovisa och diskutera tillsammans vilka olika strategier de tror att djur har för att klara vintern.
  • Läs upp den fakta om olika djur som finns här nedan och diskutera om eleverna hade rätt eller fel. 

Fakta om djuren

Älgarochrådjur äter sig feta på hösten och bygger på det sättet upp energireserver för att klara vintern.

Grävlingar, igelkottar och björnar skruvar ned sin ämnesomsättning och går i ide/dvala och sover sig igenom hela eller delar av vintern.

Skator, ekorrar, skogsmöss och mårdar samlar mat under sommaren och hösten som de lägger i förråd för att äta under vintern.

Fjällrävar,  fjällripor, skogsharar och hermeliner byter till en varmare vit vinterpäls (fjällripan byter till vita fjädrar), som också ger ett bra kamouflage så länge snön ligger kvar.

Svalor, bofinkar och starar är alla fåglar som flyttar söderut under hösten eftersom den mat de behöver inte finns i Sverige under vinterhalvåret. Dock kan någon individ av bofink stanna kvar i  södra  Sverige om vädret är milt.

Förslag på fortsatt arbete

Ta reda på vad djuren äter innan och/eller  under vintern.

Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser

Kursplaner för grundskolan 

Lgr22: Åk 1-3

Biologi

Året runt i naturen

  • Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
  • Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.

Svenska

Tala, lyssna och samtala

  • Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer.

Språkbruk

  • Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.

Lgr22: Åk 4-6

Biologi

Natur och miljö

  • Vad liv är och hur livets utveckling     kan förklaras med evolutionsteorin. Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
  • Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.

Svenska

Tala, lyssna och samtala

  • Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor. Samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.

Ladda ner som PDF:

Vad gör djuren på vintern?

Sök efter material

Här kan du enkelt filtrera fram skogligt material som du kan använda i undervisning av alla skolans ämnen.

Årskurs
Åk 1-3
Åk 4-6
Åk 7-9
Förskola
Ämne
Biologi
Naturkunskap
Engelska
Teknik
Fysik
Religion
Geografi
Svenska som andraspråk
Historia
SO
Svenska
Samhällskunskap
Slöjd
NO
Kemi
Idrott och hälsa
Musik
Matematik
Hem- och konsumentkunskap
Bild
Naturorienterade ämnen
Årstid
Visa endast digitala material
Rensa filtrering
Visar 5 av 177 pedagogiska material

Skoglig kunskap för lärare - prenumerera gratis på Skogen i Skolans nyhetsbrev.

jag godkänner att Skogen i Skolan sparar och hanterar mina kontaktuppgifter.
Skickar begäran