Skogsbad

40-90 min
Vår, Sommar, Höst, Vinter

Idag ska du få bada i skog. Oroa dig inte, du kommer inte att behöva tvätta håret. Den här sortens bad går ut på att omge sig med skog och lägga märke till hur kroppens sinnen reagerar. Det har visat sig att skogsbad är bra för människors hälsa – kan du märka det själv?

1. Vad är skogsbad?

DAGS ATT LÄSA!

Foto: oliveheartkimchi

Skogbada mot stress

Under 1980-talet började allt fler människor i Japan bli sjuka på grund av stress. Vissa jobbade alldeles för mycket och blev så sjuka att de dog. Man märkte då att många av de som var stressade saknade kontakt till naturen. När de fick återhämta sig i naturen mådde de bättre. Då föddes idén till skogsbad. Runtomkring i Japan finns det idag många särskilda platser som är skapade just för att folk ska kunna skogsbada där. Det är extra fina skogsområden och hälsoparker. Vad är då skillnaden mellan ett skogsbad och en helt vanlig skogspromenad?

När man skogsbadar är det viktigt att röra sig väldigt långsamt eller helt enkelt vara stilla. Istället ska man känna efter vad kroppen upplever. För många skapar detta en skön känsla av kontakt med naturen. Det japanska namnet för skogsbad – Shinrin-Yoku (森林浴) betyder ”ta in skogsatmosfären med alla sinnen”.

Avkoppling

Att spendera tid i skogen och känna efter vad sinnena upplever har visat sig vara väldigt avkopplande för många människor. Extra bra är det för stressade eller sjuka människor som behöver återhämtning. Forskare har sett att ett skogsbad helst ska pågå under minst 20 minuter för att ha så stor effekt som möjligt. Självklart går det att få flera av dessa bra effekter även av en vanlig skogspromenad. Speciellt om du annars mest brukar sitta still. Men att testa skogsbad kan vara spännande att testa som omväxling.

Kvinna som står i skogen och blundar med solen i ansiktet.

Vad händer i kroppen när vi skogsbadar?

Mindre stress

När vi människor blir stressade producerar kroppen ett ämne som heter adrenalin och ett annat som heter kortisol. Adrenalin får blodet att pumpa snabbare och gör kroppen redo att fly eller kämpa mot fara. Det var viktigt för länge sedan om vi t.ex. behövde springa ifrån en björn, men inte lika användbart idag om vi känner stress under ett svårt prov i skolan.

Ämnet kortisol hänger bland annat ihop med vår hunger och sömn. Stress kan sätta detta ur spel och vi kan få svårt att sova eller gå upp eller ner i vikt om vi ofta känner mycket stress. När vi vistas i naturen sjunker nivåerna av dessa ämnen. Blodtrycket sjunker också och vi känner oss därför lugnare.

Ung kille som sitter på en gräsmatta med blommor.

En paus för hjärnan

Delar av hjärnan som vanligtvis jobbar mycket kan oftast slappna av och få en paus i skogen. Vi behöver inte tänka på läxor, problem, tjatiga föräldrar eller liknande saker som gör att vi känner oro. Istället arbetar andra delar av hjärnan och tar in det vi upplever just där och då. Folk som har skogen som arbetsplats upplever dock inte riktigt samma avkoppling av att vistas i skogen. För dem kan istället ett besök på café vara avkopplande.

Frisk av frisk luft

Den friska luften i skogen är bra på flera sätt. I luften runt träd finns fytoncider – ett ämne som träden skapar för att skydda sig mot insekter. När vi andas in det aktiveras vårt immunsystem. Immunsystemet är våra kroppars system för att försvara sig mot sjukdomar. Om vi ofta är i skogen kan det därför göra att vi håller oss friskare. När vi rör vid träd tillverkar de mer fytoncider, som sedan faller ned på oss. Därför är det faktiskt inte så dumt att stå och krama ett träd en stund lite då och då.

Foto: Annie Spratt

2. Skogsbada i VR-skogen

UPPGIFT

Instruktioner för skogsbad

• Vad hör du? Hur många olika ljud kan du urskilja? Fundera på om det är så att fler ljud framträder allteftersom. Vad tror du i så fall att det beror på? Märks det på ljuden vilken årstid det är?
  • Vad ser du runtomkring dig? Vad kan du urskilja längre bort? Vilka växter, djur eller naturföremål finns precis nära dig? Är det något särskilt som fångar ditt intresse? Sitt en stund och se om du upptäcker nya saker – träd, växter eller djur – efter hand. Hur märks det vilken årstid det är?
  • Känn med handen över ytan på ett träd, en sten eller en bit mossa. Hur känns det? Är det slätt eller skrovligt, känns det varmt eller kallt, fuktigt eller torrt? Går det att känna vilken årstid det är?
  • Hur luktar skogen? Kan du känna olika dofter? Märks det på skogens dofter vilken årstid det är?

Dags att besöka VR-skogen!

Du ska nu få gå in i VR-skogen och se dig omkring

Om du använder VR-glasögon så behöver du gå in på filmen via Youtube-appen, men filmerna går också att titta på med dator eller surfplatta.

Om du använder VR-glasögon: Bokskog, Söderåsens nationalpark

Om du använder VR-glasögon: Tyresta natonalpark