Förskola 

Större än, mindre än

Större än, mindre än
1 timme
Förskola
Vår, Sommar, Höst

Ladda ner som PDF:

Större än, mindre än

Genomförande

Övningen syftar till att barnen ska lägga märke till likheter och olikheter mellan natur­föremål. Dessutom får barnen lära sig mer om begreppen större än och mindre än. Tänk på att övningen genomförs utomhus.

Besök en skog, skogsdunge, en park eller gå ut på förskolans gård.

Tanken är att barnen ska få träna på höger, vänster och begreppen större samt mindre än.

Be sedan barnen att gå sju steg rakt fram, och sedan fem steg rakt till ­vänster. Ni kan även göra detta tillsammans i mindre grupper med en ­pedagog i varje grupp.

Be barnen plocka upp sex små kvistar eller löv (det kan även vara andra saker som det finns gott om och som varierar i storlek).

När barnen plockat upp de olika sakerna får de i uppgift att sortera dem i storleksordning, den största saken först och den minsta sist.

Diskutera tillsammans

  • Var det svårt att sortera saker efter storleksordning? 
  • Kan en sak vara större än en annan fast väga mindre?
  • Vilka är de största sakerna i en skog?
  • Kan du komma på tre små och tre stora djur som lever i skogen?

Fördjupning

Be barnen gå i små grupper till olika delar av ett område. Äldre barn kan hjälpa de yngre genom att gå runt med dem på platsen och berätta om olika saker som de finner inom det här området. 

Be de äldre barnen att först berätta om det största föremålet, sedan det näst största och så vidare. Be dem hjälpa de yngre att använda begreppen större än och mindre än när de sedan berättar om det som de har sett eller hittat. Till exempel: ”Först såg vi ett träd. Det var större än det här lilla trädet.”

Världens högsta träd

Det högsta trädet i världen som vi känner till är en Amerikansk sekvoja som växer i Redwood National Park i den amerikanska delstaten Kalifornien. När det ­senast mättes år 2007 var det 115,56 ­meter högt och ­ungefär ­ 1 500 år gammalt. Det är alltså både högre än och äldre än Stockholms stadshus (106 meter) då det färdigställdes 1923. ­

Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser

Kursplaner för grundskolan 

Lpfö18: Förskola

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
  • förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta
  • förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
  • fantasi och föreställningsförmåga.

Ladda ner som PDF:

Större än, mindre än

Sök efter material

Här kan du enkelt filtrera fram skogligt material som du kan använda i undervisning av alla skolans ämnen.

Årskurs
Förskola
Åk 1-3
Åk 4-6
Åk 7-9
Sök efter:
Ämne
Samhällskunskap
Slöjd
NO
Kemi
Idrott och hälsa
Musik
Matematik
Hem- och konsumentkunskap
Bild
Naturkunskap
Biologi
Teknik
Engelska
Religion
Fysik
Svenska som andraspråk
Geografi
Historia
SO
Svenska
Årstid
Utomhuspedagogik
Rensa filtrering
Sökning efter "":
Visar 5 av 193 pedagogiska material
Visa läromedel