Ladda ner som PDF:
Ta med dig:
- Naturföremål ni hittar i skogen när ni gör övningen.
Genomförande
Syftet med övningen är att träna på olika lägesbegrepp samt att förklara och lyssna på varandra.
Dela in eleverna i par. Paret bestämmer sedan vilka naturföremål de vill använda. De samlar in sina naturföremål i skogen som ni befinner er i.
Om paret bestämmer att de ska ha till exempel en sten, två kottar, tre ekblad och två pinnar så ska båda två ha en varsin uppsättning av dessa saker.
Paret ställer eller sätter sig med ryggarna mot varandra och bestämmer vem som ska skapa först. Den elev som sedan börjar placera ut sina föremål på marken får några minuter på sig att göra det.
Eleven som placerat ut sina naturföremål ska därefter beskriva hur dessa ligger för den andra eleven i paret.
Den andra eleven ska sedan försöka placera sina naturföremål framför sig med målet att skapa en likadan bild.
Ni kan också tillåta att den som ska skapa även får ställa frågor till den som beskriver.
När paret är färdiga vänder de sig om och tittar på varandras skapelser:
- Hur blev det?
- Hur var det att göra det här?
Byt så att eleverna får ombytta roller, så att båda får skapa och beskriva. Det här blir en övning i att använda olika begrepp som till exempel över, under och vänster.
Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser
Kursplaner för grundskolan
Lpfö18: Förskola
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
- självständighet och tillit till sin egen förmåga
- nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
- förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler
- fantasi och föreställningsförmåga
- förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld
- förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.
Lgr22: Åk 1-3
Bild
- Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
Lgr22: Åk 4-6
Bild
- Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.
Ladda ner som PDF: