Ladda ned som PDF:
Målet med den den här övningen är att introducera begreppet nedbrytning och visa vilken roll nedbrytningen spelar i naturen.
1. Vad är nedbrytning?
Inled lektionen genom att förklara vad nedbrytning är och varför det är viktigt för naturen. Diskutera hur organiskt material bryts ner och återgår till jorden.
2. Dela ut förstoringsglas
Ge eleverna var sitt förstoringsglas. Förklara att de med hjälp av förstoringsglasen kommer att leta efter tecken på nedbrytning.
3. Dags för vandring
Ta med eleverna på en vandring i naturen och uppmana dem att vara uppmärksamma på olika typer av nedbrytningsprocesser. Det kan vara nedfallna löv, ruttnande trä, mögel på träd eller döda växter och djur.
4. Stanna och undersök
Stanna vid olika platser där nedbrytning är synlig och låt eleverna undersöka dessa närmare med hjälp av sina förstoringsglas. Uppmuntra dem att göra anteckningar om vad de observerar och hur nedbrytningen verkar påverka omgivningen.
Om eleverna hittar exempel på nedbrytning som kan samlas in, exempelvis löv eller döda växter, får de gärna ta med dessa och visa när klassen sedan samlas.
5. Diskutera tillsammans
Samla klassen och be eleverna att dela med sig av vad de har funnit. Diskutera elevernas observationer och anteckningar tillsammans. Låt dem även berätta vad de har lärt sig om nedbrytning och hur det påverkar naturen.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 4 – 6
Biologi
- Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Idrott och hälsa
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Svenska
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
