Åk 7-9 

The Forest Workforce – For teachers

The Forest Workforce – For teachers
Biologi
Engelska
Geografi
SO
Samhällskunskap
NO
Ca 30-45 min
Åk 7-9
Vår, Sommar, Höst, Vinter

Syfte

  • Att utveckla kunskap om arbetsmarknaden, yrkens sociala värden och hur de egna förmågorna kan vara värdefulla i framtida yrkesval.
  • Att utveckla kunskap om geografiska förhållanden och mönster samt om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen.
  • Att utveckla kunskap om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.

Förberedelser och material

Den här lektionen är på engelska. Skriv gärna upp svåra begrepp på tavlan.

Genomförande

I del 1 får eleverna läsa om olika yrken.

I del 2 får de välja ett yrke och sedan skriva en motiverande text och intervjua en klasskompis. Här finns även fördjupningsfrågor som passar bra att diskutera i helklass.

Del 3 innehåller fördjupande läsning om tre skogsyrken.

Begrepp

Supply: tillgång

Forestry: skogsbruk

Seedling: trädplanta/fröplanta

Planting tube: planteringsrör

Research opportunities: forskningstillfällen

Earnings: inkomster

Precipitation: nederbörd

Drought: torka

Interior rainforest: regnskog i inlandet (inte vid kusten)

Old Growth Management Area: område som får utvecklas till gammelskog

Fodder: djurfoder

Crops: grödor

Contribute: bidra

Mitigation: mildrande, dämpning

Agroforestry: kombinerat skogs- och jordbruk, ”odla under träd”

Firewood: ved

Poles: stolpar

Paper mill: pappersbruk

Sawmill: sågverk

Sustainability: hållbarhet

Biodiversity: biologisk mångfald, biomångfald

Ecosystem services: ekosystemtjänster

Renewable: förnybar

Restoration: restaurering, återskapande

Interspersed with: uppblandade med

Conservation area: skyddat naturområde

Paper package: pappersförpackning

Carton board: kartong

Nano fibers: nanofibrer (mikroskopiskt små)

Applications: applikationer, användningsområden

Sustainable: hållbar

Cellulose: cellulosa

Craftsman: hantverkare

Handicraft: hantverk

Manufacture: tillverkning

Lecture: föreläsning

Furniture: möbler

Tree species

Spruce = gran

Pine = tall

Birch = björk

Pinus = tall-arter

Eucalyptus = eukalyptus (träslag från Australien)

Douglas-fir = douglasgran

American oak = amerikansk ek

Utomhuspedagogik, variation och fördjupning
  • Utomhus: Gå ut och försök leta upp de skogsord ni lärt er i lektionen.
Koppling till läroplanen och de globala målen

Koppling till Lgr22

Engelska

Kommunikationens innehåll

  • Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
  • Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Lyssna och läsa – reception
  • Talad engelska och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, berättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande – varje slag för sig eller i olika kombinationer – till exempel samtal, intervjuer, nyheter, reportage och tidningsartiklar.

Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion

  • Samtal, diskussion och skrivande där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter. 

Samhällskunskap

Samhällsresurser och fördelning

  • Länders och regioners beroende av varandra i en globaliserad ekonomi. Skilda förutsättningar för olika länder och regioner.
  • Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel med avseende på lönebildning, arbetsmiljö och arbetsrätt.

Granskning av samhällsfrågor

  • Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
  • Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.

Geografi

Geografiska förhållanden, mönster och processer

  • Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet.
  • Rumslig utbredning av sårbara platser på jorden, till exempel områden som riskerar att återkommande drabbas av översvämningar, torka eller jordbävningar. Hur samhällsplanering och människans verksamheter påverkar sårbarhet och hur risker kan förebyggas.
  • Globala produktions- och konsumtionsmönster samt flöden av varor och tjänster.

Hållbar utveckling

  • Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen.
  • Människors tillgång till och användning av förnybara och icke-förnybara naturresurser och hur det påverkar människans livsmiljöer. Intressekonflikter kring naturresurser.
  • Lokalt, regionalt och globalt arbete för att främja hållbar utveckling.

Biologi

Natur och miljö

  • Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.
  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.

Globala målen

Källor

Sök efter material

Här kan du enkelt filtrera fram skogligt material som du kan använda i undervisning av alla skolans ämnen.

Årskurs
Förskola
Åk 1-3
Åk 4-6
Åk 7-9
Sök efter:
Ämne
Slöjd
NO
Kemi
Idrott och hälsa
Musik
Matematik
Hem- och konsumentkunskap
Bild
Naturkunskap
Biologi
Teknik
Engelska
Religion
Fysik
Svenska som andraspråk
Geografi
Historia
SO
Svenska
Samhällskunskap
Årstid
Utomhuspedagogik
Rensa filtrering
Sökning efter "":
Visar 5 av 189 pedagogiska material
Visa läromedel