Syfte
- Att få inblick i skogens betydelse för industrialiseringen i Sverige.
- Att resonera kring hur livet i Sverige år 1850 skiljer sig från det egna livet idag.
Förberedelser
Förbered eventuellt att i helklass visa filmen om Emil som kör skogsmaskin.
Om du som lärare vill ta reda på mer om svenskt skogsbruk inför lektionen så kan du titta på filmen som SLU har gjort.
Genomförande
Del 1 är en läsuppgift om flottning. Delen avslutas med ett quiz med frågor kring texten som eleverna just läst.
Del 2 kopplar lektionen till nutid och eleverna får se en film om skogsmaskinsföraren Emil. En valmöjlighet är att titta på filmen om Emil tillsammans i helklass.
Del 3 innehåller diskussionsfrågor som med fördel hanteras i helklass, eller grupper. Ifall du vill skriva ut frågorna finns de som PDF nedan.
Begrepp
Att flotta: att frakta trä med hjälp av vatten.
Industrialisering: omvandling från jordbrukssamhälle till industrisamhälle.
Levnadsstandard: nivån på invånarnas levnadsförhållande.
Timmerfronten: gränsen för var den riktigt gamla skogen fanns.
Koppling till läroplanen och de globala målen
Koppling till Lgr22
Historia
- Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800–1900:
- Nya maktförhållanden i Sverige och mellan länder i Norden.
- Jordbrukets omvandling och den stora folkökningen samt översiktligt om den tidiga industrialiseringen i Sverige. Olika konsekvenser av detta för barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor
Geografi
- Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
Samhällskunskap
- Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i olika delar av världen.
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.
Globala målen
Utomhuspedagogik, variation och fördjupning
Förslag på utomhusövning
Blir det nya träd av ollon och nötter?
I den här övningen får eleverna lära sig vad som gäller när man plockar ekollon och nötter, samt hur man planterar dom.
Nedladdningsbart
Diskussionsfrågor
Källor
Akerman, S. (2001). När Sverige gick från jordbruksland till industrisamhälle. Populär historia.
Skogsindustrierna. Vad är bäst för klimatet, Använda skogen eller låta den stå?