Syfte
Att skapa förståelse för naturens betydelse i religion och livsåskådning.
Genomförande
I del 1 läser eleverna om träd i religioner och livsåskådningar. Utöver exempel från världsreligionerna beskrivs även Yggdradsil från den fornnordiska mytologin. I en faktaruta beskrivs skillnaden mellan religion och livsåskådning.
Del 2 består av en interaktiv övning baserad på texten i del 1.
I del 3 läser eleverna en sägen om baobabträdet. Här finns också diskussionsfrågor som ni kan arbeta med i helklass, eller grupper.
Begrepp
Religion: gudstro, trosuppfattning, vördnad för det heliga.
Mytologi: berättelser och sagor från en särskild tro.
Livsåskådning: olika sätt att se på livet.
Koppling till läroplanen och de globala målen
Koppling till Lgr22
Religion
- Likheter och skillnader mellan och inom några religioner.
- Begreppen religion och livsåskådning.
- Människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörigheter i Sverige i dag samt hur detta har förändrats över tid.
- Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden.
Historia
- Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500: Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
Globala målen
Utomhuspedagogik, variation och fördjupning
Utomhuspedagogik
Diskussionsfrågorna i del 3 går utmärkt att diskutera utomhus.
Källor
Ambjörnsson, R (2015). Den hemliga trädgården. Albert Bonniers Förlag.
Nisser, E (2010). Trädet, symbolen och religionen. CJP Nyhetsbrev.