Åk 4-6 

Skapa en livsmiljö

Skapa en livsmiljö
Bild
Biologi
2-3 timmar
Åk 4-6
Vår, Sommar, Höst

Ladda ner som PDF:

Skapa en livsmiljö

Ta med dig:

  • Kort som är 3×5 centimeter
  • Papier maché
  • Modellera 
  • Litermått
  • Snöre
  • Akvarium (om det finns på skolan)
  • Kartong, skolåda eller liknande

Genomförande

Upplägg och syfte

I övningen får eleverna arbeta med ett djur, ta reda på så mycket de kan om djurets livsmiljö och sedan skapa en modell av en miljö som passar det valda djuret.

Anpassa livsmiljön så de fungerar i eventuellt befintliga akvarium eller använd kartonger eller lådor. Du kan själv välja ut djur som passar eleverna och din planering.

Välj gärna ut något av våra fem stora (björn, varg, lodjur, järv och människa) eller några av våra landskapsdjur. Gör en utställning av samtliga modeller när ni är klara med arbetet.

Lottning av djur

Gör i ordning kort som är 3×5 centimeter med bilder eller namn på de djur du har valt ut. Dela in klassen i grupper. Låt varje grupp dra ett kort.

Forska om djuret

Gruppen är ansvarig för att skapa en konstgjord livsmiljö där gruppens djur ska kunna överleva och trivas. Varje grupp forskar på olika sätt för att få reda på djurets behov. Eleverna måste undersöka och fastställa varje djurs naturliga miljö.

Bygg en modell

När forskningen är klar bygger varje grupp en modell till ett zoologiskt akvarium som kan passa djurets behov. Bestäm en skala för modellerna (exempelvis 1 m = 1 cm) för ganska stora djur och naturlig storlek för små djur.

Grupperna presenterar modellerna

När modellerna är färdiga redovisar varje grupp inför klassen. Varje redovisning ska innehålla en beskrivning av djurets behov och en beskrivning av djurets naturliga miljö. 

Vad är en biotop?

En biotop är en biologisk term för en typ av omgivning, med ­naturliga gränser, där vissa växt- eller djursamhällen hör hemma. Biotopens speciella egenskaper gör att vissa organismer trivs bättre än andra och biotopen påverkar därför vilka djur och växter som lever i området. 

Exempel på biotoper är äng, lövskog, insjö och hällmark. Med ­enklare ord är en biotop ett område där vissa växter och djur trivs bättre, som till exempel älgen i en skog efter en skogsbrand, älgen behöver de viktiga näringsämnena som framställs efter en skogsbrand.

Variation

  • Om möjligt besök ett riktigt akvarium.
  • Gör i ordning ett akvarium i klassen.
  • Diskutera för och emot djur i fångenskap.

Koppling till centralt innehåll i grundskolans kurser

Kursplaner för grundskolan 

Lgr22: Åk 4-6

Bild

  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete. 

Biologi

  • Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning. 
  • Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter. 

Ladda ner som PDF:

Skapa en livsmiljö

Sök efter material

Här kan du enkelt filtrera fram skogligt material som du kan använda i undervisning av alla skolans ämnen.

Årskurs
Förskola
Åk 1-3
Åk 4-6
Åk 7-9
Sök efter:
Ämne
Matematik
Hem- och konsumentkunskap
Bild
Naturkunskap
Biologi
Teknik
Engelska
Religion
Fysik
Svenska som andraspråk
Geografi
Historia
SO
Svenska
Samhällskunskap
Slöjd
NO
Kemi
Idrott och hälsa
Musik
Årstid
Utomhuspedagogik
Rensa filtrering
Sökning efter "":
Visar 5 av 193 pedagogiska material
Visa läromedel