Ladda ned PDF:
Ta med dig
- Trädslingan
- Svenska trädutmaningen – frågor
- 5 st konor
Syfte
Eleverna kommer att lära sig att identifiera och namnge några av de vanligaste träden i Sverige, såsom tall, gran, björk och ek. Detta kommer att ge dem en grundläggande kunskap om trädens utseende och egenskaper. Genom att uppnå dessa mål kommer eleverna att utvecklas och öka medvetenhet om trädens betydelse och värde. De kommer att kunna relatera till och uppskatta den rika trädfloran i Sverige.
Genomförande
I denna övning kommer varje elev att bli tilldelad ett specifikt träd från Trädslingan att lära sig mer om. Genom att studera bilder och läsa information om sitt tilldelade träd, ska eleverna lära sig om dess unika egenskaper.
Läraren ställer ut fem konor för att under övningen peka ut vilken kon som tillhör vilket påstående. Konorna bör vara cirka 5 – 15 meter ifrån varandra för att göra förflyttningen enkel och tydlig. Det är 2 – 5 påståenden per omgång.
Påståendena handlar om trädens egenskaper, till exempel om de har kottar eller inte har kottar. Se Svenska trädutmaningen – frågor. Eleven ska förflytta sig till den kon/påstående som stämmer överens med sitt träd. Eleven ska under övningen hålla pappret med trädets bild och namn synlig för alla.
När alla elever har valt en kon att stå vid kan läraren välja ut några elever som får motivera sitt val av plats baserat på trädets egenskaper. Det är viktigt att alla elever får möjlighet att svara under övningen.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lgr22: Åk 4 – 6
Biologi
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Systematiska undersökningar och granskning av information
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Idrott och hälsa
- Friluftsliv och utevistelse
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
Lgr22: Åk 7–9
Biologi
- Livets uppkomst, utveckling och mångfald samt evolutionens mekanismer. Arvsamassans egenskaper och förhållandet mellan arv och miljö.
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.